Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met de DAK Rechtsbijstandsverzekering bent u verzekerd van juridische hulp door DAS bij een onverwacht conflict. Bijvoorbeeld wanneer u problemen heeft met het verhalen van schade, of een geschil heeft over werk en inkomen. Bij consumentengeschillen, gezondheidskwesties maar ook bij conflicten bij de verkoop of (ver)bouw van uw woning.

Wat is verzekerd?

U kunt zelf kiezen waarvoor u wel of niet verzekerd wilt zijn. De keuzedekkingen die u heeft zijn: Woning, Verkeer, Particulier Optimaal en Particulier Optimaal Plus.

Keuze: verkeer

Juridische hulp als u schade wilt verhalen die u in het verkeer heeft opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan uw auto, scooter of fiets door iemand anders.

Keuze: letsel

Juridische hulp als u letselschade op een ander wilt verhalen. Bijvoorbeeld na een aanrijding, arbeidsongeval, of door een medische fout wanneer dit geschil is opgenomen in de betreffende keuzedekking.

Keuze: wonen

Juridische hulp bij een conflict over huur, (ver)koop of (ver)bouw van uw woning. Of conflicten met buren of de overheid over uw woning. Het moet gaan om een woning die u zelf bewoont of gaat bewonen.

Keuze: werk en inkomen

Juridische hulp bij een conflict met werkgever of uitkeringsinstantie.

Keuze: aankopen

Juridische hulp als u een conflict heeft over spullen of diensten die u koopt. Zoals bijvoorbeeld over een keuken, een vakantieboeking of over energie en telecom.

Keuze: familie en relaties

Juridische hulp bij een conflict over een erfenis. U krijgt alleen juridische hulp als de overledene is gestorven nadat uw rechtsbijstandverzekering is ingegaan.

Ook mediation bij een echtscheiding kunt u meeverzekeren.

Keuze: fiscaal en vermogen

Juridische hulp bij een beroepsprocedure tegen de Belastingdienst en bij een geschil in verband met vermogensbeheer. Of bij een conflict over een tweede huis in het buitenland of vermogensbeheer.

Keuze: onroerende zaken

Juridische hulp bij een conflict die u nodig heeft als eigenaar van onroerende zaken die u niet voor eigen gebruik heeft is verzekerd. Ook krijgt u juridische hulp bij conflicten met buren of geschillen over bouwvergunningen.

Wat is niet verzekerd?

  • U bent niet verzekerd als u het conflict te laat meldt.
  • U bent niet verzekerd voor conflicten met betrekking tot echtscheiding, opzet, bestaande of zakelijke conflicten.
  • U bent niet verzekerd voor conflicten over cryptovaluta's en non-fungible tokens.
  • U bent niet verzekerd voor conflicten over het invaren van pensioenrechten in het nieuwe stelsel (van 01 juli 2023).

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Voor deze verzekering geldt geen wachttijd. U bent direct verzekerd voor conflicten die ontstaan nadat u de verzekering hebt afgesloten.

Maximum kosten en drempel

Er zit een maximum aan de kosten die gemaakt worden voor uw juridische hulp, namelijk  25.000. U krijgt geen juridische hulp als uw zaak over minder dan  175 gaat.

Keuze rechtshulpverlener

Als uw conflict voor de rechter komt, mag uzelf een rechtshulpverlener kiezen. Daarbij gelden wel enkele voorwaarden.

Waar ben ik gedekt?

U bent in ieder geval verzekerd bij conflicten in Nederland (wonen). Soms is er ook dekking in de Europese Unie (bijvoorbeeld conflicten die te maken hebben met uw werk of met aankopen) of zelfs in alle landen van de wereld (bijvoorbeeld conflicten in het verkeer).

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Meldt een conflict direct bij ons voordat u andere acties onderneemt. We proberen het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. De premie kunt u zelf overmaken of betalen via een automatische incasso. Bij maand betaling is automatische incasso verplicht.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de ingangs- of wijzigingsdatum die op uw polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen wij de verzekering stoppen. Zonder uw tegenbericht verlengen wij jaarlijks uw verzekering.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt de verzekering dagelijks opzeggen met een opzeggingstermijn van één maand. Als u de verzekering wilt opzeggen neemt u dan contact op met u verzekeringsadviseur of stuur uw opzegging aan ons per e-mail of per post.