Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering is onderdeel van het Aon Horecapakket en beschermt u tegen de financiële gevolgen van schade aan uw bedrijfsgebouw, inclusief alles wat daar normaal gesproken bijhoort. Zoals een verwarmingsketel, zonnepanelen of de funderingen.

Wat is verzekerd?

Het gebouw is verzekerd tegen schade door onder meer brand, ontploffing, storm, hevige lokale regenval, hagel, wateropeenhoping, aanrijding en vandalisme. Als de schade te repareren is, worden de herstelkosten vergoed. Kan de schade niet hersteld worden? Dan wordt de herbouwwaarde vergoed. Stond het gebouw te koop of was het gekraakt? Dan wordt de verkoopwaarde vergoed.

Verzekerd bedrag

Het verzekerde bedrag voor het gebouw is gebaseerd op de herbouwwaarde ervan. Dit bedrag staat op uw polis en geldt als maximale vergoeding bij schade.

Extra kosten na schade

Kosten die u na een schade moet maken zijn ook verzekerd. Zo vergoeden we de redelijke kosten voor het vaststellen van de schade, en om verdere schade te beperken of te voorkomen.

Huur

Kunt u het gebouw vanwege de schade niet meer verhuren? Dan worden de misgelopen huurinkomsten vergoed. Deze vergoeding is gemaximeerd tot 20% van het verzekerde bedrag voor het gebouw.

Zonweringen/lichtreclame

Is er door storm schade ontstaan aan zonweringen of antennes? Dan is dat gedekt onder deze verzekering tot maximaal  5.000 per gebeurtenis.

Aanpassen van ontwerp en/of constructie

Is de schade aan het gebouw het gevolg van een ontwerp- of constructiefout? Dan worden de kosten die u moet maken om dit aan te passen vergoed. Zoals de kosten voor een aangepast ontwerp en het herstellen van de constructie. Deze vergoeding is gemaximeerd op 20% van het verzekerde bedrag voor het gebouw.

Keuze: glas

Glas van het gebouw is verzekerd wanneer dit breekt door een onvoorziene gebeurtenis, of door een mankement aan het glas of het beveiligingsmateriaal.

Contra-expert

Heeft u schade? Dan wordt deze vastgesteld door de expert die de verzekeraar benoemd. U kunt ook zelf een expert inschakelen (een contra-expert). De kosten voor een contra-expert worden ook vergoed, voorzover deze redelijk zijn.

Wat is niet verzekerd?

De verzekering keert niet altijd uit. Hieronder een aantal voorbeelden van niet verzekerde schades of gebeurtenissen. Heeft u hier vragen over? Neem dat contact met ons op.

Schade door grondwater

Schade die is ontstaan door grondwater is niet gedekt.

Opzet, roekeloosheid, verboden activiteiten, fraude en molest

U krijgt nooit een vergoeding voor schade die het gevolg is van opzettelijk handelen, roekeloosheid, een verboden activiteit, fraude of molest.

Aardbeving, grondverzakking of vulkanische uitbarsting

U bent niet verzekerd voor schade door een aardbeving. Ook niet als die het gevolg is van de winning van gas, olie, zout of delfstoffen. Bij een grondverzakking of vulkanische uitbarsting is ook geen vergoeding mogelijk.

Onbeschadigde asbesthoudende delen

Wilt u of moet u onbeschadigde asbesthoudende delen van het gebouw verwijderen of vervangen? Dan zijn de kosten daarvoor niet gedekt. Ook niet als u hiertoe door de overheid verplicht wordt.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Onderstaande dekkingsbeperkingen gelden voor deze verzekering.

Eigen Risico

Voor deze verzekering geldt een algemeen eigen risico. De hoogte ervan kunt u zelf kiezen. Wanneer u in dit pakket meerdere verzekeringen heeft ondergebracht en er door één en dezelfde gebeurtenis schade is ontstaan aan die meerdere polissen raakt, wordt het eigen risico slechts 1x in rekening gebracht.

Afspraken

Soms gelden er afspraken, bijvoorbeeld voor preventieve maatregelen. Het is belangrijk dat u nagaat of u hieraan voldoet. Doet u dat niet? Dan kan dat gevolgen hebben voor uw recht op schadevergoeding.

Overstroming

Er wordt geen schade vergoed door water doordat een waterkering die moet beschermen tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of heeft gefaald. Schade dat onvoorzien het gebouw is binnengedrongen als gevolg van een overstroming van een niet-primaire waterkering is wel verzekerd.

Leegstand

Staat het gebouw leeg of raakt het buiten gebruik? Dan kunnen we de verzekering aanpassen.

Waar ben ik gedekt?

De dekking van deze verzekering geldt alleen voor schades die zijn ontstaan binnen Nederland.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u de vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. Doe aangifte bij strafbare feiten, zoals diefstal. Werk volledig mee bij de schadeafhandeling. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.

Hoe en wanneer betaal ik?

U kunt kiezen de premie in maandelijkse termijnen te betalen of in één keer voor het hele jaar. Wanneer u kiest voor maandelijkse betaling, dan incasseren wij de premie automatisch van uw rekening.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat en eindigt bij opzegging. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen wij de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kunt u de verzekering dagelijks opzeggen. Opzeggen doet u schriftelijk of per e-mail.