Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met de DAK Rechtsbijstandsverzekering bent u verzekerd van juridische hulp door DAS bij een onverwacht conflict. Bijvoorbeeld wanneer u problemen heeft met het verhalen van schade, of een geschil heeft over werk en inkomen. Bij consumentengeschillen, gezondheidskwesties maar ook bij conflicten bij de verkoop of (ver)bouw van uw woning.

Extra informatie

Externe kosten zijn gedekt tot € 25.000, hieronder vallen bijvoorbeeld proceskosten of kosten van onafhankelijke deskundigen. Het bedrag is tegen een toeslag te verhogen naar € 50.000.

Wat is verzekerd?

U kunt zelf kiezen waarvoor u wel of niet verzekerd wilt zijn. De keuzedekkingen die u heeft zijn: Woning, Verkeer, Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.

Extra informatie

U heeft altijd de beschikking over gratis telefonisch advies om conflicten te voorkomen. Mocht u toch een conflict of geschil hebben, dan heeft u met deze verzekering altijd juridische hulp en advies van advocaten en juristen beschikbaar. Welke juridische hulp dit is hangt af van de door u gekozen dekking.

Keuze: verkeer

Juridische hulp als u schade wilt verhalen die u in het verkeer heeft opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan uw auto, scooter of fiets door iemand anders.

Extra informatie

Verkeer is verzekerd onder de keuzedekkingen: Verkeer, Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.

Keuze: letsel

Juridische hulp als u letselschade op een ander wilt verhalen. Bijvoorbeeld na een aanrijding, arbeidsongeval, of door een medische fout wanneer dit geschil is opgenomen in de betreffende keuzedekking.

Extra informatie

Letstel door een verkeersongeval is verzekerd onder de keuzedekking Verkeer. Overige letselschade is verzekerd onder de keuzedekkingen Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.

Keuze: wonen

Juridische hulp bij een conflict over huur, (ver)koop of (ver)bouw van uw woning. Of conflicten met buren of de overheid over uw woning. Het moet gaan om een woning die u zelf bewoont of gaat bewonen.

Extra informatie

Wonen is verzekerd onder de keuzedekking: Woning, Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.

Keuze: werk en inkomen

Juridische hulp bij een conflict met werkgever of uitkeringsinstantie.

Extra informatie

Werk en inkomen is verzekerd onder de keuzedekking: Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.

Keuze: aankopen

Juridische hulp als u een conflict heeft over spullen of diensten die u koopt. Zoals bijvoorbeeld over een keuken, een vakantieboeking of over energie en telecom.

Extra informatie

Aankopen is verzekerd onder de keuzedekkingen: Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.

Geschillen over (vakantie)reisovereenkomsten zijn ook verzekerd onder de keuzemodule Verkeer.

Keuze: familie en relaties

Juridische hulp bij een conflict over een erfenis. U krijgt alleen juridische hulp als de overledene is gestorven nadat uw rechtsbijstandverzekering is ingegaan.

Ook mediation bij een echtscheiding kunt u meeverzekeren.

 

Extra informatie

Familie en relatie is verzekerd onder de keuzedekking: Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.

Mediation bij echtscheiding is verzekerd onder de keuzedekking Particulier Optimaal Plus.

Keuze: fiscaal en vermogen

Juridische hulp bij een beroepsprocedure tegen de Belastingdienst en bij een geschil in verband met vermogensbeheer. Of bij een conflict over een tweede huis in het buitenland of vermogensbeheer.

Extra informatie

Fiscaal en vermogen is verzekerd onder de keuzedekking: Particulier Optimaal Plus.

Keuze: onroerende zaken

Juridische hulp bij een conflict die u nodig heeft als eigenaar van onroerende zaken die u niet voor eigen gebruik heeft is verzekerd. Ook krijgt u juridische hulp bij conflicten met buren of geschillen over bouwvergunningen.

Extra informatie

Onroerend goed is verzekerd onder de keuzedekking: Eigendom onroerende zaken.

Wat is niet verzekerd?

  • U bent niet verzekerd als u het conflict te laat meldt. Ook echtscheiding, opzet en bestaande conflicten zijn uitgesloten. Net als zakelijke conflicten.

Extra informatie

Als u zonder toestemming een andere juridisch specialist (zoals een advocaat) inschakelt, vergoeden wij de kosten niet.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Voor deze verzekering geldt geen wachttijd. U bent direct verzekerd voor conflicten die ontstaan nadat u de verzekering hebt afgesloten.

Maximum kosten en drempel

Er zit een maximum aan de kosten die gemaakt worden voor uw juridische hulp, namelijk € 25.000. U krijgt geen juridische hulp als uw zaak over minder dan € 175 gaat.

Extra informatie

Het maximum bedrag is tegen een premietoeslag te verhogen naar € 50.000.

Keuze rechtshulpverlener

Als uw conflict voor de rechter komt, mag uzelf een rechtshulpverlener kiezen. Daarbij gelden wel enkele voorwaarden.

Waar ben ik gedekt?

U bent in ieder geval verzekerd bij conflicten in Nederland (wonen). Soms is er ook dekking in de Europese Unie (bijvoorbeeld conflicten die te maken hebben met uw werk of met aankopen) of zelfs in alle landen van de wereld (bijvoorbeeld conflicten in het verkeer).

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Meldt een conflict direct bij ons voordat u andere acties onderneemt. We proberen het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. De premie kunt u zelf overmaken of betalen via een automatische incasso. Bij maand betaling is automatische incasso verplicht.

Extra informatie

Bij termijnbetaling brengen wij geen premietoeslag in rekening.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de ingangs- of wijzigingsdatum die op uw polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen wij de verzekering stoppen. Zonder uw tegenbericht verlengen wij jaarlijks uw verzekering.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt de verzekering dagelijks opzeggen met een opzeggingstermijn van één maand. Als u de verzekering wilt opzeggen neemt u dan contact op met u verzekeringsadviseur of stuur uw opzegging aan ons per e-mail of per post.