Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Deze verzekering vergoedt schade aan uw inboedel, bijvoorbeeld door brand, storm, water of inbraak. Er is geen dekking voor schadegebeurtenissen die in de voorwaarden zijn uitgesloten. Deze Bewust verzekering bevat elementen die in geval van schade oog hebben op de impact daarvan op de persoonlijke situatie van onze verzekerden, de samenleving en het milieu, waardoor wij bijdragen aan een duurzamere wereld.
Alle verplaatsbare spullen in uw huis.
U verzekert de nieuwwaarde van de inboedel. Dit is het bedrag dat nodig is om al uw spullen nieuw te kopen. Maar: in bepaalde gevallen keren wij bij schade niet de nieuwwaarde maar de dagwaarde uit. Soms vergoeden we de reparatiekosten en voor sommige spullen geldt een maximumvergoeding. De dagwaarde berekenen we met behulp van een afschrijvingslijst. De afschrijvingslijst vindt u hier.
Wij vergoeden de schade ook als uw inboedel meer waard blijkt dan het bedrag dat u verzekerd heeft. We noemen dat 'garantie tegen onderverzekering'. Maar: deze garantie geldt alleen als u de inboedelwaardemeter goed heeft ingevuld. Dat is een vragenlijst waarmee de waarde van uw inboedel wordt bepaald. De garantie geldt ook als wij het verzekerd bedrag hebben vastgesteld met behulp van Infofolio (Adresscan).
Bent u het niet eens met de schadevaststelling door onze expert? Dan kunt u zelf ook een expert inschakelen. De verzekering biedt dekking voor de redelijke kosten van deze expert. tot de kosten van onze expert. Als de kosten van de expert die namens u optreedt hoger zijn dan de kosten van onze expert zal het meerdere worden getoetst aan de redelijkheid. Alleen de redelijke kosten komen voor vergoeding in aanmerking.
Een inschatting maken van de redelijke kosten van een door u ingeschakelde deskundige verschilt per situatie. U kunt hiervoor altijd contact met onze schadeafdeling opnemen. Wij beschouwen de kosten van uw deskundige in ieder geval als redelijk als deze niet hoger zijn dan 125% van de kosten van onze deskundige.
Schade aan of diefstal van horloges en sieraden is standaard verzekerd tot maximaal € 7.500 per gebeurtenis.
Standaard verzekerd tot maximaal € 15.000 per gebeurtenis.
Op alle plaatsen buiten uw huis geldt een beperktere dekking voor schade aan uw inboedel.
Schade aan uw inboedel door vallen en stoten is verzekerd. Maar: voor smartphones, mobiele telefoons, tablets, laptops en wearable devices (dit zijn op het lichaam draagbare apparaten zoals smartwatches en smartglasses) geldt een beperkte vergoeding.
Bewust-dekkingselementen: deelbezit en gedeelgebruik van gereedschappen of apparaten waar u mede-eigenaar van bent is verzekerd. Wij bieden u de mogelijkheid om te kiezen voor reparatie, ook al is vervangen goedkoper. U ontvangt een extra vergoeding van maximaal 15%. Deze vergoeding krijgt u ook als u kiest voor duurzaam schadeherstel. Ook vergoeden we psychologische kosten na een ingrijpende schade.
Een brand, flinke storm of inbraak is een ingrijpende gebeurtenis. Daarom hebben wij ook aandacht voor de psychische/emotionele impact die zo'n gebeurtenis kan hebben op u en uw gezinsleden. Worden de kosten van een maatschappelijk werker of psycholoog niet vergoed door uw zorgverzekering? Dan bieden wij dekking tot maximaal € 2.500 per voorval.
Deze inboedelverzekering biedt standaard een cyberdekking. Dit is een basisdekking. Cyber Compact bestaat uit drie rubrieken: A. Cyberhulplijn: voor hulp en advies rondom (mogelijke) cyberincidenten B. Cyberrisico online tool: U ontvangt tips om uw cyberveiligheid te vergroten. C. Schade door hacking: de kosten voor het herstellen of vervangen van uw apparatuur wordt vergoed tot maximaal € 2.500 per jaar.
Wilt u een uitgebreide cyberdekking? Kies dan voor Cyber Compleet. U en uw gezin zijn dan ook verzekerd tegen schade als gevolg van de volgende cyberincidenten: cyberafpersing, online aankoopfraude, social engineering, cyberpesten en identiteitsdiefstal. Dit is een optionele dekking. Vraag uw adviseur naar de mogelijkheden.
Niet alles is verzekerd. In onze voorwaarden staan uitsluitingen, dat zijn gebeurtenissen waarbij de schade aan de inboedel niet verzekerd is. Wij keren onder andere niet uit bij overstroming, aardbeving, opzettelijk veroorzaakte schade, schade door dieren en schade door verlies of vermissing. Kijk in de voorwaarden voor een overzicht van alle uitsluitingen die wij hanteren.
