Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Deze verzekering vergoedt de schade aan de verbeteringen aan het gebouw dat u huurt. Het gaat om zaken waarvoor u volgens de huurovereenkomst voor de schade moet betalen of die onderdelen van het gebouw die u moet herstellen bij schade.
Verzekerd is schade aan de verbeteringen aan het gebouw op het in het verzekerings-bewijs genoemde risicoadres dat u huurt. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om schades door brand, storm, inbraak of diefstal.
U kunt kiezen uit de bundels brand-storm, uitgebreid of TOP. U kunt de gekozen bundel uitbreiden met een dekking voor ruitbreuk en milieuschade.
Uw huurdersbelang is verzekerd tot een maximumbedrag. Dit bedrag is gebaseerd op de herbouwwaarde van het huurdersbelang. Wij vergoeden de herstelkosten. In bepaalde situaties vergoeden wij de waarde die u zou krijgen als u het huurdersbelang zou verkopen. Deze vindt u terug in de voorwaarden.
Extra kosten gesteld door de overheid voor het herstellen van uw gebouw na schade, bijvoorbeeld omdat u aan nieuwe wet- en regelgeving moet voldoen, zijn verzekerd.
De vergoeding bedraagt maximaal € 250.000,- per gebeurtenis. In afwijking hierop vergoeden wij voor beschadigde asbesthoudende zaken maximaal € 25.000,-. De vergoeding voor asbesthoudende zaken geldt niet als sprake is van onbeschadigd asbesthoudend materiaal dat op last van de overheid moet worden verwijderd, afgevoerd of vervangen.
De kosten voor schade aan de tuin, bestrating of andere vorm van verharding na een verzekerde schade op het risicoadres dat op het verzekeringsbewijs staat, is gedekt tot € 15.000,-. U moet volgens de huurovereenkomst de schade betalen. Voor schade door diefstal, relletjes of plundering is geen dekking.
Let op: bij schade door storm gaat het om schade die is veroorzaakt door onderdelen van een gebouw die de storm meeneemt of door zaken die de tuin inwaaien.
Deze kosten worden vergoed bij een verzekerde schade. Het betreft de kosten van onze expert. Heeft u een expert ingeschakeld? Dan zijn de kosten verzekerd tot en met de kosten van onze expert. Rekent uw expert meer? Dan blijven die extra kosten voor uw rekening.
In de voorwaarden staan eisen beschreven waaraan de experts dienen te voldoen. Wordt aan deze eisen niet voldaan dan zijn de kosten niet gedekt.
Wij keren niet uit bij een aardbeving, overstroming van primaire waterkeringen, slijtage of constructiefouten. Ook schade door opzet of illegale activiteiten op het risico-adres zijn niet verzekerd.
Schade die ontstaat door grondwater is niet verzekerd.
Niet verzekerd is schade aan onderdelen die niet bij het bedrijfsgebouw horen. Zoals zonweringen, antennes en lichtreclames.
Als u uw gebouw vanwege de schade niet hebt kunnen verhuren, vergoeden wij de misgelopen huuropbrengsten niet.
Waterschade bij neerslag doordat bijvoorbeeld ramen of deuren open staan, is niet verzekerd. In de voorwaarden hebben wij duidelijk opgenomen wanneer schade door water niet onder de polisdekking valt.
Wij hanteren een standaard eigen risico per gebeurtenis.
Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of gefaald.
Het gaat om overstromingen als gevolg van een dijkbreuk bij een primaire waterkering. Deze bieden bescherming tegen overstromingen vanuit onder andere de Noordzee, de Waddenzee, de grote rivieren Rijn, Maas en Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer , het Volkerak-Zoommeer, het Grevelingenmeer, het getijdedeel van de Hollandsche IJssel en de Veluwerandmeren.
Als u niet voldoet aan de gemaakte afspraken over preventie, dan keren wij niet altijd uit of keren wij niet altijd het volledige schadebedrag uit.
Als uw gebouw leegstaat geldt een beperkte dekking. Check hiervoor uw polisvoorwaarden.
Er zijn specifieke afspraken en vergoedingen rondom zaken met asbest. Die zijn uitgewerkt in de voorwaarden.
De verzekering geldt voor de risicoadressen die op het verzekeringsbewijs staan.
Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.
De premie kunt u maandelijks via een automatische incasso betalen. Ook kunt u de premie per kwartaal en per jaar betalen via een automatische incasso of acceptgiro.
U bent verzekerd vanaf de datum die op het verzekeringsbewijs staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.
U kunt uw verzekering dagelijks opzeggen, met een opzegtermijn van 1 maand. Dat kunt u doorgeven via uw adviseur.