Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met deze verzekering krijgt u juridische hulp van DAS bij een verzekerd conflict.
Ook betaalt DAS tot een maximumbedrag voor eventuele bijkomende kosten, zoals proceskosten en kosten van externe deskundigen. Er geldt geen maximumbedrag bij verkeers- en strafzaken in Europa en de niet-Europese landen rond de Middellandse Zee.

Extra informatie

Uw premie en dekking hangen af van: 
- uw gezinssituatie (alleenstaand of gezin);
- de maximale eigen bijdrage die u per zaak betaalt (keuze: geen, € 100, € 300 of € 550);
- de looptijd van uw verzekering (1 of 3 jaar);
- de onderdelen Werk en/of Scheidingsmediation (keuze: wel of niet meeverzekeren)
Let op: lees ook onze algemene polisvoorwaarden op www.das.nl/algemenepolisvoorwaarden.

Wat is verzekerd?

Deze verzekering heeft een uitgebreide dekking. U kunt kiezen of u het onderdeel Werk wilt uitsluiten (bijvoorbeeld als niemand in uw gezin in loondienst of ambtenaar is). En u kunt kiezen of u Echtscheidingsmediation wilt meeverzekeren.

Verkeer

Juridische hulp bij het verhalen van schade die u in het verkeer heeft opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan uw auto of aan uw pleziervaartuig.

Letsel

Juridische hulp bij het verhalen van aan uw persoonlijk letsel. Bijvoorbeeld na een aanrijding, arbeidsongeval of door een medische fout.

Wonen

Juridische hulp bij een conflict dat te maken heeft met uw woning. Bijvoorbeeld over (ver)koop of (ver)bouw. Of conflicten met uw verhuurder, de overheid of uw buren.

Werk en inkomen

- Werk: juridische hulp bij een conflict met een werkgever.
- Inkomen: juridische hulp bij conflicten met een uitkeringsinstantie of over uw pensioen.

Extra informatie

- Het onderdeel Werk kunt u uitsluiten. Bijvoorbeeld als u en uw partner allebei gepensioneerd zijn.
- Het onderdeel Inkomen blijft altijd verzekerd.

Aankopen

Juridische hulp als u een conflict heeft over producten of diensten die u voor uzelf koopt. Zoals een conflict over consumentenartikelen of een vakantieboeking. Maar ook bijvoorbeeld over energie en telefonie, over de plaatsing van een keuken of wanneer u gebruik maakt van een deelplatform (zoals Airbnb).

Familie en relaties

Juridische hulp bij conflicten die behoren tot het personen- en familierecht of bij een conflict over een erfenis.

Extra informatie

Bij een conflict over kinderalimentatie krijgt u alleen juridische hulp als de verzekering drie jaar of langer heeft gelopen. Bij een conflict over een erfenis krijgt u alleen juridische hulp als degene die de erfenis heeft nagelaten, is overleden nadat deze rechtsbijstandverzekering is ingegaan.

Fiscaal en vermogen

Juridische hulp om in beroep te gaan tegen een beslissing van de Belastingdienst. Of bij een conflict over een tweede huis of over vermogensbeheer.

Keuze: Scheidingsmediation

Juridische hulp van een mediator bij het beëindigen van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap.

Extra informatie

Dit onderdeel kunt u meeverzekeren. U krijgt alleen juridische hulp als de dekking ‘Scheidingsmediation’ drie jaar of langer heeft gelopen.

Wat is niet verzekerd?

  • U krijgt geen juridische hulp als u het conflict niet tijdig bij ons meldt. Ook bij opzet en bestaande conflicten krijgt u geen juridische hulp. Net als bij zakelijke conflicten.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Voor deze verzekering geldt geen algemene wachttijd. Voor de meeste conflicten die ontstaan nadat u de verzekering heeft afgesloten en die onder de dekking vallen, bent u direct verzekerd. Let op: voor scheidingsmediation en juridische hulp bij conflicten over kinderalimentatie moet u minstens drie jaar voor die onderwerpen zijn verzekerd. Bekijk het de polisvoorwaarden voor overige dekkingsbeperkingen.

Maximum kosten en drempel

DAS vergoedt externe kosten bij de meeste conflicten tot maximaal € 60.000. Voor conflicten met buren is dit maximum € 15.000, voor erfrechtconflicten € 20.000, voor kinderalimentatie-conflicten € 3.000 en voor scheidingsmediation € 2.500. U krijgt geen juridische hulp als uw zaak gaat over minder dan € 175. Voor het verhalen van schade of bij een strafzaak geldt geen maximumvergoeding of minimumbelang.

Extra informatie

Als u kiest voor een rechtshulpverlener van DAS, dan geldt er geen kostenmaximum.

Keuze rechtshulpverlener

Als uw conflict voor de rechter komt, dan mag u zelf een eigen rechtshulpverlener kiezen. Dit mag ook als de tegenpartij in uw conflict ook juridische hulp krijgt van DAS.

Extra informatie

Is het in uw zaak niet verplicht om een advocaat in te schakelen? En kiest u toch voor een externe rechtshulpverlener? Dan geldt er een maximumvergoeding voor de kosten van deze rechtshulpverlener. Ook moet u dan een eigen risico betalen van € 250.

Extra: eigen bijdrage

Met deze verzekering kunt u voor een conflict dat u wilt laten behandelen een eigen bijdrage betalen. Daardoor betaalt u een lagere premie. De hoogte van de eigen bijdrage kiest u bij het afsluiten van de verzekering. De keuzes zijn: geen eigen bijdrage, € 100, € 300 of  € 550. Een eigen bijdrage is dus niet verplicht.

Extra informatie

De eigen bijdrage die u aan DAS betaalt, hangt af van de behandelstappen die de jurist moet zetten om uw conflict op te lossen, maar is nooit meer dan het maximum dat u heeft gekozen.

Waar ben ik gedekt?

U krijgt in ieder geval juridische hulp bij conflicten in Nederland. Soms is er ook dekking in de Europese Unie (uitgebreid), bijvoorbeeld bij werk en aankopen, of zelfs in alle landen van de wereld (bijvoorbeeld verkeer). De Europese Unie (uitgebreid) bestaat uit de landen van de EU en een groot aantal aangrenzende landen. Zie voor een precies overzicht van dit begrip de algemene polisvoorwaarden. 

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering afsluit, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Meld een conflict direct bij ons voordat u zelf actie onderneemt. Omschrijf het conflict duidelijk en geef alle informatie en documenten die belangrijk zijn. We proberen het conflict dan zo snel mogelijk voor u op te lossen.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie per maand, per kwartaal, per halfjaar of per jaar betaalt. Betalen kan via automatische incasso. Of u ontvangt van DAS een factuur en betaalt deze.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

Op uw polisblad staat wanneer uw verzekering begint en eindigt. 

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste verzekeringsjaar kunt u de verzekering op ieder moment opzeggen met een opzegtermijn van een maand.