Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de Polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met deze verzekering krijg je juridische hulp van DAS bij een verzekerd onverwacht conflict dat onder de dekking valt. Ook krijg je tot een maximumbedrag een vergoeding voor eventuele bijkomende kosten, zoals proceskosten en kosten van externe deskundigen.

Wat is verzekerd?

Met de Rechtsbijstandverzekering Basic ben je verzekerd voor juridische hulp in veelvoorkomende situaties.

Verkeer

Juridische hulp als je schade en persoonlijk letsel wilt verhalen die je in het verkeer hebt opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan je auto die door iemand anders is veroorzaakt.

Wonen

Juridische hulp bij een conflicten met de verhuurder of met de Vereniging van Eigenaren (VvE) als je een appartementseigenaar bent en lid bent van deze VvE.

Werk en inkomen

Juridische hulp bij een conflict met werkgever. Bijvoorbeeld over ontslag of over een bedrijfsongeval of beroepsziekte.

Aankopen

Juridische hulp als je een conflict hebt over producten of diensten die je voor jezelf koopt. Zoals een conflict over consumentenartikelen of een vakantieboeking. Maar ook bijvoorbeeld over een energie- of telefoniecontract of over de plaatsing van een keuken.

Juridisch advies van DAS

Je kunt juridisch advies vragen voor conflicten waar je voor verzekerd bent, bijvoorbeeld als er een conflict dreigt te ontstaan of als je eerst advies wilt hebben voordat je een conflict aanmeldt.

Wat is niet verzekerd?

Je bent niet verzekerd als je het conflict te laat meldt. Ook opzet en bestaande conflicten zijn uitgesloten, net als zakelijke conflicten.

Wonen

Je bent niet verzekerd bij conflicten die te maken hebben met de overheid of conflicten met je buren. Ook conflicten over (ver)koop of (ver)bouw zijn uitgesloten. Ook conflicten over een tweede woning/vakantiehuis zijn niet verzekerd.

Werk en inkomen

Je bent niet verzekerd voor conflicten over ziekte, disfunctioneren, arbeidsvoorwaarden, loonvordering, pensioen en uitkeringen.

Aankopen

Niet verzekerd zijn conflicten die ontstaan zijn tijdens of in verband met je werkzaamheden als vrijwilliger of over goederen en diensten die je als privépersoon aan anderen ter beschikking stelt.

Familie en relaties

Niet verzekerd zijn conflicten die vallen onder het personen- en familierecht en over kinderalimentatie, echtscheidingsmediation en erfrecht.

Fiscaal en vermogen

Niet verzekerd zijn conflicten over vermogensbeheer of met de Nederlandse Belastingdienst.

Persoonlijk

Niet verzekerd zijn conflicten over je gezondheid als je letsel hebt opgelopen, conflicten over een erfenis.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Nadat je de verzekering hebt afgesloten, is er een periode waarin je nog geen gebruik mag maken van de verzekering. Meestal is dat drie maanden. Voor Verkeer geldt geen wachttijd.

Maxi​mum kosten en drempel

Bij de meeste conflicten zit een maximum van €15.000 aan externe kosten die DAS maakt voor jouw juridische hulp. Je krijgt geen juridische hulp als je zaak over minder dan €200 gaat.

Keuze rechts​hulp​ver​lener

Als jouw conflict voor de rechter komt, mag je zelf een rechtshulpverlener kiezen. Dit mag ook als de tegenpartij in jouw conflict ook juridische hulp krijgt van DAS.

 

Waar ben ik gedekt?

Je krijgt in ieder geval juridische hulp bij conflicten in Nederland. Soms is er ook dekking in de Europese Unie (uitgebreid), Europa en de niet- Europese landen rond de Middellandse Zee, of zelfs in alle landen van de wereld (bijvoorbeeld vakantie). De Europese Unie (uitgebreid) bestaat uit de landen van de EU en een groot aantal aangrenzende landen. Zie voor een precies overzicht van dit begrip de polisvoorwaarden.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Meld een conflict direct bij ons voordat je andere actie onderneemt. Omschrijf het conflict duidelijk en geef alle informatie en documenten die belangrijk zijn. We proberen het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je je premie per maand of per jaar betaalt. Bij betaling per jaar krijg je korting. Betalen kan via automatische incasso. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen we de dekking stoppen en/of de verzekering beëindigen.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum (en tijdstip) die op de polis staat. De verzekering eindigt als je deze opzegt of als wij deze stopzetten. Wij kunnen bijvoorbeeld de dekking stoppen en/of de verzekering beeindigen als je fraudeert.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kunt de verzekering dagelijks opzeggen. Doe dit gemakkelijk je Mijn Account of bel ons en wij regelen het: 010 300 6540.