Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met deze verzekering krijgt u juridische hulp van juristen van ARAG bij een onverwacht conflict. Ook zijn andere kosten gedekt tot maximaal  60.000. Bijvoorbeeld proceskosten, kosten van onafhankelijke deskundigen, etc.

Wat is verzekerd?

Deze verzekering geeft u recht op juridische hulp, telefonisch advies en korting op de hulp van een juridisch specialist als uw conflict niet verzekerd is. U kunt zelf kiezen waarvoor u wel of niet verzekerd wilt zijn. Deze verzekering kent 5 modules en start altijd met de module Consument & Verkeer.

Verkeer

Juridische hulp als u schade wilt verhalen die u in het verkeer hebt opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan uw auto door iemand anders. Of juridische hulp bij een conflict over een koopcontract, verkoopcontract, leasecontract, reparatie of verzekering met betrekking tot uw motorrijtuig (onderdeel Contractuele conflicten motorrijtuigen).

Letsel

Juridische hulp als u letselschade op een ander wilt verhalen. Bijvoorbeeld na een aanrijding, of door een medische fout.

Keuze: wonen

Juridische hulp bij een conflict dat te maken heeft met uw woning. Bijvoorbeeld een conflict over de (ver)koop, de huur of over werk dat u iemand aan de woning laat doen. De woning moet u wel alleen voor uzelf gebruiken.

Keuze: werk en inkomen

Juridische hulp bij een conflict over een pensioen, een sociale verzekeringsuitkering of sociale voorziening. Of bij een conflict met de werkgever over de manier waarop u uw werk doet of heeft gedaan (onderdeel Arbeid).

Aankopen

Juridische hulp bij een conflict over spullen of diensten die u koopt. Bijvoorbeeld een conflict over een vakantieboeking, over energie of telecom.

Keuze: familie en relaties

Juridische hulp bij een conflict over bijvoorbeeld een erfenis (onderdeel van de module Familie).

Keuze: fiscaal en vermogen

Juridische hulp bij een beroepsprocedure tegen de Belastingdienst. Of bij een conflict over vermogensbeheer.

ARAG helpt altijd

Als u geen dekking heeft vanuit uw verzekering, ontvangt u toch altijd telefonisch advies of advies per e-mail van ARAG.

Keuze rechtshulpverlener

Als uw conflict voor de rechter moet komen, kunt u zelf een rechtshulpverlener kiezen. Daarbij gelden enkele voorwaarden.

Wat is niet verzekerd?

U bent niet verzekerd als u het conflict te laat meldt. Of wanneer u de benodigde module niet heeft verzekerd. Ook opzet, bestaande en voorzienbare conflicten zijn uitgesloten. Net als zakelijke conflicten.

Strafbare zaken

U krijgt geen juridische hulp als u verdacht wordt van strafbare feiten en daarvoor vervolgd wordt. Dat geldt ook voor strafbare feiten die volgens het bestuursrecht worden behandeld. Als u verdacht wordt van het veroorzaken van dood of letsel door schuld, krijgt u wel juridische hulp.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Nadat u de verzekering heeft afgesloten, is er een periode waarin u nog geen gebruik mag maken van de verzekering. Hoe lang deze wachttijd is, hangt af van de dekking die u kiest.

Maximum kosten en drempel

Er zit een maximum aan de kosten die wij vergoeden voor juridische hulp, namelijk  60.000. U krijgt geen juridische hulp als uw zaak over minder dan  150 gaat (dit geldt alleen voor de module Consument & Verkeer).

Keuze rechtshulpverlener

Als uw conflict voor de rechter moet komen, kunt u zelf een rechtshulpverlener kiezen. Daarbij gelden enkele voorwaarden.

 

Waar ben ik gedekt?

U bent verzekerd bij conflicten in Nederland. Maar soms geldt de verzekering ook in de gehele EU, Noorwegen, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk (module Consument en Inkomen), soms zelf over de gehele wereld (onderdeel Verkeer).

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Meld een conflict direct bij ons voordat u andere actie onderneemt. Wij proberen het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen.

Wanneer en hoe betaal ik?

Op uw polis staat de begindatum van de verzekering. Na de begindatum moet u binnen 30 dagen de premie betaald hebben. De eerste premie en de vervolgpremie kunt u alleen per automatische incasso betalen.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U mag de verzekering op ieder moment stoppen. Stuur ons daarvoor een brief of e-mail waarin u de verzekering opzegt. U moet ons de brief of e-mail minstens 1 maand van tevoren opsturen.