Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

U bent verzekerd voor schade door of aan uw oldtimer van 25 jaar of ouder. Het moet gaan om een auto die u niet dagelijks gebruikt. Dekking voor WA is een vast onderdeel van deze verzekering. Daarnaast kunt u kiezen voor aanvullende dekkingen.

Wat is verzekerd?

Hieronder staat welke schade door of aan uw oldtimer verzekerd is.

Aansprakelijkheid (WA)

Als u met uw auto schade veroorzaakt aan anderen of andermans auto of spullen dan is deze door u veroorzaakte schade gedekt. Dit is een wettelijke verplichte verzekering.

Hulpverlening na een ongeval

We vergoeden onder andere slepen, vervoer naar huis bij een ongeluk of ziekte en noodreparaties.

Reparatie

U kiest zelf wie de schade repareert. Er geldt geen maximumvergoeding voor onderdelen.

Keuze: diefstal of total loss

Bij diefstal of total loss krijgt u de taxatiewaarde vergoed. Dit is de waarde van de oldtimer op het moment van taxeren. Diefstal valt onder de Beperkte casco dekking. Total loss onder de Allrisk dekking.

Keuze: schade door brand of natuur

Schade door bijvoorbeeld brand, hagel, bliksem, een overstroming of een aanrijding met een dier is verzekerd. Dit valt onder de Beperkt Cascoverzekering.

Keuze: inbraak

Schade door (een poging tot) diefstal van de auto en diefstal uit de auto (inbraak) is verzekerd. Uw auto moet wel voldoen aan de beveiligingseisen.

Keuze: ruitschade

We vergoeden de reperatie of vervanging van een ruit bij een garage die bij ons is afgesloten. Kiest u een eigen reparateur, dan geldt er een hoger eigen risico. Dit valt onder de Beperkt casco dekking.

Keuze: schade aan eigen oldtimer

Alle schade aan uw oldtimer is verzekerd. Ook als de schade uw eigen schuld is. Dit valt onder de All Riskverzekering.

Keuze: pechhulp

U kunt kiezen of uw pechhulp meeverzekert. Deze dekking biedt hulp bij pech onderweg met uw oldtimer in Europa.

Speciaal kenmerk

Bent u FEHAC-lid? Dan krijgt u 10% korting op de premie. De FEHAC is belangenhartiger van eigenaren van historische voertuigen van 25 jaar en ouder.

Taxatierapport

Het taxatierapport moet binnen drie maanden na aanvang van de verzekering ingestuurd worden. Het taxatierapport is 36 maanden geldig.

Wat is niet verzekerd?

Wij keren niet uit als de schade ontstaan is door opzet of bij het rijden zonder rijbewijs en pechhulp. Dan is er geen dekking op deze verzekering.

Verhuur

Verhuurt u uw auto of vervoert u iets voor een ander tegen betaling? Ook dan is er geen dekking op deze verzekering.

Wedstrijden

Schade veroorzaakt tijdens voorbereiding tot – of deelname aan – wedstrijden, snelheidsproeven en snelheidscursussen is niet verzekerd. Ook heeft u geen recht op een vergoeding van schade die veroorzaakt is tijdens rijden op een circuit, op een hiervoor geschikt gemaakt tracé of slipbaan.

Gebruik van alcohol, drugs en medicijnen

Er is geen dekking voor schade die veroorzaakt is terwijl de bestuurder onder zodanige invloed van alcohol of enig bedwelmend of opwekkend middel verkeerde dat hij niet in staat moest worden geacht het motorrijtuig behoorlijk te besturen. Ook als het rijden de bestuurder bij wet of door de overheid zou zijn verboden is er geen dekking.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

De oldtimer moet gestald zijn. De oldtimer is niet bedoeld voor dagelijk gebruik. U moet in het bezit zijn van een andere auto voor dagelijks gebruik.

Eigen risico

Voor schade die valt onder de dekking voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) en hulpverlening geldt geen eigen risico. Bij schade aan uw oldtimer geldt een eigen risico  130,- per claim. In sommige situaties gelden afwijkende eigen risico's. In de voorwaarden vindt u een overzicht van alle eigen risico's.

Waar ben ik gedekt?

U bent verzekerd in Europa, Israël, Marokko, Tunesië en Turkije. Bij de polis krijgt u de Internationaal Verzekeringsbewijs. Daarop staat precies in welke landen u verzekerd bent.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Wanneer u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Heeft u schade? Meld dit dan zo snel mogelijk aan de Alarmcentrale. U vindt de contactgegevens op uw Internationaal Verzekeringsbewijs. Als er veranderingen zijn in uw situatie dan is het belangrijk om deze via uw assurantieadviseur aan ons door te geven.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u uw premie maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso of u maakt zelf het bedrag over.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kan de verzekeraar de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kunt u uw verzekering op elk gewenst moment opzeggen. Dit kunt u schriftelijk of per e-mail via uw assurantieadviseur aan ons doorgeven. De verzekering eindigt dan een maand nadat wij het verzoek tot beëindiging hebben ontvangen. Bij verkoop van uw klassieker geldt de datum van overschrijving bij de RDW aan de nieuwe eigenaar als opzegdatum.