Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Deze verzekering vergoedt schade aan uw woning, bijvoorbeeld door brand, storm, water of inbraak. Er is geen dekking voor schadegebeurtenissen die in de voorwaarden zijn uitgesloten. Deze Bewust verzekering bevat elementen die in geval van schade oog hebben op de impact daarvan op de persoonlijke situatie van onze verzekerden, de samenleving en het milieu, waardoor wij bijdragen aan een duurzamere wereld.
Uw huis is verzekerd. Evenals de apart staande bijgebouwen die bij uw huis horen, zoals een schuur. Ook glas, de terreinafscheiding (als deze niet uit beplanting bestaat) en de fundering zijn standaard meeverzekerd. Duurzame energiesystemen zoals zonnepanelen of een warmtepompsysteem zijn ook standaard verzekerd, net als een oplaadpunt voor een elektrisch motorrijtuig.
Verhuurt u uw woning? Doorlopend of een aantal weken per jaar? Dan moet u dat bij het afsluiten van de verzekering aan ons doorgeven. Tot het woonhuis worden niet gerekend: tennisbanen, zwembaden, paardenbakken, jacuzzi’s, aanlegsteigers, walbeschoeiing en bruggen, schotelantennes, domotica (woonhuisautomatisering), speeltoestellen, zonwering en tuinaanleg.
U verzekert de herbouwwaarde van uw woning. Dit is het bedrag dat nodig is om het huis opnieuw te bouwen. Het verzekerd bedrag staat op uw polis.
Wij vergoeden de schade, ook als het herbouwen van de woning meer kost dan het bedrag waarvoor u verzekerd bent. We noemen dat uw 'garantie tegen onderverzekering'. Maar: deze garantie geldt alleen als u de herbouwwaardemeter goed heeft ingevuld. Dat is een vragenlijst waarmee de herbouwwaarde van uw woning wordt bepaald.
Bent u het niet eens met de schadevaststelling door onze expert? Dan kunt u zelf ook een expert inschakelen. De verzekering biedt dekking voor de redelijke kosten van deze expert. tot de kosten van onze expert. Als de kosten van de expert die namens u optreedt hoger zijn dan de kosten van onze expert zal het meerdere worden getoetst aan de redelijkheid. Alleen de redelijke kosten komen voor vergoeding in aanmerking.
Een inschatting maken van de redelijke kosten van een door u ingeschakelde deskundige verschilt per situatie. U kunt hiervoor altijd contact met onze schadeafdeling opnemen. Wij beschouwen de kosten van uw deskundige in ieder geval als redelijk als deze niet hoger zijn dan 125% van de kosten van onze deskundige.
Schade aan glas door breuk is standaard verzekerd. De kosten van het herstelwerk aan de glaslatten of de noodzakelijke vervanging van de glaslatten, dat in verband met de ruitvervanging moet worden uitgevoerd zijn ook verzekerd. Niet verzekerd zijn de kosten van het herstelwerk van het kleurverschil dat hierdoor mogelijk ontstaat. Schade door lek raken en/of condensvorming is ook niet verzekerd.
Schade aan uw tuinaanleg is standaard verzekerd tot maximaal 15% van het verzekerd bedrag. Er is geen dekking voor schade door storm, neerslag en andere weersinvloeden, diefstal en vandalisme.
Voor schade tijdens verbouwing of leegstand geldt een beperkte dekking. Als er sprake is van een verbouwing of leegstand, neem dan contact op met uw assurantieadviseur.
Schade door vandalisme aan uw woning, na ongeoorloofd binnendringen, is verzekerd.
Als u na een verzekerde gebeurtenis tijdelijk andere woonruimte moet huren, zijn deze kosten verzekerd gedurende de periode die nodig is om het verzekerde woonhuis bewoonbaar te maken met een maximum van 12 maanden; of tot het bereiken van de maximale vergoeding (15% van het verzekerd bedrag).
Bewust-dekkingselementen: duurzame energiesystemen waar u eigenaar van bent zijn standaard meeverzekerd. Ook het productieverlies dat ontstaat als gevolg van een gedekte schade. U ontvangt een extra vergoeding van maximaal 15% als u kiest voor duurzaam schadeherstel of duurzaam herbouwen. Ook vergoeden we psychologische kosten na een ingrijpende schade.
Een brand, flinke storm of inbraak is een ingrijpende gebeurtenis. Daarom hebben wij ook aandacht voor de psychische/emotionele impact die zo'n gebeurtenis kan hebben op u en uw gezinsleden. Worden de kosten van een maatschappelijk werker of psycholoog niet vergoed door uw zorgverzekering? Dan bieden wij dekking tot maximaal € 2.500 per voorval.
Niet alles is verzekerd. In onze voorwaarden staan uitsluitingen, dat zijn gebeurtenissen waarbij de schade aan de woning niet verzekerd is. Wij keren onder andere niet uit bij aardbeving, overstroming, fraude en opzettelijk veroorzaakte schade. Hierna noemen wij enkele belangrijke uitsluitingen. Kijk in de voorwaarden voor een overzicht van alle uitsluitingen die wij hanteren.
