Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Deze verzekering vergoedt schade aan of diefstal van je stacaravan. Of schade aan anderen die wordt veroorzaakt door of met je stacaravan (aansprakelijkheid). Je kiest zelf voor aanvullende dekkingen. In deze kaart noemen wij de stacaravan verder de caravan.
Een stacaravan is een sta- of toercaravan die het hele jaar op een vaste standplaats staat, behalve tijdens een eventuele periode van winterstalling.
Hieronder staat welke schade door of aan je caravan verzekerd is.
Is je caravan beschadigd of gestolen? En kun je daardoor de caravan niet meer gebruiken? Schakel dan onze Alarmcentrale in. Dan vergoeden wij de kosten van hulpverlening. Dat geldt ook als er tijdens vervoer van de caravan iets gebeurt. Bijvoorbeeld pech, ook met de trekkende auto.
Wij vergoeden de huur van een vervangende caravan of de noodzakelijke kosten van plaatsen en aansluiten van een vervangende caravan die jij hebt gekocht. Bij uitval tijdens vervoer moet je denken aan berging, slepen of vervoer van de caravan. Of een noodreparatie aan de caravan. Let op: schade aan de trekkende auto vergoeden we niet.
Bij diefstal of total loss van de caravan krijg je de nieuwwaarde, de dagwaarde of de aankoopwaarde. Dit is afhankelijk van de gekozen dekking en de ouderdom van de caravan.
Wij vergoeden de reparatiekosten. Behalve als de caravan technisch of economisch total loss is. Dan vergoeden wij de waarde van de caravan minus de waarde van de restanten. Laat je de schade niet repareren? Dan vergoeden wij 50% van de vastgestelde reparatiekosten.
Met technisch total loss van de caravan bedoelen wij dat de caravan technisch niet meer in een staat is om veilig te gebruiken en reparatie onmogelijk of onverantwoord is. Met economisch total loss bedoelen wij dat de reparatiekosten hoger zijn dan het verschil tussen de waarde van de caravan direct voor de gebeurtenis en de waarde van de restanten na de gebeurtenis.
Je bent verzekerd voor schade door bijvoorbeeld brand, bliksem, storm of overstroming. Let op: je bent niet standaard verzekerd voor schade door hagel of door hagel die samen gaat met storm. Daarvoor moet je de keuzedekking Hagelschade meeverzekeren.
Je bent standaard verzekerd voor schade door storm. Let op: je bent niet standaard verzekerd voor schade door hagel of door hagel die samen gaat met storm. Daarvoor moet je de keuzedekking Hagelschade meeverzekeren.
Je bent verzekerd voor de spullen in de caravan. Of we bij diefstal de schade vergoeden, hangt af van of je caravan op slot was. Of hoe de spullen zijn opgeborgen (in een gesloten kast of uit het zicht).
Let op: niet alle spullen zijn verzekerd. Bijvoorbeeld geld, horloges of sieraden zijn niet verzekerd.
Je kunt (voor)tenten, luifels en een caravanmover via de aanvullende keuzedekkingen Voortent/luifel en Caravanmover meeverzekeren. Let op: zaken als reservewiel, gasflessen, antenne, fietsenrek, satellietschotels, zonnepanelen en diefstalpreventiemateriaal vallen onder de keuzedekking Inboedel.
Je bent standaard verzekerd voor pechhulp aan de caravan tijdens vervoer (bijvoorbeeld naar de stalling of naar een nieuwe vaste standplaats). Deze dekking biedt hulp bij pech onderweg met je caravan. De dekking geldt alleen voor pech buiten de woonplaats.
Je bent ook verzekerd als de trekkende auto buiten de woonplaats uitvalt door pech. Maar alleen voor berging en vervoer van de caravan, niet voor pechhulp aan de auto. En de auto mag niet ouder zijn dan 5 jaar.
Je bent verzekerd voor de aanbouw. Aanbouw zijn serres, luifels en schuurtjes (alle niet van tentdoek) en buitenverlichting en verhogingen. Aan de caravan vast of ernaast. De schadevergoeding baseren wij op de dagwaarde.
Hiermee verzeker je je tegen schade door hagel. Of schade door hagel die samen gaat met storm. Heeft je caravan een hagelbestendig dak? Dan krijg je korting op de premie van deze keuzedekking.
Is de caravan aan een auto gekoppeld? Of wordt hij vervoerd op een (vracht)auto? Dan ben je bijvoorbeeld ook niet verzekerd als de bestuurder geen geldig rijbewijs heeft. Of bij schade door misbruik van alcohol of drugs.
Je bent niet verzekerd als je bij het afsluiten van de verzekering of bij een schade fraude pleegt. Of als er bij schade sprake is van opzet of roekeloosheid of criminele en strafbare activiteiten. Je bent ook niet verzekerd als de schade het gevolg is van molest of een atoomkernreactie.
Onder molest verstaan we: binnenlandse onlusten, burgeroorlog, gewapend conflict, muiterij, oproer en opstand.
Je bent niet verzekerd als je permanent in de caravan woont.
Je kiest zelf je eigen risico: € 0, € 150, € 250 of € 500. Hoe hoger je eigen risico, hoe lager je premie. Het eigen risico geldt niet voor aansprakelijkheid of hulpverlening.
Je bent ook verzekerd als de caravan in de (winter)stalling staat. Je moet hem dan wel afsluiten en beveiligen met een koppelingsslot of een wielklem.
Mag de beveiliging volgens de exploitant van de stalling niet in de stalling gebruikt worden? En kun je dat aantonen met de voorschriften van de exploitant? Dan hoeft je niet aan de beveiligingseisen te voldoen.
Bij diefstal vergoeden wij de schade alleen als je caravan goed beveiligd was. Op slot en met een koppelingsslot of een wielklem.
Je bent verzekerd voor overstroming. Maar je moet wel tijdig maatregelen nemen om schade te voorkomen. Bijvoorbeeld bij een verwachte hoge waterstand: de caravan verplaatsen naar een hoger gelegen veilig gebied. Doe je dat niet? Dan vergoeden wij de schade niet.
Je bent verzekerd in Nederland. De vaste standplaats van de caravan moet in Nederland zijn. Ook een eventuele winterstallingsplaats moet in Nederland zijn.
Als je de verzekering aanvraagt of je hebt schade, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Je moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk door.
Je kunt kiezen of je je premie maandelijks, per kwartaal, per half jaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of je maakt zelf het bedrag over.
De verzekering begint op de ingansdatum die op de polis staat. Betaal je de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.
Je kunt de verzekering dagelijks opzeggen. De verzekering stopt dan een maand later. Dit kan schriftelijk of via mail bij je verzekeringsadviseur of rechtstreeks bij ons.