Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan uw gebouw. Welke schade is verzekerd, is afhankelijk van de dekking die u kiest. U kunt kiezen voor de dekking Basis, Uitgebreid of Totaal. U kunt uw gebouwverzekering uitbreiden met een optionele dekking voor Milieu.

Wat is verzekerd?

De gebouwen op het in het verzekeringsbewijs genoemde risicoadres. En de vaste inrichting. Als de schade te repareren is, vergoeden wij de herstelkosten. Anders vergoeden wij de herbouwwaarde. Ook de kosten van opruimen zijn verzekerd. Deze verzekering vergoedt schade aan uw gebouw. Het gaat bij de dekking Basis om schades door brand, overspanning door bliksem, storm, hagel en gewicht van sneeuw of ijs.

Verzekerd bedrag

Wij verzekeren uw gebouw tot maximaal het bedrag dat nodig is om het gebouw opnieuw te bouwen (herbouwwaarde).

Extra kosten na schade

Extra kosten gesteld door de overheid voor het herstellen van uw gebouw na schade worden vergoed. Bijvoorbeeld wanneer u moet voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving.

Kosten van Experts

Deze kosten worden vergoed bij een verzekerde schade. Het betreft de kosten van onze expert. Heeft u een expert ingeschakeld? Dan zijn de kosten verzekerd tot en met de kosten van onze expert. Rekent uw expert meer? Dan blijven die extra kosten voor uw rekening.

Keuze: uitgebreid

Kiest u voor de dekking Uitgebreid dan is ook schade verzekerd door gewicht van water of smeltwater, neerslag, inbraak, diefstal, vandalisme, water en zaken die op uw gebouw vallen.

Keuze: totaal

Kiest u voor de dekking Totaal dan is ook schade verzekerd door gewicht van water of smeltwater, neerslag, inbraak, diefstal, vandalisme, water, zaken die op uw gebouw vallen en andere plotselinge gebeurtenissen.

Wat is niet verzekerd?

Wij keren niet uit bij een aardbeving, slijtage of constructiefouten. Ook schade door opzet of illegale activiteiten op het risicoadres is niet verzekerd.

Schade door grondwater

Schade die ontstaat door grondwater is niet verzekerd.

Onderdelen die niet bij het gebouw horen

Schade aan zaken die niet bij het gebouw horen is niet verzekerd. Een omschrijving van wat wij met gebouw bedoelen vindt u in de verzekeringsvoorwaarden.

Huur

Als u uw gebouw vanwege de schade niet hebt kunnen verhuren, vergoeden wij de misgelopen huuropbrengsten niet.

Tuinaanleg

De kosten voor het opnieuw aanleggen van de beplanting of de tuin na een verzekerde schade zijn niet gedekt. Zaken als terreininrichting en terreinafscheiding verzekeren wij onder het product Extra bouwwerk.

Waterschade bij neerslag

Waterschade bij neerslag doordat ramen of deuren openstaan is niet verzekerd.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Waterschade is niet altijd gedekt. In uw verzekeringsvoorwaarden leest u precies wanneer u wel en wanneer u niet verzekerd bent voor schade door water.

Eigen risico

Wij hanteren een standaard eigen risico per gebeurtenis.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of heeft gefaald.

Afspraken

Als u niet voldoet aan de gemaakte afspraken over preventie, dan keren wij niet altijd uit of keren wij niet altijd het volledige schadebedrag uit.

Leegstand

Als uw gebouw niet meer gebruikt of bewoond wordt, meldt u dit direct. De veranderde situatie kan gevolgen hebben voor uw dekking.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt voor de risicoadressen die op het verzekeringsbewijs staan.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk aan uw adviseur door. Meld een schade altijd zo snel mogelijk. Dit kan via uw adviseur of aan Schadeservice AvĂ©ro Achmea via telefoonnummer 071 568 98 88, of stuur een e-mail naar agroschade@achmea.nl. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en beperken.

Wanneer en hoe betaal ik?

De premie kunt u maandelijks via een automatische incasso betalen. Ook kunt u de premie per kwartaal en per jaar betalen via een automatische incasso. U kunt ook via een nota per kwartaal of per jaar betalen. In een aantal situaties is het mogelijk dat u de premie via uw adviseur betaalt.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

U bent verzekerd vanaf de datum die op het verzekeringsbewijs staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen wij de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt de verzekering dagelijks opzeggen. Dat kunt u telefonisch doorgeven via uw adviseur.