Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Heb je een reis geboekt, maar kun je onverwachts niet gaan? Of moet je de reis onderbreken? Dan vergoedt de reisorganisatie meestal niet de hele reissom. Deze verzekering biedt in bepaalde gevallen dekking voor het gedeelte dat je niet terugkrijgt, inclusief eventuele aanvullende kosten die je moet maken.
Op deze kaart staan de belangrijkste annuleringsredenen. Je krijgt ook een vergoeding bij een vertraging op de heenreis van meer dan 4 uur. Bij Basic krijg je ook alleen vergoeding voor annulering en zijn reisonderbreking en vertreksvertraging niet gedekt.
Je kiest zelf het verzekerde bedrag tot maximaal € 12.000,- per verzekerde persoon per verzekeringsperiode.
Wij vergoeden de kosten van het annuleren of onderbreken van een reis als gevolg van overlijden, een ongeval, ernstige ziekte of onverwachte medische behandeling van jezelf, een familielid of een reisgenoot. Als je door complicaties bij je zwangerschap niet kunt reizen, dan heb je ook recht op een vergoeding.
De verzekering biedt dekking als een familielid in de eerste, tweede of derde graad overlijdt of in een levensbedreigende situatie komt.
Familie in de 1e graad: ouders of kinderen. Familie in de 2e graad: broers, zussen, grootouders of kleinkinderen. Familie in de 3e graad: ooms, tantes en kinderen van broers en zussen.
Je hebt recht op vergoeding als je de reis annuleert omdat je een nieuwe baan hebt nadat je werkloos bent geweest. Of als je buiten je schuld ontslagen bent.
Je dient minimaal twintig uur per week in loondienst te werken of hebben gewerkt.
We keren uit als je de reis annuleert omdat je woonadres onbewoonbaar is geworden of het woonadres van jou en/of een reisgenoot verandert (ten minste 150 kilometer vanwege een permanente overplaatsing) door de huidige werkgever.
Bij een reis waarvan je zelf de verschillende onderdelen hebt samengesteld (bijvoorbeeld vlucht, hotel en huurauto) vergoeden wij de kosten voor annulering of onderbreking. Valt één van deze onderdelen uit door een gebeurtenis uit de voorwaarden? Dan vergoeden wij de annulering van de reisonderdelen waar je geen gebruik van kunt maken.
Annulering wegens een natuurramp, epidemie of pandemie in het vakantieland is verzekerd.
De reisorganisatie of het Calamiteitenfonds vergoedt soms (een deel van) de schade, wij vergoeden het overige deel.
Hieronder vind je de belangrijkste uitsluitingen. Er zijn meer oorzaken waardoor je geen recht hebt op dekking, zoals opzet of gebruik van verdovende middelen. Alle uitsluitingen vind je in de voorwaarden.
De verzekering biedt geen dekking als je al kon verwachten dat je de reis moest annuleren, afbreken of onderbreken toen je boekte.
Je hebt geen dekking als je hebt gereisd tegen het advies in van de overheid van het land waar je woont of het land van je bestemming.
Moet je reisgenoot met een andere annuleringsverzekering de reis annuleren? En wil je daardoor zelf niet meer op reis? Dan is dat gedekt als het een verzekerde gebeurtenis betreft. Moet je onverwachts je reis afbreken? Neem dan altijd binnen 72 uur contact op met de alarmcentrale.
We vergoeden de (boekings)kosten die je al hebt gemaakt en niet terugkrijgt. Je kiest zelf de verzekerde som tot maximaal € 12.000 per verzekerde persoon per reis. We vergoeden nooit meer dan 60 dagen reisduur.
Je kiest zelf voor dekking in Europa of wereldwijd incl/excl USA & Canada.
Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Bel bij schade altijd zo snel mogelijk de Alarmcentrale. En je moet zoveel mogelijk doen om de schade te voorkomen en te beperken. Je moet de annuleringsreden kunnen aantonen.
Je betaalt premie per persoon en per vakantiedag bij het afsluiten van de verzekering. Betalen kan via een automatische incasso of iDeal. Je hebt pas dekking na het betalen van de premie.
Sluit de verzekering af binnen 14 dagen na het boeken van de reis. De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat en eindigt op de laatste dag van de reis.
De verzekering stopt vanzelf aan het einde van je reis.