Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Met deze verzekering krijgt u, als ZZP’er of als exploitant van het verzekerde bedrijf, juridische hulp van ARAG bij een onverwacht conflict tijdens het uitoefenen van uw bedrijf. Ook externe kosten zijn gedekt tot € 50.000, bijvoorbeeld proceskosten, kosten van onafhankelijke deskundigen etc.
ARAG heeft ruim 500 juristen en advocaten in dienst. Daardoor hebben we op elk rechtsgebied een ervaren specialist. Zo heeft u altijd een uitstekende specialist voor uw conflict. De juridisch specialist blijft van het begin tot het einde betrokken bij uw conflict.
U krijgt juridische hulp bij conflicten met bijvoorbeeld personeel, klanten, afnemers en inkopers. U kiest zelf waarvoor u wel of niet verzekerd bent. U kunt kiezen uit verschillende modules en opties.
Conflicten over incassozaken kunt u als optie meeverzekeren in de module Bedrijfsvoering.
Weigert een opdrachtgever of klant te betalen? En daar is geen juridische reden voor? Dan nemen wij het incassotraject van u over.
Is er wel een juridische reden? Dan is dat gedekt onder de optie Inkoop en Verkoop.
Juridische hulp als u schade wilt verhalen die u in het verkeer hebt opgelopen met uw verzekerde motorrijtuig. Bijvoorbeeld schade aan uw auto door iemand anders.
Ook contractuele conflicten, zoals een conflict over een (ver)koopcontract of over de reparatie aan uw motorrijtuig, zijn verzekerd.
Als er geen sprake is van een conflict, maar als u behoefte heeft aan juridische ondersteuning. Er zijn juridische documenten beschikbaar en u kunt met een jurist sparren over bepaalde zaken.
Als u zonder toestemming een andere juridisch specialist (zoals een advocaat) inschakelt, vergoedt ARAG de kosten niet.
Conflicten die geen verband houden met de normale en gebruikelijke werkzaamheden van uw beroep of bedrijf (hoedanigheid) vallen niet onder de dekking van deze verzekering.
Uitgesloten is juridische hulp bij een conflict over belastingrecht, zoals heffingen, leges of WOZ-waarden.
Er is een wachttijd van 3 maanden vanaf de begindatum. U heeft pas recht op onze hulp als u een conflict krijgt door een gebeurtenis na die wachttijd. Er zijn uitzonderingen:
In deze gevallen geldt de verzekering direct vanaf de begindatum.
Er zit een maximum aan de externe kosten die ARAG vergoedt voor uw juridische hulp, namelijk € 50.000. U krijgt geen juridische hulp als uw zaak over een overeenkomst of een incassozaak over minder dan € 400 gaat.
Als u een externe rechtshulpverlener kiest om u bij te staan bij een procedure waarbij bijstand door een advocaat niet wettelijk verplicht is, kan de limiet lager dan € 50.000 zijn.
Als het nodig is om een procedure te voeren, kunt u zelf een rechtshulpverlener kiezen. Daarbij gelden speciale voorwaarden.
Overleg het vooraf met ARAG als u zelf een rechtshulpverlener wilt kiezen. ARAG zal deze rechtshulpverlener inschakelen. In de polisvoorwaarden vindt u meer informatie over de vergoedingen en de eigen bijdrage bij een rechtshulpverlener buiten ARAG.
Als de tegenpartij ook bij ARAG is verzekerd, mag u zelf een rechtshulpverlener kiezen.
Er geldt geen eigen risico.
U bent verzekerd bij conflicten in Nederland, maar soms geldt de verzekering ook in België, Luxemburg en Duitsland, soms zelfs over de gehele wereld (bij verkeersdeelname). Buiten Nederland geldt een lagere limiet.
Het bedrijf moet in Nederland zijn gevestigd
Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Meld een conflict direct bij ARAG voordat u andere actie onderneemt. ARAG probeert het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen.
Op uw polis staat de begindatum van de verzekering. Na de begindatum moet u binnen 30 dagen de premie betaald hebben. Na de eerste premie zijn er twee mogelijkheden om de premie te betalen.
- U krijgt van ons een rekening.
- U heeft ons laten weten dat u per automatische incasso wilt betalen.
De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.
U mag de verzekering op ieder moment stoppen. Stuur ons daarvoor een brief of e-mail waarin u de verzekering opzegt. U moet ons de brief minstens 1 maand van tevoren opsturen.