Schade door onvoldoende of slecht onderhoud is niet verzekerd. Schade door constructie- en/of bouwfouten van het woonhuis is niet verzekerd. Schade door ondeskundig of onjuist uitgevoerde werkzaamheden bij installatie, reiniging, onderhoud, verbouwing en/of reparatie is niet verzekerd. Schade door brand of ontploffing als direct gevolg van deze werkzaamheden is wel verzekerd.
Niet verzekerd is schade door slijtage, uitdrogen, krimpen, vervormen, verkleuren, kromtrekken, veroudering, verrotting, corrosie, temperatuursinvloeden, klimatologische of andere geleidelijk werkende invloeden. Schade (mede) veroorzaakt of (mede) ontstaan door wettelijk niet toegestane activiteiten gepleegd door een belanghebbende bij deze verzekering is ook niet verzekerd.
Schade door verlies of zoekraken is ook niet verzekerd.
Niet verzekerd is schade door vochtdoorlating van schoorsteen, muren en/of vloeren. Niet verzekerd is schade door neerslag die door openstaande (dak)ramen, deuren, lichtkoepels of luiken is binnengedrongen. Schade door water of stoom uit vulslangen van een centrale verwarming of uit tuinslangen, schade als gevolg van lekkende voegen/of kitnaden en schade door grondwater is ook niet verzekerd.
Schade als gevolg van grondwater dat door afvoerleidingen of daarop aangesloten toestellen en installaties het woonhuis is binnengedrongen is wel verzekerd.
Voor schade aan uw inboedel ontstaan tijdens aanbouw, verbouw of renovatie van uw huis kan een beperkte dekking gelden. Neem bij aanvang van een verbouwing altijd contact op met uw assurantieadviseur.
Het eigen risico is € 150 per gebeurtenis. Maar: als de gedekte schade groter is dan € 5.000 geldt er geen eigen risico. Wilt u geen eigen risico? Dan bieden wij u de mogelijkheid het eigen risico af te kopen. U betaalt dan een hogere premie voor deze verzekering.
Overstroming is niet verzekerd.
Vandalisme aan of (poging tot) diefstal van inboedel uit de bij het woonhuis horende bergruimten, zoals een schuur, garage of tuinhuis is alleen verzekerd als er inbraakschade te zien is aan de buitenkant van de (berg)ruimte.
Schade ten gevolge van een schoorsteenbrand is alleen verzekerd als de schoorsteen jaarlijks door een professioneel bedrijf wordt geveegd/gereinigd. Het jaarlijks laten vegen/reinigen van de schoorsteen is verplicht als u gebruik maakt van kachels en/of haarden waarin sprake is van verbranding van vaste of vloeibare stoffen.
Voor schade aan of totaal verlies van niet in de polis gespecificeerde kostbaarheden geldt een maximum vergoeding van € 15.000 per gebeurtenis. Voor smartphones, mobiele telefoons en tablets geldt een maximale vergoeding van € 150 per object. Voor laptops en wearable devices (op het lichaam draagbare apparatuur zoals smartwatches en smartglasses) geldt een maximale vergoeding van € 300 per object.
De maximale vergoeding voor smartphones, mobiele telefoons, tablets, laptops en wearable devices geldt alleen voor schade door vallen, (om)stoten en het morsen van (vloei)stoffen.
Deze verzekering dekt schade aan uw inboedel in uw huis in Nederland.
Wanneer u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Heeft u schade? Meld dit dan zo snel mogelijk. Als er veranderingen zijn in uw situatie dan is het belangrijk om deze via uw assurantieadviseur aan ons door te geven. Komt u één of meerdere verplichtingen niet na? Dan ontvangt u mogelijk geen (volledige) schadevergoeding.
Als het woonhuis of een deel ervan naar verwachting langer dan twee maanden aaneengesloten onbewoond is, moet u dit binnen 14 dagen aan ons doorgeven. Dat geldt ook voor een adreswijziging. De volgende wijzigingen moet u binnen 30 dagen aan ons doorgeven: verhuizing van de inboedel, wijziging van het gebruik van het woonhuis of wijziging van de bouwmaterialen en/of de dakbedekking van het woonhuis.
Het is mogelijk om de premie eenmaal per jaar of in termijnen te betalen. Bij betaling in termijnen rekenen wij een premieopslag, deze bedraagt 3% bij maandbetaling en 5% bij kwartaal- of halfjaarlijkse betaling. Bij maandbetaling is het alleen mogelijk om via automatische incasso te betalen.
De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen wij de dekking stoppen. Anders loopt de verzekering door totdat deze wordt opgezegd. In artikel 2.3 van de algemene voorwaarden staan de situaties benoemd waarin wij de verzekering mogen beëindigen, bijvoorbeeld als u fraude pleegt of als u niet meer in Nederland woont.
U kunt uw verzekering op elk gewenst moment opzeggen. Dit kunt u schriftelijk of per e-mail via uw assurantieadviseur aan ons doorgeven. De verzekering eindigt dan op de opzeggingsdatum, maar niet eerder dan het moment waarop wij het verzoek tot beëindiging hebben ontvangen.