Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met deze verzekering ben je verzekerd voor schade aan spullen in jouw huis. Bijvoorbeeld schade aan je meubels, apparatuur of sieraden door
brand, blikseminslag, diefstal of water. Je hebt de keuze uit een Basis- of Optimaaldekking. Met de Optimaaldekking ben je bijvoorbeeld ook
verzekerd als een schilderij boven op je tv valt omdat het haakje loskomt van de muur.

Wat is verzekerd?

Alle spullen die je als particulier gebruikt in en rondom jouw woning, zoals meubels, gordijnen, boeken of kleding zijn verzekerd. Sieraden en audio apparatuur zijn ook verzekerd, hiervoor geldt wel een maximum bedrag wat je bij het afsluiten van de verzekering kunt afspreken.

Verzekerd bedrag

Het verzekerd bedrag van jouw inboedelverzekering is gebaseerd op de nieuwwaarde van jouw inboedel. Wanneer bij schade jouw inboedel minder waard is dan 40% van de nieuwwaarde, dan vergoeden wij de dagwaarde.

Voor het bepalen van de vergoeding maken we gebruik van een afschrijvingslijst.

Een overzicht vindt je hier.

Extra informatie

Wij bepalen de waarde van jouw inboedel automatisch op basis van jouw adres, tenzij op het polisblad staat dat het verzekerd bedrag is vastgesteld op basis van een inboedelwaardemeter of een eigen opgave. 

De nieuwwaarde is het bedrag dat nodig is om al jouw spullen nieuw te kunnen kopen van dezelfde soort en kwaliteit.

Voor kunst en antiek geldt de marktwaarde.

Contra-expertise na schade

Ben je het niet eens met de schadevaststelling van de door ons ingeschakelde expert? Dan kun je ook zelf een expert inschakelen. De kosten van deze contra-expert vergoeden wij onder voorbehoud.

Sieraden

Sieraden zijn in jouw bewoonde woning verzekerd tot een maximale vergoeding van € 7.500 per gebeurtenis. Tegen een premietoeslag kun je een hoger bedrag verzekeren waarbij mogelijk aanvullende veiligheidseisen gelden. 

Extra informatie

Bij een verzekerd bedrag van € 20.000 of meer aan sieraden geldt, dat schade door diefstal of kwaadwillige beschadiging uitsluitend is verzekerd, indien de sieraden zijn opgeborgen in een brandkast of kluis waarbij zichtbare sporen van braak aan de kluis of brandkast aanwezig zijn. De kluis of brandkast dient te voldoen aan de normen van de Stichting Kwaliteitsborging Brandkasten.

(Audio-) apparatuur

(Audio-) apparatuur valt bij de DAK Inboedelverzekering onder het begrip waardevolle bezittingen. Standaard verzekeren wij € 20.000 aan waardevolle bezittingen. Tegen een premietoeslag kunnen waardevolle bezittingen verzekerd worden tot maximaal € 50.000.

Extra informatie

Bij een verzekerd bedrag van € 50.000 of meer aan waardevolle bezittingen geldt, dat schade door diefstal of kwaadwillige beschadiging uitsluitend is verzekerd, indien de woning minimaal beveiligd is volgens risicoklasse 2, beveiligingsmatrix woningen van de Verbeterde Risicoklassenindeling.

Keuze: spullen buiten huis

Met de buitenhuisdekking is jouw inboedel wereldwijd buiten jouw woning verzekerd. Wij vergoeden in geval van schade de dagwaarde van jouw inboedel. 

Extra informatie

Je hebt de keuze om de buitenhuisdekking te verzekeren tot een maximaal bedrag van € 5.000 of € 10.000 per schadegebeurtenis.

Keuze: vallen en stoten

Schade aan jouw inboedel door vallen en stoten is verzekerd indien je de DAK Inboedverzekering met Optimaaldekking hebt afgesloten.

Extra informatie

Onder vallen en stoten verstaan wij bijvoorbeeld een kast die omvalt en daardoor beschadigt, of een schilderij dat van de muur af valt en daarmee jouw dressoir beschadigd.

Cyberservice

De Cyberservice is onderdeel van je Inboedelverzekering en biedt dekking voor veel voorkomende cyberincidenten. Hieronder een overzicht:

* Hulp en advies door Cyberwacht
* Diefstal van geld van de (bank)rekening
* Identiteitsdiefstal
* Dataherstel en verwijderen van malware
* Vervanging van hardware
* Hulp bij cyberafpersing
* Inzet van specialisten

Extra informatie

De Cyberwacht is een telefonische hulplijn en maakt deel uit van de Cyberservice. De Cyberwacht is altijd het eerste aanspreekpunt bij een cyberincident. Direct telefonische hulp zonder eigen risico. Per jaar vergoeden wij voor alle dekkingen samen maximaal € 5.000. De hulp van Cyberwacht telt niet mee voor dit maximum.