Schade door onvoldoende of slecht onderhoud is niet verzekerd. Schade door constructie- en/of bouwfouten van het woonhuis is niet verzekerd. Schade door ondeskundig of onjuist uitgevoerde werkzaamheden bij installatie, reiniging, onderhoud, verbouwing en/of reparatie is niet verzekerd. Schade door brand of ontploffing als direct gevolg van deze werkzaamheden is wel verzekerd.
Niet verzekerd is schade door slijtage, uitdrogen, krimpen, vervormen, verkleuren, kromtrekken, veroudering, verrotting, corrosie, temperatuursinvloeden, klimatologische of andere geleidelijk werkende invloeden. Schade (mede) veroorzaakt of (mede) ontstaan door wettelijk niet toegestane activiteiten gepleegd door een belanghebbende bij deze verzekering is ook niet verzekerd.
Niet verzekerd is schade door vochtdoorlating van schoorsteen, muren en/of vloeren. Niet verzekerd is schade door neerslag die door openstaande (dak)ramen, deuren, lichtkoepels of luiken is binnengedrongen. Schade door water of stoom uit vulslangen van een centrale verwarming of uit tuinslangen, schade als gevolg van lekkende voegen/of kitnaden en schade door grondwater is ook niet verzekerd.
Schade als gevolg van grondwater dat door afvoerleidingen of daarop aangesloten toestellen en installaties het woonhuis is binnengedrongen is wel verzekerd.
Opruimingskosten, saneringskosten, kosten van noodvoorzieningen (zoals de kosten voor bewaking van het onbewoonbare woonhuis en de kosten voor transport en opslag van de inboedel) en kosten gemaakt in opdracht van de overheid worden ieder vergoed tot maximaal 15% van het verzekerd bedrag.
Het eigen risico is € 150 per gebeurtenis. Maar: voor glasschade en als de gedekte schade groter is dan € 5.000 geldt er geen eigen risico. Wilt u geen eigen risico? Dan bieden wij u de mogelijkheid het eigen risico af te kopen. U betaalt dan een hogere premie voor deze verzekering.
Overstroming is niet verzekerd.
In geval van schade door een gedekte gebeurtenis vergoeden wij de kosten die verband houden met het verwijderen van asbest. Voor de opruimingskosten en de saneringskosten tezamen geldt een maximum vergoeding van € 50.000 per gebeurtenis. Dit maximum geldt ook als de asbestdeeltjes afkomstig zijn van een nabijgelegen pand.
Voor schade aan uw woning ontstaan tijdens aanbouw, verbouw of renovatie van uw huis kan een beperkte dekking gelden. Neem bij aanvang van een verbouwing altijd contact op met uw assurantieadviseur.
Als uw huissleutels na diefstal met braak of na beroving met geweld in bezit van onbevoegden zijn gekomen worden, ter voorkoming van schade, tot maximaal € 750 per gebeurtenis de volgende kosten vergoed: de kosten om (elektronische) huissleutels te vervangen en/of opnieuw te programmeren en/of de kosten om sloten te vervangen.
Deze verzekering dekt schade aan uw woonhuis in Nederland.
Wanneer u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Heeft u schade? Meld dit dan zo snel mogelijk. Als er veranderingen zijn in uw situatie dan is het belangrijk om dit via uw assurantieadviseur aan ons door te geven. Komt u één of meerdere verplichtingen niet na? Dan ontvangt u mogelijk geen (volledige) schadevergoeding.
Als (een deel van) het woonhuis naar verwachting langer dan twee maanden aaneengesloten onbewoond is, moet u dit binnen 14 dagen aan ons doorgeven. Dat geldt ook voor leegstand of een adreswijziging. De volgende wijzigingen moet u binnen 30 dagen aan ons doorgeven: een verbouwing, wijziging van het gebruik van het woonhuis of wijziging van de bouwmaterialen en/of de dakbedekking van het woonhuis.
Het is mogelijk om de premie eenmaal per jaar of in termijnen te betalen. Bij betaling in termijnen rekenen wij een premieopslag, deze bedraagt 3% bij maandbetaling en 5% bij kwartaal- of halfjaarlijkse betaling. Bij maandbetaling is het alleen mogelijk om via automatische incasso te betalen.
De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen wij de dekking stoppen. Anders loopt de verzekering door totdat deze wordt opgezegd. In artikel 2.3 van de algemene voorwaarden staan de situaties benoemd waarin wij de verzekering mogen beëindigen, bijvoorbeeld als u fraude pleegt of als u niet meer in Nederland woont.
U kunt uw verzekering op elk gewenst moment opzeggen. Dit kunt u schriftelijk of per e-mail via uw assurantieadviseur aan ons doorgeven. De verzekering eindigt dan op de opzeggingsdatum, maar niet eerder dan het moment waarop wij het verzoek tot beëindiging hebben ontvangen.