Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Deze verzekering vergoedt schade aan uw woonhuis. Het gaat daarbij om schade door brand, neerslag, storm, lekkage, inbraak, een val of een botsing.
Uw woonhuis is verzekerd bij schade. U kunt kiezen uit de dekking Woonhuis Basis of Woonhuis Plus. De basisdekking biedt u dekking voor de meest voorkomende risico's zoals brand, inbraak en lekkage. De plusdekking biedt u daarnaast ook dekking voor schade veroorzaakt door andere onvoorziene gebeurtenissen, zoals schade door vallen, stoten of botsen.
U kunt de verzekering uitbreiden met de aanvullende dekkingen Glas, Tuin, Duurzaam Wonen en Aansprakelijkheid onroerend goed.
U heeft garantie tegen onderverzekering. Op de polis wordt geen verzekerd bedrag genoemd. Uw woning is verzekerd op basis van de gegevens die u bij het afsluiten heeft opgegeven.
Wij vergoeden de herbouwwaarde. Als u uw woonhuis niet wilt of mag herbouwen vergoeden wij de verkoopwaarde of de sloopwaarde
Als wij een expert inschakelen, dan mag u dat ook zelf doen. Neem over de vergoeding van deze kosten vooraf contact met ons op.
Voor schade door breuk van het glas van uw woning kunt u de aanvullende dekking Glas afsluiten. Die biedt dekking voor onverwachtse gebeurtenissen, zoals glasbreuk. Hierbij geldt geen maximale vergoeding, maar wel een eigen risico van € 75,-. Dit eigen risico kunt u ook afkopen.
Bij schade door brand of ontploffing is het glas van uw woning standaard verzekerd.
Uw tuin is standaard beperkt gedekt tot maximaal € 5.000,- Wilt u een hogere of uitgebreidere dekking, waaronder ook dekking tegen stormschade? Dat is mogelijk via de aanvullende dekking Tuin. U kunt onder deze dekking het verzekerde bedrag naar keuze en tegen een premieopslag uitbreiden tot € 50.000,-. Er geldt geen eigen risico.
Onder de tuin verstaan wij ook zwembaden, verankerde jacuzzi's en vaste buitenkeukens.
Schade tijdens verbouwing of leegstand is beperkt standaard verzekerd. Check de polisvoorwaarden of vraag advies aan uw verzekeringsadviseur.
Tijdens leegstand is uw woning maximaal 2 maanden verzekerd. U moet de leegstand wel op tijd bij ons melden.
Schade door vandalisme aan uw woning is standaard verzekerd.
Schade aan uw tuin door vandalisme is niet standaard verzekerd. Hiervoor kunt u de aanvullende dekking Tuin afsluiten.
Bij schade heeft u garantie tegen onderverzekering. Dit betekent dat u de schade vergoed krijgt, ongeacht de werkelijke waarde van de woning.
Eventuele aan- of verbouwingen die u tussentijds doet, vallen ook onder de garantie, mits deze tijdig zijn gemeld.
Uw zonnepanelen zijn standaard beperkt gedekt tot maximaal € 5.000,- Wilt u een hogere of uitgebreidere dekking, waaronder ook dekking tegen microcracks en andere duurzame warmete- en energieopwekkende systemen? Dat is mogelijk via de aanvullende dekking Duurzaam Wonen. U kunt onder deze dekking het verzekerde bedrag naar keuze en tegen een premieopslag uitbreiden tot € 50.000,-. Er geldt geen eigen risico.
Duurzame warme- en energieopwekkende systemen zijn bijvoorbeeld zonneboilers, wartmepompen en laadepalen. De installaties moeten volgens de gelden installatievoorschriften worden geïnstalleerd door een erkend bedrijf, wat dagelijks bezig is met het installeren van duurzame systemen.
Heeft u een woonhuis of recreatiewoning die niet valt onder uw aansprakelijkheidsverzekering omdat u deze bijvoorbeeld permanent verhuurt? Dan kunt u de aanvullende dekking Aansprakelijkheid onroerende zaken afsluiten. Die dekt de aansprakelijkheid als bezitter van een extra woning of recreatiewoning.
U heeft dekking tot € 1.000.000,- per gebeurtenis.
Wij keren niet uit bij een aardbeving, slijtage of constructiefouten. Ook als schade opzettelijk is veroorzaakt of het gevolg is van achterstallig onderhoud van het woonhuis, is die niet verzekerd.
Wij vergoeden geen schade die ontstaat doordat u in de winterperiode (van november tot en met maart) geen voorzorgsmaatregelen heeft genomen tegen vorstschade (bijvoorbeeld het aftappen van waterleidingen of het aan laten staan van de verwarming) en hierdoor bijvoorbeeld bevriezing van kranen of leidingen ontstaat.
Wij vergoeden geen schade die is ontstaan:
– door of in verband met illegale activiteiten in uw woning of op het perceel.
– gedurende de periode waarin illegale activiteiten in uw woning of op het perceel plaatsvinden.
Het is niet van belang of u op de hoogte was van deze illegale activiteiten
Wij vergoeden geen schade die ontstaan is door huisdieren en ongedierte. Behalve als het gaat om brandschade. Of om glasbreuk, maar dan bent u hiervoor alleen verzekerd als u de aanvullende dekking Glas heeft. Onder huisdieren verstaan wij uw huisdieren en ook huisdieren die u tot de woning of het perceel heeft toegelaten.
Waterschade is niet altijd gedekt. Check uw polisvoorwaarden. Of vraag uw verzekeringsadviseur om advies.
Er is geen eigen risico. Behalve bij schade door storm. Hiervoor geldt een eigen risico van € 250,- per gebeurtenis.
Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of gefaald.
Het gaat om overstromingen als gevolg van een dijkbreuk bij een primaire waterkering. Deze bieden bescherming tegen overstromingen vanuit onder andere de Noordzee, de Waddenzee, de grote rivieren Rijn, Maas en Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer , het Volkerak-Zoommeer, het Grevelingenmeer, het getijdedeel van de Hollandsche IJssel en de Veluwerandmeren.
Bij verhuur aan verschillende personen of gezinnen tegelijk en bij onderverhuur is er geen dekking. Heeft u een b&b? Dan bent u hiervoor wél verzekerd maar alleen als uw b&b maximaal 2 kamers telt en in totaal maximaal 4 bedden. Wij vergoeden nooit schade ontstaan door diefstal of vandalisme door een huurder, een betalende gast of hun gezelschap.
Verhuurt u uw woonhuis of delen daarvan? En staat dit niet op uw polisblad vermeld? Dan is uw woonhuis niet verzekerd. Dit geldt ook als u een b&b heeft.
Deze verzekering dekt schade aan uw woonhuis in Nederland.
Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.
U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per half jaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso of aan uw adviseur.
De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering beëindigen.
Na het eerste jaar kunt u de verzekering dagelijks opzeggen, met een opzegtermijn van een maand. Dit kan schriftelijk of via onze website via www.dezeeuwse.nl/algemeen/contact.