Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Kan een werknemer door ziekte of een ongeval niet werken? Dan moet de werkgever zijn loon doorbetalen. Deze verzekering vergoedt dit met een maximum van 104 weken. U kiest zelf of we alle loonkosten vergoeden of maar een deel.

Wat is verzekerd?

De verzekering is bedoeld voor werkgevers.Verzekerd is het loon van uw medewerkers dat u op grond van de wet en de CAO moet doorbetalen als uw medewerker ziek is. U kunt ook kiezen om een lagere vergoeding te ontvangen.

Keuze: vergoeding werkgeverlasten

We vergoeden ook een deel van de andere kosten die doorlopen bij ziekte van een werknemer. Zoals de premies voor de werknemersverzekeringen en de vergoeding voor de inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet.

Verzuimbegeleiding

De geselecteerde arbodienstverlener of een re-integratiebedrijf ondersteunt u bij begeleiding van zieke werknemers. U kiest voor een contract met één van de met ons samenwerkende arbodiensten. U moet voldoen aan de eisen die de Wet Verbetering Poortwachter stelt.

Re-integratie

Via de arbodienst verzorgen we de casemanager die u en uw arbeidsongeschikte medewerker bijstaat en ondersteunt in de wettelijke verplichte re-integratie. Hij ondersteunt en bemiddelt bij bezwaar- en beroepszaken als u het niet eens bent met de beslissing van het UWV. Hij ondersteunt in het aanvraagproces voor compensatie van de transitievergoeding.

Poortwachterproof

Als u zich aan de adviezen van de arbodienst/ bedrijfsarts en de adviezen van de casemanager houdt, vergoeden we een eventuele loonsanctie die het UWV u oplegt.

Interventievergoeding

We vergoeden ook de kosten van interventies voor zover deze kosten in redelijkheid en billijkheid noodzakelijk zijn.

Casemanager

In geval u te maken krijgt met dreigend langdurig verzuim van een medewerker leveren wij een casemanager die namens u de regie voert voor het ziekteverzuimproces en de re-integratie.

Wat is niet verzekerd?

Directeur(en)- grootaandeelhouder(s) zijn niet verzekerd. Wij keren niet uit als de medewerker arbeidsongeschikt was toen hij in dienst kwam of toen u de verzekering afsloot. Wij keren ook niet uit als u de medewerker niet aangemeld heeft.

Te verwachten arbeidsongeschiktheid

We kunnen een uitkering (gedeeltelijk) weigeren als een medewerker binnen een halfjaar na de start van de verzekering of zijn dienstverband arbeidsongeschikt wordt en zijn gezondheidstoestand bij de start van de verzekering of zijn dienstverband al zo was dat de arbeidsongeschiktheid door u was te verwachten.

Fraude of opzet

We keren niet uit als er sprake is van fraude of wanneer de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van opzet.

Strafbare activiteiten en molest

U bent niet verzekerd als uw medewerker in detentie zit. Ook bent u niet verzekerd als de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van molest, een atoomreactie of terrorisme. Of als u niet aan de polisvoorwaarden voldoet.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Moet u van het UWV langer loon doorbetalen? Dan keren we minder uit. Doet u te weinig aan re-integratie? Dan beïnvloedt dat de uitkering.

Eigen risico

Er geldt een eigen risico-periode. In deze periode krijgt u geen vergoeding voor het doorbetalen van loon van zieke werknemers. U kunt kiezen voor een eigen risico van 10, 20, 30, 65, 130 of 260 werkdagen.

Veranderingen

Verandert er iets in de situatie van uw bedrijf? Meld dat dan zo snel mogelijk aan ons. Een fusie of overname heeft bijvoorbeeld grote gevolgen voor deze verzekering.

Arbodienst

Voor deze verzekering moet u een contract hebben met een door ons geselecteerde gecertificeerde bedrijfsarts of arbodienst.

Maximaal verzekerd loon

U kunt nooit meer verzekeren dan de verplichting naar uw medewerker. Per werknemer geldt een maximum te verzekeren bedrag van  125.000 inclusief 13e maand en vakantiegeld.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt wereldwijd.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Voor deze verzekering moet u een contract hebben met een arbodienst die door ons is geselecteerd. U moet al uw werknemers verzekeren. Wijzigingen in het personeelsbestand geeft u direct door via het Rabo Verzuimportaal. U moet u houden aan de Wet verbetering poortwachter. Geef ziekmeldingen of betermeldingen binnen 48 uur aan ons door.

Gezondheid

Als u de verzekering aanvraagt, dan vragen we om algemene verzuiminformatie, niet naar de gezondheid van medewerkers. Bij de start van de verzekering moet u melden wie er dan ziek zijn. Deze medewerkers zijn verzekerd vanaf het moment dat ze 4 aaneengesloten weken volledig arbeidsgeschikt zijn.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. Bij termijnbetaling betaalt u een toeslag van 2% (half jaar), 3% (kwartaal) of 4% (maand). Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. De kosten voor de arbodienstverlening betaalt u rechtstreeks aan de arbodienst.

Premie

We berekenen de jaarpremie door de uniforme jaarlonen bij elkaar op te tellen. Het totaalbedrag vermenigvuldigen we met een premiepercentage. Het uniforme loon is het loon waarover u loonbelasting betaalt. De hoogte van het premiepercentage hangt onder andere af van de verzuimcijfers in eerdere jaren.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. De looptijd van de verzekering is 3 jaar. Na deze drie jaar wordt de polis elke keer automatisch verlengd met een jaar. Betaalt u de premie niet of niet op tijd? Dan kunnen wij de verzekering direct stoppen. U heeft dan geen recht meer op uitkering.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste contract kunt u de verzekering dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Deze opzegging moet u schriftelijk of per e-mail doen.