Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

De Cyberservice biedt hulp en vergoedt schade bij een cyberincident. Onder een cyberincident verstaan we een kwaadaardige handeling of malware die zich voordoet op verzekerde apparatuur. De Cyberservice is een aanvulling op de inboedelverzekering van Nationale Nederlanden of op die van een andere verzekeraar.

Wat is verzekerd?

Verzekerde apparatuur:

- computerapparatuur en bijbehorende randapparatuur;
- smartphones, tablets, laptops;
- andere wearable devices.

Verzekerd bedrag

Een bedrag van  5.000 per jaar. Hulpverlening en advies door onze telefonische hulplijn.

Cyberafpersing

Hulp door de Cyberwacht of een door ons ingeschakelde expert om te helpen de cyberafpersing te beƫindigen.

Diefstal van geld en waardemiddelen en telefoonhacking

Diefstal van geld van je (bank)rekening door een ongeautoriseerde elektronische overboeking of door phising of e-mail spoofing.

Hulp en advies

Hulp en advies door de Cyberwacht. De Cyberwacht is onze telefonische hulplijn bij cyberincidenten. Je kunt de Cyberwacht ook bellen als je vragen hebt over het voorkomen van cyberincidenten of advies wilt bij het installeren van beveiligingssoftware.

Identiteitsdiefstal

Geldelijke verliezen die het directe gevolg zijn van online identiteitsdiefstal. En de redelijke kosten voor krediet- en identiteitsmonitoring.

Dataherstel

Terugzetten van je data na een cyberincident en verwijderen van malware van verzekerde apparatuur.

Vervanging van hardware

Vervangen van het door een cyberincident getroffen verzekerd apparaat als het niet mogelijk is de malware te verwijderen. Of als de kosten van herstel van de data of verwijderen van de malware niet in verhouding staan tot het vervangen van het verzekerde apparaat.

Wat is niet verzekerd?

Het verlies van of schade aan spullen of schade die hiervan het gevolg is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je laptop die is gestolen of beschadigd en je hierdoor belangrijke data bent kwijtgeraakt.

Roekeloosheid

Schade die je opzettelijk of door roekeloosheid hebt veroorzaakt of verergerd.

Bitcoins

Het verlies van of schade die verband houdt met cryptocurrencies en non-fungible tokens en andere virtuele valuta, zoals bitcoins.

Bedrijfsmatige activiteiten

Schade die verband houdt met professionele of bedrijfsmatige activiteiten.

Gokken en beleggen

Schade die verbandt houdt met gokken, beleggingen of handelstransacties. Bij schade die verband houdt met handelstransacties kun je denken aan schade die ontstaat doordat je geen aandelen kunt kopen of verkopen.

Bekendheid

Als de gedekte gebeurtenis of de omstandigheden die hebben geleid tot de gedekte gebeurtenis bij jou bekend waren of redelijkerwijs bij jou bekend hadden kunnen zijn voor de ingangsdatum van de verzekering.

Letsel

Schade die bestaat uit letsel, psychische schade, trauma, ziekte of overlijden.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Per dekking geldt voor ieder cyberincident een maximale vergoeding. Hoe hoog die vergoeding is, hangt af van die dekking. Voor alle dekkingen samen vergoeden wij maximaal  5.000 per gebeurtenis. Het bedrag van  5.000 is ook het maximum dat wij vergoeden per verzekeringsjaar.

Eigen risico

Voor de Cyberservice geldt geen eigen risico.

Smart home devices

Je bent niet verzekerd voor schade die verband houdt met een smart home device. Dit is een
apparaat of (Internet of Things) onderdeel verbonden met en/of aangestuurd via het internet. Bijvoorbeeld camera's, airconditioning, verlichting en alarmsystemen.

Extra kosten voor verbetering

Je bent niet verzekerd voor extra kosten voor verbetering van (de beveiliging van) smartphones, tablets, laptops en andere verzekerde apparaten. Er is sprake van verbetering als het apparaat in een betere staat verkeert dan op het moment direct voorafgaand aan de schade.

Waar ben ik gedekt?

Voor de Cyberservice maakt het niet uit waar de schade is ontstaan.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Gebruik en onderhoud de verzekerde apparatuur volgens de aanbevelingen. Installeer updates van het besturingssysteem zo snel mogelijk en zorg dat uw beveiligingsmaatregelen treft, zoals anti-virus software. Gebruik wachtwoorden die niet gemakkelijk zijn te raden en verander deze regelmatig. Laat verzekerde apparatuur nooit onbeheerd achter en maak iedere twee weken een back-up van uw data.

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Is er onverhoopt schade, meld de schade zo snel mogelijk. Zijn er veranderingen in uw persoonlijke situatie, geef deze zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u uw premie maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso of doordat u zelf het bedrag aan ons overmaakt. Bij maandelijkse betaling is automatische incasso verplicht.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Als de verzekering begint, bent u 1 jaar verzekerd. Aan het eind van elk jaar verlengen wij uw verzekering automatisch met weer 1 jaar. Betaalt u de premie niet op tijd? Of is er fraude? Dan kunnen wij de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kunt u de verzekering dagelijks opzeggen via een brief of e-mail via uw Gevolmachtigde Agent of uw verzekeringsadviseur. De verzekering eindigt op de dag die u opgeeft. Is uw opzegging pas ontvangen na die dag, dan eindigt de verzekering pas op de dag dat de opzegging is ontvangen.