Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met dit product krijgt u juridische hulp van DAS bij een verzekerd conflict. Ook betaalt DAS tot een gemaximeerd bedrag eventueel bijkomende kosten, zoals proceskosten en de kosten van externe deskundigen

Wat is verzekerd?

U krijgt juridische hulp bij de zaken die we op deze kaart vermelden.

Verkeer

Juridische hulp bij het verhalen van schade die u in het verkeer hebt opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan uw auto of aan uw pleziervaartuig.

Letsel

Juridische hulp bij het verhalen van aan u toegebracht persoonlijk letsel. Bijvoorbeeld na een aanrijding, arbeidsongeval of door een medische fout.

Wonen

Juridische hulp bij een conflict dat te maken heeft
met uw woning. Bijvoorbeeld over (ver)koop of
(ver)bouw. Of conflicten met uw verhuurder, de
overheid of uw buren.
 

Werk en inkomen

Juridische hulp bij een conflict met werkgever of uitkeringsinstantie.

Aankopen

Juridische hulp als u een conflict heeft over
producten of diensten die u voor uzelf koopt. Zoals
een conflict over consumentenartikelen of een
vakantieboeking. Maar ook bijvoorbeeld over energie
en telefonie, over de plaatsing van een keuken of
wanneer u gebruik maakt van een deelplatform
(zoals Airbnb)
 

Familie en relaties

Juridische hulp bij het verkrijgen van gezag over
kinderen of bij een conflict over een erfenis.
 

Extra informatie

Bij een conflict over kinderalimentatie krijgt u alleen
juridische hulp als de verzekering drie jaar of langer
heeft gelopen. Bij een conflict over een erfenis krijgt
u alleen juridische hulp als degene die de erfenis
heeft nagelaten, is overleden nadat deze
rechtsbijstandverzekering is ingegaan.
 

Fiscaal en vermogen

Juridische hulp om in beroep te gaan tegen een beslissing van de Belastingdienst. Of bij een conflict over een tweede huis of over vermogensbeheer.

Wat is niet verzekerd?

  • U krijgt geen juridische hulp als u het conflict te laat meldt. Ook bij opzet, bestaande conflicten en zakelijke conflicten bent u niet verzekerd voor juridische hulp. 

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Nadat u de verzekering heeft afgesloten, zijn bijna
alle conflicten die daarna ontstaan gelijk verzekerd.
Voor juridische hulp bij conflicten over
kinderalimentatie en voor scheidingsmediation geldt
dat uw verzekering al drie jaar moet hebben
gelopen.Op sommige onderdelen van de verzekering
gelden andere dekkingsbeperkingen. Bekijk hiervoor
het dekkingsoverzicht van de bijzondere
polisvoorwaarden
 

Maximum kosten en drempel

DAS vergoedt voor de externe kosten van juridische
hulp maximaal € 60.000. Voor het dekkingsonderdeel
buren betreft het maximum € 15.000 en voor het
onderdeel erfrecht € 20.000. U krijgt geen juridische
hulp als uw zaak gaat over minder dan € 175. Voor
het verhalen van schade of bij een strafzaak geldt
geen minimum bedrag of maximum vergoeding
binnen Europa en de niet-Europese landen rond de
Middellandse Zee.
 

Extra informatie

Als u kiest voor een rechtshulpverlener van DAS
geldt er geen kostenmaximum.

Vrije keuze rechtshulpverlener

Als uw conflict voor de rechter komt, mag u zelf een
eigen rechtshulpverlener kiezen. Dit mag ook als de
tegenpartij in uw conflict ook juridische hulp krijgt van
DAS.

Extra informatie

Is het in uw zaak niet verplicht om een advocaat in te
schakelen? En kiest u toch voor een externe
rechtshulpverlener? Dan geldt er een maximum
vergoeding voor de kosten van deze
rechtshulpverlener. Ook moet u dan een eigen risico
betalen van € 250,-.
 

Echtscheiding

Voor echtscheiding bent u alleen verzekerd voor mediation bij het beëindigen van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap.

Waar ben ik gedekt?

U bent in ieder geval verzekerd bij conflicten in Nederland. Soms is er ook dekking in de Europese Unie Uitgebreid (werk en aankopen) of zelfs in alle landen van de wereld (verkeer).

Extra informatie

Onder de EU vallen ook Andorra, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, Vaticaanstad, IJsland, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, Kanaaleilanden en Isle of Man.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Meld een conflict direct bij ons voordat u andere actie onderneemt. We proberen het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u uw premie maandelijks of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over.

Extra informatie

Als u de premie per maand betaalt, kan dit alleen via een automatische incasso.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt uw verzekering dagelijks opzeggen via telefoon, schriftelijk of per e-mail. Uw verzekering stopt dan op de eerste dag van de nieuwe maand.