Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Met deze verzekering krijgen alle bestuurders, medewerkers en leden van uw vereniging, als zij taken uitoefenen voor de vereniging, juridische hulp van Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR) bij een verzekerd geschil. Ook krijgt u een vergoeding voor kosten als proceskosten en de kosten van onafhankelijke deskundigen (als SAR die nodig acht).
Een geschil wordt alleen in behandeling genomen als er een redelijke kans op succes is.
Rechtsbijstand bij (dreigende) juridische geschillen. In de polisvoorwaarden is omschreven voor welke geschillen er dekking is. Deze bijstand wordt verleend door juristen van Stichting Achmea Rechtsbijstand.
Rechtsbijstand is verzekerd bij geschillen over activiteiten van de Vereniging van Eigenaren.
Rechtsbijstand is verzekerd bij geschillen met leden van de vereniging over onder andere de hoogte van de servicekosten of lidmaatschapsbijdrage en over het niet (tijdig) betalen van deze kosten of bijdrage.
De vereniging moet het lid hierover zelf al 1 keer hebben aangeschreven en om betaling hebben gevraagd.
Rechtsbijstand is verzekerd bij geschillen die te maken hebben met overeenkomsten voor algemene diensten voor de verzekerde, zoals voor energiezaken of verzekeringen.
Rechtsbijstand is verzekerd bij geschillen die te maken hebben met de aankoop, verkoop of verbouwing van onroerende zaken door verzekerde. Ook geschilen die te maken hebben met het onderhoud van onroerende zaken van verzekerde zijn gedekt.
Rechtsbijstand is verzekerd bij geschillen die te maken hebben met de inkoop van zaken en diensten.
Geschillen die geen verband houden met de normale en gebruikelijke werkzaamheden van de Vereniging van Eigenaren vallen niet onder de dekking van deze verzekering.
Juridische hulp bij een conflict over belastingrecht, zoals heffingen, leges of WOZ-waarden is niet verzekerd.
Is geen onderdeel van de verzekering.
Rechtsbijstand is niet verzekerd bij geschillen die te maken hebben met vermogensbeheer of de financiering van de vereniging, zoals geschillen over leningen, kredieten of beleggingen.
Rechtsbijstand is niet verzekerd bij arbeidsrechtelijke geschillen (met een werknemer) en bij geschillen over sociale voorzieningen en sociale verzekeringen.
U ontvangt geen rechtsbijstand als er sprake is van opzet of als u zich niet aan de verzekeringsvoorwaarden houdt. Daarnaast is rechtshulp niet verzekerd als een verzekerde iets doet wat nadelig is voor ons zoals een geschil te laat melden of een ander opdracht geeft om de zaak te behandelen zonder ons vooraf toestemming te vragen.
Er zit een maximum aan de externe kosten die Stichting Achmea Rechtsbijstand maakt voor uw juridische hulp. Dit maximum bedraagt € 30.000.
Minimum belang (franchise)
Het geschil moet een bepaald financieel belang hebben. Anders is het geschil niet verzekerd. Het minimum belang staat op uw polisblad.
Bij een gerechtelijke of administratieve procedure waarbij een advocaat of juridisch deskundige niet wettelijk verplicht is, zijn alle externe kosten samen tot € 10.000 verzekerd als de verzekerde er toch voor kiest om zelf een advocaat of juridisch deskundige in te schakelen.
Als uw geschil voor de rechter komt, mag u zelf een advocaat of andere juridisch deskundige kiezen. Daarbij gelden speciale afspraken. Deze staan in de polisvoorwaarden. In andere gevallen kiest Stichting Achmea Rechtsbijstand de rechtshulpverlener.
Nadat u de verzekering heeft afgesloten is er een periode waarin u voor geschillen nog geen gebruik kunt maken van de verzekering. Deze periode duurt 3 maanden vanaf het begin van de verzekering.
Er is geen wachttijd als de nieuwe verzekering aansluit op een eerdere rechtsbijstandverzekering.
Er is geen wachttijd bij een geschil over een ongeval buiten het verkeer of over een tijdens de looptijd van de verzekering afgesloten overeenkomst.
Uw verzekering geldt in de landen genoemd op uw polisblad.
Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk aan ons door.
De premie kunt u maandelijks via een automatische incasso betalen. Ook kunt u de premie per kwartaal en per jaar betalen via een automatische incasso of acceptgiro.
De verzekering begint op de datum die op uw polisblad staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.
U kunt de verzekering dagelijks opzeggen. U kunt dit aan ons doorgeven via Mijn Centraal Beheer.