Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor je wel en niet verzekerd bent.
Deze verzekering vergoedt schade aan inboedel in jouw woning. Daarbij gaat het om schade door een plotselinge en onvoorziene gebeurtenis. BIjvoorbeeld brand, inbraak, vandalisme, neerslag, hagel, storm en lekkage door een kapotte waterleiding.
Naast de schade zelf vergoeden wij ook kosten die je maakt om schade te voorkomen of beperken. Bijvoorbeeld een noodvoorziening bij dreigende schade. Als de schade gedekt is, vergoeden wij ook de opruimings- en saneringskosten. De kosten voor een vervangende woonruimte vergoeden wij ook.
Met inboedel bedoelen wij inboedel in jouw woning, zoals meubels, kleding en elektronica. Voor bepaalde soorten inboedel gelden er maximale verzekerde bedragen.
Lijfsieraden en audio-, computer- en videoapparatuur zijn bij diefstal uit de woning verzekerd tot maximaal € 2.500,- per gebeurtenis.
Je inboedel is verzekerd tot maximaal het bedrag dat op je polis staat. Je hebt de keuze tussen een verzekerd bedrag van € 10.000,- (niet mogelijk wanneer je samen woont) of € 20.000,- per gebeurtenis. In de afschrijvingslijst zie je per product wat de gemiddelde levensduur in jaren is en welk afschrijvingspercentage wij per jaar toepassen.
Bent je het niet eens met de vastgestelde grootte van de schade door onze expert? Wij vergoeden dan de kosten van de expert die je zelf inschakelt tot het bedrag dat onze expert rekent. Wij beoordelen ook of deze kosten redelijk zijn. Onredelijke kosten vergoeden wij niet. Neem hiervoor altijd contact met ons op.
Je lijfsieraden zijn verzekerd bij diefstal tot maximaal € 2.500 per gebeurtenis.
Je audio-, computer- en videoapparatuur zijn verzekerd bij diefstal voor maximaal € 2.500 per gebeurtenis.
In een beperkt aantal situaties dekt deze verzekering schade aan inboedel buiten de woning. Lees in de polisvoorwaarden om welke inboedel dit gaat en wat de verzekerde gebeurtenissen zijn.
Niet verzekerd is (bijvoorbeeld) schade ontstaan door:
Je bent ook niet verzekerd als:
Schade aan je spullen door vallen en stoten is niet verzekerd. Let op: Dus ook schade door vallen en stoten van je mobiele elektronica, zoals je smartphone, tablet of laptop, is niet standaard op de inboedelverzekering gedekt.
Bijvoorbeeld een kast die omvalt en daardoor beschadigt. Of een smartphone in je broekzak die stukgaat omdat je ermee tegen de hoek van een tafel stoot.
Voor geld of geldswaardig papier is er buiten de woning geen dekking. Let op: In de woning is de dekking beperkt tot € 500,- per gebeurtenis.
Het breken van glas in je woning is niet verzekerd.
Als je bij het afsluiten van de verzekering of bij schade fraudeert, ben je niet verzekerd. Je bent ook niet verzekerd als er sprake is van opzet, roekeloosheid of strafbare feiten. Schade als gevolg van molest is nooit verzekerd.
Onder molest verstaan wij: binnenlandse onlusten, burgeroorlog, gewapend conflict, muiterij, oproer en opstand.
Een volledig overzicht van wat wel en wat niet verzekerd is staat in de voorwaarden.
De polis en de voorwaarden vormen samen de uiteindelijke verzekeringsovereenkomst. Op jouw polis staat vermeld welke voorwaarden voor jou van toepassing zijn.
Bij schade door diefstal heb je een eigen risico van € 250,- per gebeurtenis als je in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag of Utrecht woont.
Je moet de volgende veranderingen aan ons doorgeven:
Zijn je spullen buiten de woning in een ander afgesloten gebouw op een ander adres? Dan dekt je verzekering tot maximaal € 2.000,- pergebeurtenis. Verzekerd is schade door brand, rook, roet, bliksem, ontploffing en diefstal na inbraak.
Schade door diefstal is alleen verzekerd als er zichtbare verbrekningen zijn aan het door jou gehuurde woongedeelte.
Deze verzekering dekt schade aan jouw inboedel in jouw woning in Nederland. Jouw inboedel is ook buiten jouw woning verzekerd in een aantal gevallen. Een volledig overzicht van wat wel en wat niet verzekerd is staat in de voorwaarden.
Beantwoord onze vragen eerlijk als je de verzekering aanvraagt. En doe zoveel mogelijk om schade te voorkomen en beperken. Als je schade hebt, meld sdit dan gelijk. En geef veranderingen in jouw situatie op tijd door.
Houd jij je niet aan de verplichtingen en/of schaad je onze belangen? Dan kan dat gevolgen hebben. Wij kunnen dan een schade afwijzen of zelfs jouw verzekering beëindigen.
Je kan kiezen of je de premie maandelijks of jaarlijks betaalt. Betalen kan via een automatische incasso.
De ingangsdatum van de verzekering staat op de polis vermeld. Als je de premie niet op tijd betaalt, kunnen wij de verzekering beëindigen.
Je mag jouw verzekering op elk moment beëindigen, zonder opgave van redenen. Dat kan online via www.abnamro.nl of telefonisch via 0900 – 00 24 (gebruikelijke belkosten).
Je kunt jouw verzekering niet beëindigen met terugwerkende kracht.