Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Kan een medewerker door ziekte of een ongeval niet werken? Dan moet de werkgever het loon doorbetalen. Deze verzekering vergoedt dit met een maximum van 104 weken. U kiest zelf of wij alle loonkosten vergoeden of maar een deel door een dekkingspercentage te kiezen. De verzekering wordt door de werkgever afgesloten.
De dekkingspercentages waar u uit kunt kiezen zijn: 70%, 100% en 120%.
Verzekerd is de loondoorbetalingsverplichting volgens de CAO voor het Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen, bij arbeidsongeschiktheid van uw medewerkers.
Als u werkgeverslasten meeverzekerd, vergoeden wij ook een deel van de andere kosten die voor rekening komen van de werkgever en die doorlopen bij arbeidsongeschiktheid van een medewerker. Zoals de premies voor de werknemersverzekeringen en de vergoeding voor de inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet.
U krijgt begeleiding bij arbeidsongeschiktheid van een medewerker. Deze dekking valt onder de module Verzuimbegeleiding en -advies.
U moet voldoen aan de Wet verbetering poortwachter: de werkgever en arbeidsongeschikte medewerker zorgen er samen voor dat de medewerker zo snel mogelijk weer verantwoord aan het werk kan. De werkgever heeft een actieve rol bij de re-integratie. Ook de medewerker is verplicht om mee te werken.
U krijgt ondersteuning en advies over preventie, verzuim en re-integratie. Wij bieden hulp bij het beperken van de verzuimduur en het re-integreren van arbeidsongeschikte medewerkers.
U krijgt advies over de te nemen acties, de uit te voeren interventies en financiering van interventies. Deze dekking valt onder de MedewerkerTotaal, module Verzuimbegeleiding en -advies.
Als u een Verzuimverzekering afsluit, is verzuimrechtsbijstand gratis meeverzekerd. U krijgt bijstand bij het verhalen van het nettoloon en kosten van re-integratie als iemand anders aansprakelijk is voor de arbeidsongeschiktheid van uw medewerker.
Hieronder staan een aantal situaties die niet zijn verzekerd.
Als de medewerker al arbeidsongeschikt is bij indiensttreding of op het moment dat de verzekering ingaat.
U krijgt geen uitkering als de medewerker 80% of meer arbeidsongeschikt is en daardoor recht heeft op een uitkering volgens de WIA of WAO.
U krijgt geen uitkering als de medewerker niet meewerkt aan geneeskundig onderzoek.
Er geldt een eigen risico-periode in werkdagen. U bepaalt zelf hoe lang deze periode is. In deze periode krijgt u geen vergoeding voor het doorbetalen van loon van arbeidsongeschikte medewerkers.
U kunt kiezen uit 10, 20, 30, 65, 130 en 260 dagen.
Verandert er iets in de situatie van uw bedrijf? Meld dat dan zo snel mogelijk aan ons. Een fusie of overname heeft bijvoorbeeld grote gevolgen voor deze verzekering.
Hoe lang wij uitkeren hangt af van of u het eerste en het tweede ziektejaar heeft verzekerd. Heeft u alleen het eerste jaar verzekerd, dan keren we maximaal 52 weken uit. Heeft u het eerste en tweede jaar verzekerd, dan keren we maximaal 104 weken uit.
De verzekering geldt wereldwijd. Voor Hulpverlening bij ziekte of ongeval in het buitenland is het dekkingsgebied Europa, inclusief het Aziatische deel van Turkije, Israel, Tunesiƫ en Marokko.
Voor deze verzekering moet u een contract hebben met een geregistreerde bedrijfsarts of arbodienst. U moet al uw werknemers verzekeren. U moet u houden aan de Wet verbetering poortwachter. Geef ziekmeldingen of betermeldingen zo snel mogelijk aan ons en de arbodienst door.
Wij vragen voor deze verzekering geen medische informatie op van uw medewerkers.
De premie moet binnen 30 dagen na de notadatum betaald zijn. Dit kan via een automatische incasso of u maakt het bedrag aan ons over.
De premie is een percentage van de totale brutoloonsom van uw medewerkers. De hoogte van het percentage hangt af van de verzuimpercentages over de afgelopen jaren en van de gekozen dekking en eigen risico.
De dekking begint op de ingangsdatum. Deze datum staat op het polisblad. De dekking eindigt op de contractvervaldatum. Maar alleen als de verzekering wordt opgezegd. Dat kunt u doen, maar wij ook. U bent dan na deze datum niet meer verzekerd. Er is dan geen dekking meer voor schade die na deze datum ontstaat.
Opzeggen kan per brief of e-mail. Deze kunt u aan ons sturen. Heeft u via een tussenpersoon de verzekering afgesloten, dan kunt u de opzegging aan uw tussenpersoon sturen. De opzegtermijn is 2 maanden. Na de eerste contracttermijn kunt u de verzekering dagelijks opzeggen. De opzegtermijn is dan 1 maand.
De dagelijkse opzegtermijn geldt niet, als wij in overleg met u nieuwe afspraken over de verzekering hebben gemaakt.