Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Kan uw medewerker door ziekte of een ongeval niet werken? Dan moet u zijn inkomen doorbetalen. Deze verzekering vergoedt dit met een maximum van 104 weken. U kiest zelf of we alle loonkosten vergoeden of maar een deel.
Heeft uw medewerker recht op een andere uitkering, bijvoorbeeld van UWV? En kunt u deze uitkering in mindering brengen op de loondoorbetalingsverplichting? Dan verlagen we de vergoeding met dit bedrag.
De verzekering is bedoeld voor werkgevers. Verzekerd is het loon van uw medewerkers dat u op grond van de wet en de CAO moet doorbetalen als uw medewerker ziek is. U kunt ook kiezen om een lagere vergoeding te ontvangen.
Als u zich aan de adviezen van de arbodienst/bedrijfsarts en de adviezen van de casemanager houdt, vergoeden we een eventuele loonsanctie die het UWV u oplegt.
We vergoeden ook de kosten van interventies voor zover deze kosten in redelijkheid en billijkheid noodzakelijk zijn.
We vergoeden ook een deel van de andere kosten die doorlopen bij ziekte van uw medewerker, zoals standaard- en extra werkgeverslasten. Of u kiest ervoor de werkgeverslasten niet mee te verzekeren.
Voor deze verzekering wordt u begeleid door een arbodienst waarmee we samenwerken. Daarmee voldoet u aan de eisen die de arbeidsomstandighedenwet aan u stelt op het gebied van verzuimbegeleiding.
Via de arbodienst verzorgen we de casemanager die u en uw arbeidsongeschikte medewerker bijstaat en ondersteunt in de wettelijke verplichte re-integratie. Hij ondersteunt en bemiddelt bij bezwaar en beroepszaken als u het niet eens bent met de beslissing van UWV. Hij ondersteunt in het aanvraagproces voor compenssatie van de transitievergoeding.
In geval u te maken krijgt met dreigend langdurig verzuim van een medewerker leveren wij een casemanager die namens u de regie voert voer het ziekteverzuimproces en de re-integratie.
Is de medewerker overleden en kreeg hij een vergoeding? Dan stopt de vergoeding een maand na het overlijden.
We kunnen een uitkering (gedeeltelijk) weigeren als een medewerker binnen een halfjaar na de start van de verzekering of zijn dienstverband arbeidsongeschikt wordt en zijn gezondheidstoestand bij de start van de verzekering of zijn dienstverband al zo was dat de arbeidsongeschiktheid door u was te verwachten.
Had u direct voor de start een soortgelijke verzekering, dan is de bovenstaande bepaling bij de start van de verzekering niet van toepassing. De bovenstaande bepaling is wel altijd van toepassing bij nieuwe medewerkers.
We keren niet uit als er sprake is van fraude of wanneer de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van opzet.
U bent niet verzekerd als uw medewerker in detentie zit. Ook bent niet verzekerd als de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van molest, een atoomreactie of terrorisme. Of als u niet aan de polisvoorwaarden voldoet.
Voor deze verzekering moet u een contract hebben met een gecertificeerde bedrijfsarts of arbodienst.
Verandert er iets in de situatie van uw bedrijf? Meld dat dan zo snel mogelijk aan ons. Een fusie of overname heeft bijvoorbeeld grote gevolgen voor deze verzekering.
Komt een arbeidsongeschikte medewerker in dienst door een verandering in uw bedrijfssituatie, zoals een fusie of overname? Dan valt deze medewerker niet onder deze verzekering.
Er geldt een eigenrisicoperiode in dagen. U bepaalt zelf hoe lang die is. In deze periode krijgt u geen vergoeding voor het doorbetalen van loon van zieke medewerkers.
U kunt kiezen voor een eigen risico van 10 of 30 werkdagen. Voor de periode daarna krijgt u van ons een uitkering. Het eigen risico geldt per ziektegeval.
De verzekering geldt wereldwijd.
Voor deze verzekering moet u een contract hebben met een geregistreerde bedrijfsarts of arbodienst. U moet al uw medewerkers verzekeren en binnen 30 dagen aan- en afmelden. Salariswijzigingen geeft u binnen 30 dagen door. U moet zich houden aan de Wet verbetering poortwachter. Geef ziek- of betermeldingen binnen 2 werkdagen aan ons en de arbodienst door
Als u de verzekering aanvraagt, dan vragen we om algemene verzuiminformatie, niet naar de gezondheid van medewerkers. Bij de start van de verzekering moet u melden wie er dan ziek zijn. Deze medewerkers zijn verzekerd vanaf het moment dat ze 4 aaneengesloten weken volledig arbeidsgeschikt zijn.
U kunt kiezen of u de premie per maand, kwartaal, halfjaar of jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. U betaalt de premie vooraf, maar in ieder geval binnen 30 dagen na de premievervaldatum.
We berekenen de jaarpremie door het 'loon voor de werknemersverzekeringen' van uw medewerkers bij elkaar op te tellen. Per medewerker geldt een maximum te verzekeren bedrag. Het totaalbedrag vermenigvuldigen we met een premiepercentage. Het premiepercentage wordt bij aanvang en daarna op elke contractsvervaldatum opnieuw vastgesteld.
Bij het vaststellen van het premiepercentage kijken we naar de samenstelling van het personeelsbestand en de verzuimpercentages in de afgelopen 3 jaar, zowel de eigen verzuimpercentages als de verzuimpercentages binnen de sector waarin uw bedrijf is ingedeeld. Naarmate het personeelsbestand groter is zal het eigen verzuim zwaarder meewegen dan het sectorverzuim.
De verzekering begint op de datum die op de polis staat. De verzekering duurt 3 jaar. Daarna verlengen we uw verzekering. Na de 1e contracttermijn kunt u de verzekering dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van een maand. De uitkering loopt maximaal tot de AOW-gerechtigde leeftijd. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.
De verzekering eindigt als u opzegt of als wij opzeggen. In een aantal bijzondere situaties eindigt de verzekering automatisch. Zie de polisvoorwaarden voor alle situaties waarin uw verzekering eindigt.
Na de eerste contracttermijn kunt u de verzekering dagelijks schriftelijk of via Mijn Amersfoortse opzeggen met een opzegtermijn van een maand.