Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade door of aan je auto. De Wettelijke Aansprakelijkheids-verzekering (WA) is verplicht. Je kiest zelf voor aanvullende dekkingen.

Wat is verzekerd?

Hieronder staat welke schade door of aan je auto verzekerd is.

Aansprakelijkheid (WA)

Als je met je auto schade veroorzaakt aan anderen of andermans auto of spullen. Dit is een wettelijk verplichte verzekering.

Hulpverlening na een ongeval

Is je auto beschadigd of gestolen? En kun je daardoor niet verder rijden? Schakel dan onze Alarmcentrale in. Dan vergoeden wij de kosten van hulpverlening.

Extra informatie

Kan uw auto na een ongeval, brand of door diefstal niet verder rijden, dan heeft u recht op hulp van onze hulpdienst. Onze hulpdienst brengt u naar een plek naar keuze in Nederland. Zit u in het buitenland terwijl u de hulpdienst inschakelt? Dan vervoeren wij uw beschadigde auto naar het dichtbijzijnde erkend garagebedrijf. Voor meer informatie zie hiervoor de polisvoorwaarden

Diefstal of total loss

Bij diefstal en total loss vergoeden wij op basis van de verkooprijs volgens de ANWB/BOVAG koerslijst. 

Reparatie

Wij vergoeden de reparatiekosten. Behalve als de auto technisch of economisch total loss is. In die gevallen vergoeden wij de waarde van de auto minus de waarde van de restanten. De schade wordt hersteld door de op uw polisblad vermelde dealer, als u de schade elders laat herstellen geldt een verhoogd eigen risico en een maximaal hersteltarief.

Extra informatie

Met technisch tolal loss van de auto bedoelen wij dat de auto technisch niet meer in staat is om veilig mee te rijden en reparatie onmogelijk of onverantwoord is. Met economisch total loss bedoelen wij dat de reparatiekosten hoger zijn dan het verschil tussen de waarde van de auto direct voor de gebeurtenis en de waarde van de restanten na de gebeurtenis

Schade door brand en natuur

Je bent verzekerd voor schade door bijvoorbeeld brand, hagel, bliksem, storm, overstroming of aanrijding met een loslopend dier.

Ruitschade

Je bent verzekerd voor het breken of barsten van de autoruit of van het panorama- of zonnedak (hieronder valt ook het zogenaamde sterretje). En voor schade aan de auto die is veroorzaakt door scherven van de autoruit of van het panorama- of zonnedak. De schade wordt hersteld door het op het polisblad vermelde dealer. 

Extra informatie

Als u de schade elders laat herstellen wordt het eigen risico verhoogd en geld er een maximaal hersteltarief

Inbraak

Schade door (een poging) tot diefstal is verzekerd. En diefstal uit de auto (inbraak). Hierbij gelden eisen aan de beveiliging van je auto.

Keuze: pechhulp

Deze dekking biedt hulp bij pech onderweg in Europa, ook in de woonplaats. Je krijgt ook een vergoeding voor een noodzakelijk vervangende auto. Je kiest zelf of je pechhulp meeverzekert. Voor deze dekking geldt dat uw auto niet ouder mag zijn dan 12 jaar, daarnaast zijn er voorwaarden voor het aantal pechgevallen per jaar.

Keuze: Schade Inzittenden

Deze verzekering vergoedt schade aan inzittenden en hun spullen bij een verkeersongeval met de verzekerde auto. Is de schade door een andere verzekering gedekt? Dan geldt die verzekering. Je kiest zelf of je schade inzittenden meeverzekert.

Keuze: Rechtsbijstand Motorrijtuigen

Met deze verzekering krijg je hulp bij het verhalen van je schade die ontstaan is tijdens deelname aan het verkeer met je auto. Daarnaast is er dekking voor een juridisch meningsverschil over de vergoeding of reparatie van een schade die verhaald wordt of bij een strafzaak als gevolg van deelname aan het verkeer. Je kiest zelf of je dit meeverzekert.

Wat is niet verzekerd?

  • Je bent bijvoorbeeld niet verzekerd bij rijden zonder rijbewijs of bij schade door misbruik van alcohol of drugs of schade tijdens verhuur of vervoer tegen betaling. En ook niet bij schade door onvoldoende onderhoud of onvoldoende zorg (bijvoorbeeld overbelasting).

Extra informatie

Heb je schade aan een ander veroorzaakt? Dan vergoeden wij de schade wel aan de benadeelde partij. Maar wij hebben het recht om de schade op jou te verhalen. In dat geval moet je de schade aan ons terugbetalen.

Andere schade aan eigen auto

Andere schade aan je eigen auto is niet verzekerd.

Fraude, opzet, strafbare activiteiten, molest

Je bent niet verzekerd als je bij het afsluiten van de verzekering of bij een schade fraude pleegt. Of als er bij schade sprake is van opzet of roekeloosheid of criminele en strafbare activiteiten. Je bent ook niet verzekerd als de schade het gevolg is van molest of een atoomkernreactie.

Extra informatie

Onder molest verstaan we: binnenlandse onlusten, burgeroorlog, gewapend conflict, muiterij, oproer en opstand

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Eigen risico

In beginsel heeft u geen eigen risico als u de schade laat herstellen door het op het polisblad vermelde dealerbedrijf. Het kan zijn dat wij bij accepatie of speciale voertuigen een afwijkend eigen risico overeengekomen zijn, dit is dan zichtbaar op uw polisblad.

Extra informatie

In sommige situaties/gebeurtenissen kunnen specifieke eigen risico's gelden.

Beveiliging

Bij diefstal, joyrijden of inbraak vergoeden wij de schade alleen als je auto goed beveiligd was. Let op: wij kunnen voor je auto een speciaal beveiligingsstysteem eisen. Informeer vooraf bij uw dealer of bekijk onze polisvoorwaarden.

Reparatie

Wij vergoeden de reparatie van uw schade als u deze laat herstellen door het op het polisblad vermelde dealerbedrijf. Als u de schade niet of door een ander bedrijf laat herstellen passen wij een eigen risico toe, dit eigen risico is afhankelijk van de oorspronkelijke cataloguswaarde. Daarnaast geldt er een maximaal hersteltarief. 

Ruitschade

Wij vergoeden de reparatie of vervanging van de ruit door het op het polisblad vermelde dealerbedrijf. Laat je de ruit repareren of vervangen door een ander ruitschadeherstelbedrijf? Dan verlagen wij de schadevergoeding met € 500.

Waar ben ik gedekt?

Je bent verzekerd in Europa, Israël, Marokko, Tunesië en Turkije. Bij je polis krijg je de Groene Kaart. Daarop staat precies in welke landen je verzekerd bent.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je je premie maandelijks, per kwartaal, halfjaar of per jaar betaalt. Bij betaling per maand of kwartaal is een automatische incasso verplicht. 

Beloning bij geen schade

Voor elk jaar dat je geen schade claimt, kun je premiekorting krijgen tot een maximum van 75%. Als je schade claimt, dan kan de korting (deels) vervallen. Of je betaalt een toeslag.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kun je de verzekering dagelijks opzeggen, dit kan schriftelijk, per e-mail of via onze website.