Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de Polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Met deze verzekering krijg je juridische hulp van DAS bij een onverwacht conflict dat onder de dekking valt. Ook krijg je tot een maximumbedrag een vergoeding voor eventuele bijkomende kosten, zoals proceskosten en kosten van externe deskundigen.
Met de Rechtsbijstandverzekering Premium heb je een uitgebreide dekking voor juridische hulp in alle aangeboden categorieën.
De rechtsbijstandverzekering helpt je bij juridische problemen. Je krijgt hulp en advies van deskundige juristen of advocaten, ook om conflicten te voorkomen.
Juridische hulp als je schade en persoonlijk letsel wilt verhalen die je in het verkeer hebt opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan je auto die door iemand anders is veroorzaakt.
Dit geldt voor deelname aan weg-, lucht-, spoor- en waterverkeer. Ook is er dekking in geval van conflicten over contracten over motorrijtuigen (merkdealer of BOVAG-bedrijf) en krijg je juridische hulp als je in een strafzaak gedagvaard bent als verdrachte van een verkeersovertreding.
Juridische hulp bij een conflict dat te maken heeft met jouw woning. Bijvoorbeeld over (ver)koop of (ver)bouw. Of conflicten met jouw verhuurder, de overheid of jouw buren.
Ook jouw vakantiewoning in het buitenland is meeverzekerd als de woning niet bedoeld is voor eigen gebruik. Conflicten over WOZ-waardering zijn niet gedekt.
Juridische hulp bij een conflict met je werkgever of een uitkeringsinstantie. Bijvoorbeeld over ontslag, over een bedrijfsongeval of beroepsziekte, over je pensioen of over jouw recht op een sociale uitkering.
Juridische hulp als je een conflict hebt over producten of diensten die je voor jezelf koopt. Zoals een conflict over consumentenartikelen of een vakantieboeking. Maar ook bijvoorbeeld over energie -of telefoniecontract, over de plaatsing van een keuken of wanneer je gebruikmaakt van een deelplatform (zoals via Airbnb of SnappCar).
Conflicten als vrijwilliger zijn ook verzekerd, net als conflicten met banken, verzekeraars en onderwijsinstellingen.
Juridische hulp bij een conflicten die behoren tot het personen- en familierecht of bij een conflict over een erfenis of over kinderalimentatie. Bij echtscheiding is alleen mediation verzekerd.
Je krijgt alleen juridische hulp als de dekkingen 'scheidingsmediation' en 'kinderalimentatie' drie jaar of langer hebben gelopen. Bij een conflict over een erfenis krijg je alleen juridische hulp als degene die de erfenis heeft nagelaten, is overleden nadat deze rechtsbijstand-verzekering is ingegaan.
Juridische hulp om in beroep te gaan tegen een beslissing van de Nederlandse Belastingdienst. Of bij een conflict over vermogensbeheer.
Juridische hulp bij conflicten over jouw gezondheid als je letsel hebt opgelopen (bijvoorbeeld door een medische fout) of over schade aan jouw persoonlijke eigendommen. Ook conflicten over medische contracten zijn verzekerd. Je krijgt ook juridische hulp bij conflicten waarbij je strafrechtelijk vervolgd wordt of als je aangesproken wordt wegens onrechtmatig handelen.
Je kunt juridisch advies vragen voor conflicten waar je voor verzekerd bent, bijvoorbeeld als er een conflict dreigt te ontstaan of als je eerst advies wilt hebben voordat je een conflict aanmeldt.
Je bent niet verzekerd als je het conflict te laat meldt. Ook opzet en bestaande conflicten zijn uitgesloten, net als zakelijke conflicten. Je krijg ook geen juridische hulp bij conflicten die te maken hebben met 'invaren'.
'Invaren' is het overgaan van het oude naar het nieuwe pensioenstelsel onder de Wet toekomst pensioenen (Wtp).
Nadat je de verzekering hebt afgesloten, is er een periode waarin je nog geen gebruik mag maken van de verzekering. Meestal is dat drie maanden (tenzij anders benoemd zoals bij echtscheidingsmediation en kinderalimentatie). Voor Verkeer geldt geen wachttijd.
Conflicten die ontstaan tijdens deze wachttijd zijn niet gedekt.
Bij de meeste conflicten zit een maximum van €60.000 aan externe kosten die DAS maakt voor jouw juridische hulp. Als je juridische hulp krijgt van een rechtshulpverlener van DAS, dan verleent DAS deze hulp onbeperkt. Je krijgt geen juridische hulp als je zaak over minder dan €200 gaat.
Bekijk het kostenmaximum per rubriek in de voorwaarden. Externe kosten die in de behandeling moeten worden gemaakt, bijvoorbeeld expertisekosten, vergoedt DAS tot het externe kostenmaximum.
Als jouw conflict voor de rechter komt, mag je zelf een rechtshulpverlener kiezen. Dit mag ook als de tegenpartij in jouw conflict ook juridische hulp krijgt van DAS.
Is het in jouw zaak niet verplicht om een advocaat in te schakelen? En kies je toch voor een externe rechtshulpverlener? Dan geldt er een aparte maximumvergoeding voor de kosten van deze rechtshulpverlener. Ook moet je dan een eigen bijdrage betalen van €250.
Je krijgt in ieder geval juridische hulp bij conflicten in Nederland. Soms is er ook dekking in de Europese Unie (uitgebreid), Europa en de niet- Europese landen rond de Middellandse Zee , of zelfs in alle landen van de wereld (bijvoorbeeld vakantie). De Europese Unie (uitgebreid) bestaat uit de landen van de EU en een groot aantal aangrenzende landen. Zie voor een precies overzicht van dit begrip de polisvoorwaarden.
Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Meld een conflict direct bij ons voordat je andere actie onderneemt. Omschrijf het conflict duidelijk en geef alle informatie en documenten die belangrijk zijn. We proberen het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen.
Je kunt kiezen of je je premie per maand of per jaar betaalt. Bij betaling per jaar krijg je korting. Betalen kan via automatische incasso. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen we de dekking stoppen en/of de verzekering beëindigen.
De verzekering begint op de datum en het tijdstip die op de polis staat. De verzekering eindigt als je deze opzegt of als wij deze stopzetten. Wij kunnen bijvoorbeeld de dekking stoppen en/of de verzekering beëindigen als je fraudeert.
Let op: de dekking zelf start pas na het verlopen van de wachttijd.
Je kunt de verzekering dagelijks opzeggen. Doe dit gemakkelijk je Mijn Account of bel ons en wij regelen het: 010 300 6540.