Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met de DAK Rechtsbijstandsverzekering ben je verzekerd van juridische hulp door ARAG Rechtsbijstand bij een onverwacht conflict. Bijvoorbeeld wanneer je problemen hebt met het verhalen van schade, of een geschil hebt over werk en inkomen of bij conflicten bij de verkoop of (ver)bouw van jouw woning.

Wat is verzekerd?

Je kunt zelf kiezen waarvoor je wel of niet verzekerd wilt zijn. De keuzedekkingen die je hebt zijn: Woning, Verkeer, Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.

Keuze: verkeer

Juridische hulp als je schade wilt verhalen die je in het verkeer hebt opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan jouw auto, scooter of fiets door iemand anders.

Keuze: letsel

Juridische hulp als je letselschade op een ander wilt verhalen. Bijvoorbeeld na een aanrijding, arbeidsongeval, of door een medische fout wanneer dit geschil is opgenomen in de betreffende keuzedekking.

Keuze: wonen

Juridische hulp bij een conflict over huur, (ver)koop of (ver)bouw van jouw woning. Of conflicten met buren of de overheid over jouw woning. Het moet gaan om een woning die je zelf bewoont of gaat bewonen.

Keuze: werk en inkomen

Juridische hulp bij een conflict met werkgever of uitkeringsinstantie.

Keuze: aankopen

Juridische hulp als je een conflict hebt over spullen of diensten die je koopt. Zoals bijvoorbeeld over een keuken, een vakantieboeking of over energie en telecom.

Keuze: familie en relaties

Juridische hulp bij een conflict over een erfenis. Je krijgt alleen juridische hulp als de overledene is gestorven nadat jouw rechtsbijstandverzekering is ingegaan.

Ook mediation bij een echtscheiding kun je meeverzekeren.

Keuze: fiscaal en vermogen

Juridische hulp bij een beroepsprocedure tegen de Belastingdienst en bij een geschil in verband met vermogensbeheer. Of bij een conflict over een tweede huis in het buitenland of vermogensbeheer.

Wat is niet verzekerd?

Je bent niet verzekerd als je het conflict te laat meldt. Ook echtscheiding, opzet en bestaande conflicten zijn uitgesloten. Net als zakelijke conflicten.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Voor deze verzekering geldt geen wachttijd. Je bent direct verzekerd voor conflicten die ontstaan nadat je de verzekering hebt afgesloten.

Maximum kosten en drempel

Er zit een maximum aan de kosten die gemaakt worden voor juridische hulp aan jou, namelijk  25.000. Je krijgt geen juridische hulp als jouw zaak over minder dan  175 gaat.

Keuze rechtshulpverlener

Als je conflict voor de rechter komt, mag jezelf een rechtshulpverlener kiezen. Daarbij gelden wel enkele voorwaarden.

 

Waar ben ik gedekt?

Je bent verzekerd bij conflicten in Nederland (Wonen). Soms geldt de verzekering ook in de gehele EU (Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus -behalve woning-) en soms zelfs over de gehele wereld (Verkeer).

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Meldt een conflict direct bij ons voordat je andere acties onderneemt. We proberen het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen. Als er iets verandert aan jouw situatie moet je dit zo snel mogelijk aan ons doorgeven. Meld schade zo snel mogelijk en doe zoveel mogelijk om schade te voorkomen en te beperken.

Wanneer en hoe betaal ik?

De premie betaal je vooraf. Je kunt de premie per jaar, halfjaar, kwartaal of maand betalen. Betalen kan via automatische incasso of je kunt het bedrag zelf overmaken.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Als de verzekering begint, ben je één jaar verzekerd. Aan het eind van elk jaar verlengen wij je verzekering automatisch met weer één jaar. Wij kunnen de verzekering stoppen bijvoorbeeld als je de premie niet op tijd betaalt of bij fraude.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kunt de verzekering dagelijks opzeggen met een opzeggingstermijn van één maand. Als je de verzekering wilt opzeggen neem dan contact op met je verzekeringsadviseur of stuur je opzegging aan ons per e-mail of per post.