Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering kan gesloten worden als aanvullende dekking bij de Allianz Direct Autoverzekering. Je bent wereldwijd verzekerd bij een conflict als verkeersdeelnemer of als eigenaar van een vervoermiddel. Met deze verzekering krijgt je juridisch advies en rechtshulp van de Nederlandse Rechtsbijstand Stichting (NRS).

Wat is verzekerd?

De verzekering geldt voor jezelf, je partner en/of kinderen, passagiers of reisgenoten. Het moet gaan om een conflict dat ontstaat als je deelneemt aan het verkeer. Bijvoorbeeld met een auto, een fiets of als voetganger. Of een conflict dat je krijgt als eigenaar van een voertuig.

Keuze rechtshulpverlener

Als jouw conflict voor de rechter komt, mag je zelf een rechtshulpverlener kiezen voor een advies. De kosten van het advies worden betaald en je schade wordt behandeld volgens het advies van de rechtshulpverlener.

Schade in het verkeer

Juridische hulp als je schade wilt verhalen die je in het verkeer hebt opgelopen. Bijvoorbeeld schade die iemand anders veroorzaakt aan je auto, boot, fiets of spullen.

Letselschade

Juridische hulp als je letselschade in het verkeer op een ander wilt verhalen. Bijvoorbeeld als je gewond raakt bij een aanrijding.

Conflicten over contracten

Juridische hulp bij: 1. conflicten over de aankoop, verkoop, reparatie slepen of vervoeren van je vervoermiddel. 2. terugvorderen van een motorrijtuig of (lucht)vaartuig bij conflicten over eigendom, bezit of beslaglegging. 3. invorderen van je rijbewijs, maar niet als dat gebeurt in een strafrechtelijke procedure.

Juridische hulp bij straf- en tuchtzaken in het verkeer

Als je strafrechtelijk of tuchtrechtelijk vervolgd wordt, bijvoorbeeld voor dood of letsel door schuld of voor een verkeersovertreding. Je krijgt dan juridische hulp in die straf- of tuchtzaak.

Wat is niet verzekerd?

Je bent niet verzekerd als je het conflict te laat meldt. Ook opzet, fraude en bestaande conflicten zijn uitgesloten.

Toestemming

Kosten die zonder onze toestemming zijn gemaakt, worden niet vergoed. Ook als je zonder overleg een externe belangenbehartiger inhuurt, vervalt je dekking.

Gebruik dat niet is toegestaan

Besturen van een voertuig of (lucht)vaartuig zonder dat je daarvoor bevoegd was of toestemming had. Jouw voertuig of (lucht)vaartuig verhuren of gebruiken voor vervoer van mensen of spullen tegen betaling. Jouw voertuig of (lucht)vaartuig gebruiken voor les of examens. Of voor races, wedstrijden of een (straat)circuit.

Meningsverschil met ons

Meningsverschil met ons over deze verzekering

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Meld een ongeluk of conflict direct bij ons voordat je andere actie onderneemt. Vul je een schadeformulier in? Zet daar zo veel mogelijk informatie in, ook over bijvoorbeeld letselschade.

Maximale vergoeding

De maximale vergoeding is  50.000,- voor proceskosten, experts en getuigen bij een conflict binnen de groene kaart landen. De maximale vergoeding is  10.000,- voor proceskosten, experts en getuigen bij een conflict buiten de groene kaart landen. We vergoeden deze kosten alleen als ze redelijk en noodzakelijk zijn.

De maximale vergoeding is  7.500,- voor proceskosten, experts en getuigen bij procedures waarbij je niet verplicht bent om een advocaat in te huren, maar je er zelf voor kiest om dit te doen. We vergoeden deze kosten alleen als ze redelijk en noodzakelijk zijn.

NRS betaalt max.  1.000 als de dader moet betalen maar dat niet kan.

Waar ben ik gedekt?

Je bent wereldwijd verzekerd bij een conflict als verkeersdeelnemer of als eigenaar van een vervoermiddel.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Meld een conflict direct bij ons voordat je andere actie onderneemt. We proberen het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je je premie maandelijks of eenmaal per jaar betaalt. De eerste betaling moet direct bij afsluiten van de verzekering worden uitgevoerd. De tweede en volgende premies worden via automatische incasso geïncasseerd. De incassodatum staat vermeld op je polis.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum (en tijdstip) die op de polis staat. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering beëindigen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kunt de verzekering dagelijks opzeggen. Bel ons en wij regelen het: 088-5485000.