Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de Polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met deze verzekering krijg je juridische hulp van DAS bij een onverwacht conflict dat onder de dekking valt. Ook krijg je tot een maximumbedrag een vergoeding voor eventuele bijkomende kosten, zoals proceskosten en kosten van externe deskundigen.

Wat is verzekerd?

Met de Rechtsbijstandverzekering Comfort ben je comfortabel verzekerd voor juridische hulp in veelvoorkomende situaties.

Verkeer

Juridische hulp als je schade en persoonlijk letsel wilt verhalen die je in het verkeer hebt opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan je auto die door iemand anders is veroorzaakt.

Wonen

Juridische hulp bij een conflict dat te maken heeft met jouw woning. Bijvoorbeeld over (ver)koop of (ver)bouw. Of conflicten met jouw verhuurder.

Werk en inkomen

Juridische hulp bij een conflict met je werkgever of een uitkeringsinstantie. Bijvoorbeeld over ontslag, over een bedrijfsongeval of beroepsziekte, over je pensioen of over jouw recht op een sociale uitkering.

Aankopen

Juridische hulp als je een conflict hebt over producten of diensten die je voor jezelf koopt. Zoals een conflict over consumentenartikelen of een vakantieboeking. Maar ook bijvoorbeeld over een energie- of telefoniecontract of over de plaatsing van een keuken.

Persoonlijk

Juridische hulp bij conflicten over jouw gezondheid als je letsel hebt opgelopen (bijvoorbeeld door een medische fout) of over schade aan jouw persoonlijke eigendommen. Ook conflicten over medische contracten zijn verzekerd. Je krijgt ook juridische hulp bij conflicten waarbij je strafrechtelijk vervolgd wordt of als je aangesproken wordt wegens onrechtmatig handelen.

Juridisch advies van DAS

Je kunt juridisch advies vragen voor conflicten waar je voor verzekerd bent, bijvoorbeeld als er een conflict dreigt te ontstaan of als je eerst advies wilt hebben voordat je een conflict aanmeldt.

Wat is niet verzekerd?

Je bent niet verzekerd als je het conflict te laat meldt. Ook opzet en bestaande conflicten zijn uitgesloten, net als zakelijke conflicten. Je krijg ook geen juridische hulp bij conflicten die te maken hebben met 'invaren'.

Wonen

Je bent niet verzekerd bij conflicten die te maken hebben met de overheid en conflicten met je buren. Ook conflicten over een tweede woning/vakantiehuis zijn niet verzekerd.

Aankopen

Niet verzekerd zijn conflicten over goederen en diensten die je als privépersoon aan anderen ter beschikking stelt, bijvoorbeeld via een deelplatform zoals Airbnb en SnappCar.

Familie en relaties

Niet verzekerd zijn conflicten die vallen onder het personen- en familierecht en over kinderalimentatie, echtscheidingsmediation en erfrecht.

Fiscaal en vermogen

Niet verzekerd zijn conflicten over vermogensbeheer of met de Nederlandse Belastingdienst.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Nadat je de verzekering hebt afgesloten, is er een periode waarin je nog geen gebruik mag maken van de verzekering. Meestal is dat drie maanden. Voor Verkeer geldt geen wachttijd.

Maxi​mum kosten en drempel

Bij de meeste conflicten zit een maximum van €30.000 aan externe kosten die DAS maakt voor jouw juridische hulp. Als je juridische hulp krijgt van een rechtshulpverlener van DAS, dan verleent DAS deze hulp onbeperkt. Je krijgt geen juridische hulp als je zaak over minder dan €200 gaat.

Keuze rechts​hulp​ver​lener

Als jouw conflict voor de rechter komt, mag je zelf een rechtshulpverlener kiezen. Dit mag ook als de tegenpartij in jouw conflict ook juridische hulp krijgt van DAS.

 

Waar ben ik gedekt?

Je krijgt in ieder geval juridische hulp bij conflicten in Nederland. Soms is er ook dekking in de Europese Unie (uitgebreid), Europa en de niet- Europese landen rond de Middellandse Zee, of zelfs in alle landen van de wereld (bijvoorbeeld vakantie). De Europese Unie (uitgebreid) bestaat uit de landen van de EU en een groot aantal aangrenzende landen. Zie voor een precies overzicht van dit begrip de polisvoorwaarden.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Meld een conflict direct bij ons voordat je andere actie onderneemt. Omschrijf het conflict duidelijk en geef alle informatie en documenten die belangrijk zijn. We proberen het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je je premie per maand of per jaar betaalt. Bij betaling per jaar krijg je korting. Betalen kan via automatische incasso. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen we de dekking stoppen en/of de verzekering beëindigen.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum (en tijdstip) die op de polis staat. De verzekering eindigt als je deze opzegt of als wij deze stopzetten. Wij kunnen bijvoorbeeld de dekking stoppen en/of de verzekering beeindigen als je fraudeert.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kunt de verzekering dagelijks opzeggen. Doe dit gemakkelijk je Mijn Account of bel ons en wij regelen het: 010 300 6540.