Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Met de DAK Rechtsbijstandsverzekering bent u verzekerd van juridische hulp door ARAG Rechtsbijstand bij een onverwacht conflict. Bijvoorbeeld wanneer u problemen heeft met het verhalen van schade, of een geschil heeft over werk en inkomen of bij conflicten bij de verkoop of (ver)bouw van uw woning.
Externe kosten zijn gedekt tot € 25.000, hieronder vallen bijvoorbeeld proceskosten of kosten van onafhankelijke deskundigen. Het bedrag is tegen een toeslag te verhogen naar € 50.000.
U kunt zelf kiezen waarvoor u wel of niet verzekerd wilt zijn. De keuzedekkingen die u heeft zijn: Woning, Verkeer, Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.
U heeft altijd de beschikking over gratis telefonisch advies om conflicten te voorkomen. Mocht u een conflict of geschil hebben, dan heeft u met deze verzekering altijd juridische hulp en advies van advocaten en juristen van ARAG Rechtsbijstand beschikbaar. Welke juridische hulp dit is hangt af van de door u gekozen dekking.
Juridische hulp als u schade wilt verhalen die u in het verkeer heeft opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan uw auto, scooter of fiets door iemand anders.
Verkeer is verzekerd onder de keuzedekkingen: Verkeer, Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.
Juridische hulp als u letselschade op een ander wilt verhalen. Bijvoorbeeld na een aanrijding, arbeidsongeval, of door een medische fout wanneer dit geschil is opgenomen in de betreffende keuzedekking.
Letsel door verkeersongevallen is verzekerd onder de keuzedekking Verkeer. Overige letselschade is verzekerd onder de keuzedekking Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.
Juridische hulp bij een conflict over huur, (ver)koop of (ver)bouw van uw woning. Of conflicten met buren of de overheid over uw woning. Het moet gaan om een woning die u zelf bewoont of gaat bewonen.
Wonen is verzekerd onder de keuzedekking: Woning, Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.
Juridische hulp bij een conflict met werkgever of uitkeringsinstantie.
Werk en inkomen is verzekerd onder de keuzedekking: Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.
Juridische hulp als u een conflict heeft over spullen of diensten die u koopt. Zoals bijvoorbeeld over een keuken, een vakantieboeking of over energie en telecom.
Aankopen is verzekerd onder de keuzedekking: Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.
Geschillen over (vakantie)reisovereenkomsten zijn ook verzekerd onder de keuzemodule Verkeer.
Juridische hulp bij een conflict over een erfenis. U krijgt alleen juridische hulp als de overledene is gestorven nadat uw rechtsbijstandverzekering is ingegaan.
Ook mediation bij een echtscheiding kunt u meeverzekeren.
Familie en relatie is verzekerd onder de keuzedekking: Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.
Mediation bij echtscheiding is verzekerd onder de keuzedekking Particulier Optimaal Plus.
Juridische hulp bij een beroepsprocedure tegen de Belastingdienst en bij een geschil in verband met vermogensbeheer. Of bij een conflict over een tweede huis in het buitenland of vermogensbeheer.
Fiscaal en vermogen is verzekerd onder de keuzedekking: Particulier Optimaal Plus.
Als u zonder toestemming een andere juridisch specialist (zoals een advocaat) inschakelt, vergoeden wij de kosten niet.
Voor deze verzekering geldt geen wachttijd. U bent direct verzekerd voor conflicten die ontstaan nadat u de verzekering hebt afgesloten.
Er zit een maximum aan de kosten die gemaakt worden voor uw juridische hulp, namelijk € 25.000. U krijgt geen juridische hulp als uw zaak over minder dan € 175 gaat.
Het maximum bedrag is tegen een premietoeslag te verhogen naar € 50.000.
Als uw conflict voor de rechter komt, mag uzelf een rechtshulpverlener kiezen. Daarbij gelden wel enkele voorwaarden.
U bent verzekerd bij conflicten in Nederland (Wonen). Soms geldt de verzekering ook in de gehele EU (Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus -behalve woning-) en soms zelfs over de gehele wereld (Verkeer).
De verzekeringsnemer dient in Nederland woonachtig te zijn.
Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Meldt een conflict direct bij ons voordat u andere acties onderneemt. We proberen het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen.
U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. De premie kunt u zelf overmaken of betalen via een automatische incasso. Bij maand betaling is automatische incasso verplicht.
Bij termijnbetaling brengen wij geen premietoeslag in rekening.
De verzekering begint op de ingangs- of wijzigingsdatum die op uw polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen wij de verzekering stoppen. Zonder uw tegenbericht verlengen wij jaarlijks uw verzekering.
U kunt de verzekering dagelijks opzeggen met een opzeggingstermijn van één maand. Als u de verzekering wilt opzeggen neemt u dan contact op met u verzekeringsadviseur of stuur uw opzegging aan ons per e-mail of per post.