Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering beschermt uw instelling tegen schadeclaims als uw instelling aansprakelijk wordt gesteld voor de schade aan anderen die onstaat door uw instelling, uw medewerkers of door uzelf.

Wat is verzekerd?

Aansprakelijkheid voor schade aan personen en zaken van derden.

Wie zijn verzekerd?

Verzekerd zijn onder andere: De zorgsinstelling, de medische staf, apotheker, geestelijke verzorgers, vrijwilligers, stagiaires, (deeltijd-)zorgklanten, vertrouwenspersonen en de stichting derdengelden. 

Productaansprakelijkheid

Schade waarvoor u aansprakelijk bent door (op-) levering van een gebrekkig product.

Extra informatie

Tevens is gedekt de aansprakelijkheid voor door derden geleden schade die voortvloeit uit diensten die door de zorginstelling zijn geleverd.

Werkgeversaansprakelijkheid

Aansprakelijkheid voor bedrijfsongevallen en beroepsziekten van ondergeschikten. Ook de aansprakelijkheid voor schade aan de spullen van de ondergeschikte is verzekerd.

Keuze: juridische hulp

Verzekerd zijn de kosten van verweer en rechtsbijstand ook al gaat het om ongegronde aanspraken.

Extra informatie

Deze kosten worden alleen vergoed als de schade is verzekerd en wij toestemming hebben gegeven om de kosten te maken.

Inloop

Stelt iemand u ná de ingangsdatum van de verzekering aansprakelijk voor iets dat u hebt gedaan vóór de ingangsdatum, dan is dat verzekerd tenzij anders is bepaald.

Keuze: uitloop

Voor de situatie dat iemand u aansprakelijk stelt ná beëindiging van de verzekering voor iets dat u hebt gedaan voor de einddatum, kan op nader te bepalen condities een dekking worden ingekocht. 

Vermogensschade zorgklanten

De aansprakelijkheid voor zuivere vermogensschade (niet voorvloeiend uit een zaak- of personenschade) van zorgklanten.

Bijzondere dekkingscomponenten

Deze verzekering biedt dekking voor diverse risico's die specifiek zijn voor zorginstellingen. Voorbeelden daarvan zijn: Eigen aansprakelijkheidsdekking voor zorgclienten. Dekking voor joyriding. Dekking voor bepaalde opzichtschaden van zorgklanten en dekking voor gemotoriseerde rolstoelen en dergelijke.

Activiteiten

Deze verzekering biedt tevens dekking voor diverse activiteiten die specifiek zijn voor instellingen. Voorbeelden hiervan zijn: Verzorgen van maaltijden (ook voor derden). Activiteiten in het kader van arbeidsparticipatie/-therapie c.q. resocialisatie. Het beschikbaar stellen van accommodaties/ faciliteiten aan derden.

Wat is niet verzekerd?

Opnieuw leveren van product of dienst

Schade en kosten die moeten worden gemaakt omdat de door u verichte werkzaamheden of diensten opnieuw moeten worden verricht.

Opzet

Schade die met opzet is veroorzaakt tenzij het schade betreft die door een ondergeschikte is veroorzaakt en waarvoor u als werkgever aansprakelijk bent en u geen verwijt treft.

(Lucht)vaartuig of motorvoertuig

Schade waarvoor u aansprakelijk bent veroorzaakt door een (lucht)vaartuig of een motorvoertuig.

Milieuschade

Milieuschade die langzaam ontstaat (voorbeeld: een lekkende olietank die jarenlang de grond vervuilt) is niet verzekerd. Ook milieuschade op uw bedrijfslocatie valt niet onder de dekking.

Asbest

Aansprakelijkheid voor een beroepsziekte als gevolg van asbestblootstelling is niet verzekerd. Ook het opruimen en afvoeren van asbest is uitgesloten.

Wettelijke voorschriften

Aansprakelijkheid voor milieuschade of schade aan ondergeschikten die het gevolg is van een bewuste overtreding van overheidsvoorschriften.

Seksuele gedragingen

Aansprakelijkheid voor schade die is veroorzaakt door en/of voortvloeit uit seksuele of seksueel getinte gedragingen.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Eigen risico

Voor deze verzekering geldt een eigen risico dat op het polisblad wordt vermeld.

Verzekerd bedrag

De vergoeding wordt beperkt tot de verzekerde bedragen zoals vermeld op het polisblad.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt wereldwijd, behalve voor Amerika en Canada.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om de schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk en geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

In principe jaarlijks via uw tussenpersoon voor de premievervaldatum.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd, dan kunnen we de verzekering stoppen. Over het algemeen wordt de verzekering per de contractvervaldatum stilzwijgend verlengd tenzij u of wij de verzekering hebben opgezegd.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Met een opzegtermijn van twee maanden kunt u de verzekering per contractvervaldatum beeindigen. In sommige gevallen (standaardcontracten) is de verzekering na de eerste contractperiode direct opzegbaar met een opzegtermijn van 1 maand. Dit blijkt dan uit de polisvoorwaarden of een clausule.