Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Deze verzekering vergoedt schade aan uw woonhuis. Het gaat onder andere om schade door brand, neerslag, storm, lekkage, inbraak of een botsing. U kunt ook kiezen voor een All Risk dekking.
Uw woonhuis, de bijgebouwen en uw tuin zijn verzekerd bij schade. Ook een garage op een ander adres.
Bijgebouwen van maximaal 100 m2 zijn verzekerd als ze op het verzekerde adres staan. Bijgebouwen groter dan 100 m2 zijn niet meeverzekerd. Zonnepanelen op een ander adres meer dan 100 meter van uw woonhuis, zijn niet meeverzekerd.
Er is geen maximaal verzekerd bedrag. U bent dus nooit onderverzekerd. In sommige gevallen geldt wel een maximumvergoeding.
Bent u het niet eens met de schadevaststelling door onze expert? Dan kunt u zelf een expert inschakelen. Dit noemen wij een contra-expert. Uw expert regelt dan namens u de schade met onze expert. De kosten van uw expert maken deel uit van uw schade. Ze worden vaak geheel of gedeeltelijk vergoed. Wel zijn er regels. Die leest u in de polisvoorwaarden.
Breuk van glas is standaard verzekerd. Het lekslaan van isolatieglas is ook verzekerd. De ruit mag dan niet ouder zijn dan 10 jaar.
Schade aan (kunststof) glas in hobbykassen. broeikassen, broeibakken of een vrijstaande tuinkamer met een glazen dak is niet verzekerd.
Schade aan uw tuin is standaard verzekerd. Voor planten, bomen en struiken betalen we maximaal € 50.000,-. Is er sprake van storm of diefstal? Dan betalen we maximaal € 1.000,- voor planten, bomen of struiken die niet bij de terreinafscheiding horen.
Schade tijdens verbouwing of leegstand is verzekerd. Bij leegstand geldt dat er bij diefstal sprake moet zijn van braak. Is uw woning meer dan 90 dagen onbewoond? Dan is schade door diefstal, vorst, vandalisme en relletjes niet verzekerd. En is de woning meer dan 2 jaar onbewoond dan is er een beperkte dekking.
Bij verbouwing betalen we niet voor schade door bemaling, graafwerkzaamheden en funderingswerkzaamheden. Ook niet voor schade door neerslag wanneer het pand niet dicht is en daardoor waterschade ontstaat. We betalen ook niet bij schade door het niet nakomen van wettelijke regels en richtlijnen.
Schade door vandalisme en relletjes aan uw woning is verzekerd. Behalve als iemand met uw toestemming is binnengekomen in de woning. Of als de woning langer dan 90 dagen onbewoond is.
Schade door graffiti aan de buitenkant van uw woning en bijgebouwen of erfafscheding is niet verzekerd
Met All Risk is schade door een andere plotselinge gebeurtenis die niet onder de standaard dekking valt ook verzekerd. Ook gevolgschade door een eigen gebrek van een woning is verzekerd.
Hieronder leest u een aantal voorbeelden waarvoor u niet verzekerd bent. Per dekking staat in de polisvoorwaarden beschreven waarvoor u niet verzekerd bent. Bijvoorbeeld we keren niet uit bij een aardbeving, overstroming van primaire waterkeringen, slijtage of constructiefouten.
Schade door overstroming is gedekt als dat het gevolg is van overstroming of doorbreken van niet-primaire (secundaire) waterkeringen. Schade door overstroming als gevolg van hevige lokale neerslag is verzekerd.
Schade door langzaam werkende invloeden is niet verzekerd. Bijvoorbeeld het verkleuren van schilderwerk door de zon of houtrot door een verandering van het grondwaterpeil. Ook is schade door uitzetten, krimpen of scheuren niet verzekerd. Hierdoor ontstaat bijvoorbeeld schade aan muren, plafonds, daken, vloeren of funderingen.
Schade die ontstaat of verergert door roekeloosheid of een ernstige mate van schuld (= merkelijke schuld) is niet verzekerd. Ook is schade door illegale activiteiten en alles wat daarmee te maken heeft, niet verzekerd.
Schade bij neerslag doordat ramen of deuren open staan is niet verzekerd. Schade door lekkage via kitnaden, schade door vocht dat door de muren komt en schade door overstroming of grondwater is ook niet verzekerd.
Bij schade door storm hebt u een eigen risico van € 250,-. Dit eigen risico geldt niet bij alleen schade aan glas in ramen of deuren.
U kunt een hoger vrijwillig eigen risico nemen.
Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of heeft gefaald.
Het gaat om overstromingen als gevolg van een dijkbreuk bij een primaire waterkering. Deze bieden bescherming tegen overstromingen vanuit onder andere de Noordzee, de Waddenzee, de grote rivieren Rijn, Maas en Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer , het Volkerak-Zoommeer, het Grevelingenmeer, het getijdedeel van de Hollandsche IJssel en de Veluwerandmeren.
Als de woning wordt verbouwd, of u woont tijdelijk niet in de woning (de woning staat leeg) dan is schade door diefstal, vandalisme en relletjes alleen verzekerd als er braakschade te zien is aan de buitenkant van de woning.
Voor planten, bomen en struiken in de tuin betalen we maximaal € 50.000,-. Is er sprake van storm of diefstal? Dan betalen we maximaal € 1.000,- voor planten, bomen of struiken die niet bij de terreinafscheiding horen.
Deze verzekering dekt schade aan je woonhuis in Nederland.
Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.
U moet bijvoorbeeld doorgeven als het aantal personen met wie u samenwoont verandert. Zorg dat u het goede aantal personen doorgeeft. Klopt de gezinssamenstelling niet? Dan kan het zijn dat u minder krijgt uitgekeerd bij schade. U moet doorgeven als u verhuist of langer dan 1 jaar in het buitenland verblijft.
U kunt kiezen of u uw premie maandelijks of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Betaalt u per jaar dan kunt u het bedrag zelf overmaken.
De verzekering begint op de datum die op het polisblad staat. U sluit een verzekering af voor maximaal 1 jaar. Wij verlengen uw verzekering daarna elk jaar automatisch met 1 jaar.
Als u de premie niet op tijd betaalt kunnen wij de verzekering meteen stoppen. Ook als u een belangrijke verandering niet aan ons doorgeeft of als u fraude pleegt. Als we de verzekering stoppen op de verlengingsdatum of na de behandeling van een schade houden we rekening met een opzegtermijn van 2 maanden. Alle redenen waarom wij de verzekering kunnen stoppen vindt u in de polisvoorwaarden.
U kunt de verzekering dagelijks opzeggen. Dit kan onder andere via de Centraal Beheer App, online via MijnCB of telefonisch.