Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met de DAK Rechtsbijstandsverzekering ben je verzekerd van juridische hulp door ARAG Rechtsbijstand bij een onverwacht conflict. Bijvoorbeeld wanneer je problemen hebt met het verhalen van schade, of een geschil hebt over werk en inkomen of bij conflicten bij de verkoop of (ver)bouw van jouw woning.

Extra informatie

Externe kosten zijn gedekt tot € 25.000, hieronder vallen bijvoorbeeld proceskosten of kosten van onafhankelijke deskundigen. Het bedrag is tegen een toeslag te verhogen naar € 50.000.

Wat is verzekerd?

Je kunt zelf kiezen waarvoor je wel of niet verzekerd wilt zijn. De keuzedekkingen die je hebt zijn: Woning, Verkeer, Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.

Extra informatie

Je hebt altijd de beschikking over gratis telefonisch advies om conflicten te voorkomen. Mocht je een conflict of geschil hebben, dan heb je met deze verzekering altijd juridische hulp en advies van advocaten en juristen van ARAG Rechtsbijstand beschikbaar. Welke juridische hulp dit is hangt af van de door jou gekozen dekking.

Keuze: verkeer

Juridische hulp als je schade wilt verhalen die je in het verkeer hebt opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan jouw auto, scooter of fiets door iemand anders.

Extra informatie

Verkeer is verzekerd onder de keuzedekkingen: Verkeer, Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.

Keuze: letsel

Juridische hulp als je letselschade op een ander wilt verhalen. Bijvoorbeeld na een aanrijding, arbeidsongeval, of door een medische fout wanneer dit geschil is opgenomen in de betreffende keuzedekking.

Extra informatie

Letsel door verkeersongevallen is verzekerd onder de keuzedekking Verkeer. Overige letselschade is verzekerd onder de keuzedekking Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.

Keuze: wonen

Juridische hulp bij een conflict over huur, (ver)koop of (ver)bouw van jouw woning. Of conflicten met buren of de overheid over jouw woning. Het moet gaan om een woning die je zelf bewoont of gaat bewonen.

Extra informatie

Wonen is verzekerd onder de keuzedekking: Woning, Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.

Keuze: werk en inkomen

Juridische hulp bij een conflict met werkgever of uitkeringsinstantie.

Extra informatie

Werk en inkomen is verzekerd onder de keuzedekking: Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.

Keuze: aankopen

Juridische hulp als je een conflict hebt over spullen of diensten die je koopt. Zoals bijvoorbeeld over een keuken, een vakantieboeking of over energie en telecom.

Extra informatie

Aankopen is verzekerd onder de keuzedekking: Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.

Geschillen over (vakantie)reisovereenkomsten zijn ook verzekerd onder de keuzemodule Verkeer.

Keuze: familie en relaties

Juridische hulp bij een conflict over een erfenis. Je krijgt alleen juridische hulp als de overledene is gestorven nadat jouw rechtsbijstandverzekering is ingegaan. 

Ook mediation bij een echtscheiding kun je meeverzekeren.

 

Extra informatie

Familie en relatie is verzekerd onder de keuzedekking: Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.

Mediation bij echtscheiding is verzekerd onder de keuzedekking Particulier Optimaal Plus.

Keuze: fiscaal en vermogen

Juridische hulp bij een beroepsprocedure tegen de Belastingdienst en bij een geschil in verband met vermogensbeheer. Of bij een conflict over een tweede huis in het buitenland of vermogensbeheer.

Extra informatie

Fiscaal en vermogen is verzekerd onder de keuzedekking: Particulier Optimaal Plus.

Wat is niet verzekerd?

  • Je bent niet verzekerd als je het conflict te laat meldt. Ook echtscheiding, opzet en bestaande conflicten zijn uitgesloten. Net als zakelijke conflicten.

Extra informatie

Als je zonder toestemming een andere juridisch specialist (zoals een advocaat) inschakelt, vergoeden wij de kosten niet.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Voor deze verzekering geldt geen wachttijd. Je bent direct verzekerd voor conflicten die ontstaan nadat je de verzekering hebt afgesloten.

Maximum kosten en drempel

Er zit een maximum aan de kosten die gemaakt worden voor juridische hulp aan jou, namelijk € 25.000. Je krijgt geen juridische hulp als jouw zaak over minder dan € 175 gaat.

Extra informatie

Het maximum bedrag is tegen een premietoeslag te verhogen naar € 50.000.

Keuze rechtshulpverlener

Als je conflict voor de rechter komt, mag jezelf een rechtshulpverlener kiezen. Daarbij gelden wel enkele voorwaarden.

Waar ben ik gedekt?

Je bent verzekerd bij conflicten in Nederland (Wonen). Soms geldt de verzekering ook in de gehele EU (Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus -behalve woning-) en soms zelfs over de gehele wereld (Verkeer).

Extra informatie

De verzekeringsnemer dient in Nederland woonachtig te zijn.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Meldt een conflict direct bij ons voordat je andere acties onderneemt. We proberen het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen. Als er iets verandert aan jouw situatie moet je dit zo snel mogelijk aan ons doorgeven. Meld schade zo snel mogelijk en doe zoveel mogelijk om schade te voorkomen en te beperken.

Wanneer en hoe betaal ik?

De premie betaal je vooraf. Je kunt de premie per jaar, halfjaar, kwartaal of maand betalen. Betalen kan via automatische incasso of je kunt het bedrag zelf overmaken.

Extra informatie

Bij termijnbetaling brengen wij geen premietoeslag in rekening. Bij maandbetaling kan er alleen gekozen worden voor automatische incasso.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Als de verzekering begint, ben je één jaar verzekerd. Aan het eind van elk jaar verlengen wij je verzekering automatisch met weer één jaar. Wij kunnen de verzekering stoppen bijvoorbeeld als je de premie niet op tijd betaalt of bij fraude.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kunt de verzekering dagelijks opzeggen met een opzeggingstermijn van één maand. Als je de verzekering wilt opzeggen neem dan contact op met je verzekeringsadviseur of stuur je opzegging aan ons per e-mail of per post.