Keuze: Basis of Optimaal

De DAK Inboedelverzekering biedt twee dekkingen: Basis of Optimaal. De dekking Optimaal is de meest uitgebreide dekking. Bij de dekking Optimaal ben je namelijk ook verzekerd voor schade door plotseling en onverwacht van buitenkomende gebeurtenissen. 

Extra informatie

Schade door eigen gebrek is meeverzekerd als er sprake is van een verzekerde gebeurtenis. De herstelkosten van het eigen gebrek zelf vergoeden wij niet.

Keuze: Mobiele elektronica

Met de keuzedekking 'Mobiele elektronica' is jouw mobiele elektronica verzekerd tegen elke van buitenkomende gebeurtenis zowel in als buiten jouw woonhuis.

Extra informatie

Schade als gevolg van een eigen gebrek is verzekerd. De herstelkosten van het eigen gebrek zelf vergoeden wij niet. Je hebt de keuze om jouw mobiele elektronica te verzekeren tot een maximaal bedrag van € 2.500 of € 5.000 per schadegebeurtenis.

Wat is niet verzekerd?

  • Schade door bijvoorbeeld slecht of achterstallig onderhoud van je bezittingen maar ook slijtage, constructiefouten, eigen gebrek/bederf, dieren, schade die geleidelijk is ontstaan en vochtdoorlating is niet verzekerd.

Extra informatie

Raadpleeg de polisvoorwaarden voor de volledige opsomming van wat niet verzekerd is.

Fraude, strafbare activiteiten, molest

Je bent ook niet verzekerd wanneer je bij het afsluiten van de verzekering of bij een schade fraude pleegt, of als er bij schade sprake is van criminele en strafbare feiten. Je bent ook niet verzekerd als de schade het gevolg is van molest of een atoomkernreactie.

Cyberservice

Je bent met de Cyberservice o.a. niet verzekerd voor schade door het verlies of diefstal van spullen of schade aan spullen of schade die hiervan het gevolg is. Bijvoorbeeld: je laptop is gestolen en hierdoor raak je belangrijke data kwijt. Ook verlies van cryptocurrencies zoals bitcoins, schade in verband met gokken, professionele of bedrijfsmatige activiteiten is niet verzekerd.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Waterschade is niet altijd gedekt. Zo is bijvoorbeeld waterschade ontstaan door lekkende kitvoegen of als neerslag binnenkomt door openstaande ramen of deuren uitgesloten. Er geldt een beperkte dekking als je huis leeg staat, onbewoond is en tijdens verbouwen/aanbouwen. 

Extra informatie

Check de polisvoorwaarden, of vraag je adviseur om advies.

Eigen risico

Voor zowel de basis- als de optimaaldekking geldt er een eigen risico van € 100 voor elke schade. Dit eigen risico is afkoopbaar. Ook kan er gekozen worden voor een vrijwillig eigen risico van € 250 of € 500 voor elke schade. 

Extra informatie

Het eigen risico van € 100 is ook van toepassing voor de mobiele elektronica en de buitenshuisdekking. Voor deze dekkingen is het eigen risico niet afkoopbaar.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of heeft gefaald.

Extra informatie

Het gaat om overstromingen als gevolg van een dijkbreuk bij een primaire waterkering. Deze bieden bescherming tegen overstromingen vanuit onder andere de Noordzee, de Waddenzee, de grote rivieren Rijn, Maas en Westerschelde, de Oosterschelde, het IJsselmeer , het Volkerak-Zoommeer, het Grevelingenmeer, het getijdedeel van de Hollandsche IJssel en de Veluwerandmeren.

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade aan jouw inboedelspullen in jouw woonhuis in Nederland.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als je de verzekering aanvraagt of je hebt schade, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Als er iets verandert aan jouw situatie moet je dit zo snel mogelijk aan ons doorgeven. Meld schade zo snel mogelijk en doe zoveel mogelijk om schade te voorkomen en te beperken.

Wanneer en hoe betaal ik?

De premie betaal je vooraf. Je kunt de premie per jaar, halfjaar, kwartaal of maand betalen. Betalen kan via automatische incasso of je kunt het bedrag zelf overmaken.

Extra informatie

Bij termijnbetaling brengen wij geen premietoeslag in rekening. Bij maandbetaling kan er alleen gekozen worden voor automatische incasso.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Als de verzekering begint, ben je één jaar verzekerd. Aan het eind van elk jaar verlengen wij je verzekering automatisch met weer één jaar. Wij kunnen de verzekering stoppen bijvoorbeeld als je de premie niet op tijd betaalt of bij fraude.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Je kunt de verzekering dagelijks opzeggen met een brief of e-mail via jouw verzekeringsadviseur. De verzekering eindigt op de dag die je opgeeft. Is je opzegging pas ontvangen na die dag, dan eindigt de verzekering op de dag waarop de opzegging is ontvangen.