Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met deze verzekering krijgt u juridische hulp en advies van DAS bij een verzekerd conflict. Ook betaalt DAS tot een maximumbedrag voor eventuele bijkomende kosten, zoals proceskosten en kosten van externe deskundigen. Er geldt geen maximumbedrag bij verkeers- en strafzaken in Europa en de niet-Europese landen rond de Middellandse Zee.

Wat is verzekerd?

De informatie in deze verzekeringskaart geldt alleen als deze particuliere rechtsbijstandverzekering is afgesloten in combinatie met een zakelijke rechtsbijstandverzekering. Alle modules zijn meeverzekerd. U kunt dus niet kiezen wat u wel en niet wilt verzekeren.

Verkeer

Juridische hulp bij het verhalen van schade die u in het verkeer heeft opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan uw auto of aan uw pleziervaartuig.

Letsel

Juridische hulp bij het verhalen van uw persoonlijk letsel. Bijvoorbeeld na een aanrijding, arbeidsongeval of door een medische fout.

Wonen

Juridische hulp bij een conflict dat te maken heeft met uw woning. Bijvoorbeeld over (ver)koop of (ver)bouw. Of conflicten met uw verhuurder, de overheid of uw buren.

Werk en inkomen

- Werk: juridische hulp bij een conflict met een werkgever. - Inkomen: juridische hulp bij conflicten met een uitkeringsinstantie of over uw pensioen.

Aankopen

Juridische hulp als u een conflict heeft over producten of diensten die u voor uzelf koopt. Zoals een conflict over een wasmachine of een vakantieboeking. Maar ook bijvoorbeeld over energie en telefonie, of over de plaatsing van een keuken.

Familie en relaties

Juridische hulp bij conflicten die behoren tot het personen- en familierecht of bij conflicten over een erfenis.

Fiscaal en vermogen

Juridische hulp om in beroep te gaan tegen een beslissing van de Belastingdienst. Of bij een conflict over een tweede huis of over vermogensbeheer.

Echtscheidingsmediation

Juridische hulp van een mediator bij het beĆ«indigen van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap. U moet de verzekering al drie jaar hebben om juridische hulp te krijgen.

Wat is niet verzekerd?

U krijgt geen juridische hulp als u het conflict te laat meldt of bij opzet. Ook bij bestaande conflicten krijgt u geen juridische hulp. U krijgt ook geen juridische hulp bij conflicten die te maken hebben met 'invaren'.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Voor deze verzekering geldt geen algemene wachttijd. Voor de meeste conflicten die ontstaan nadat u de verzekering heeft afgesloten en die onder de dekking vallen, bent u direct verzekerd. Let op: voor scheidingsmediation en juridische hulp bij conflicten over kinderalimentatie moet u minstens drie jaar voor die onderwerpen zijn verzekerd. Bekijk de polisvoorwaarden voor overige dekkingsbeperkingen.

Maximum kosten en drempel

DAS vergoedt externe kosten bij de meeste conflicten tot maximaal  60.000. Voor conflicten met buren is dit maximum  15.000, voor erfrechtconflicten  20.000, voor kinderalimentatie-conflicten  3.000 en voor scheidingsmediation  2.500. DAS vergoedt maximaal  1.000 voor een deskundigenrapport in pensioenzaken. U krijgt geen juridische hulp als uw zaak gaat over minder dan  175. Voor het verhalen van schade of bij een strafzaak geldt geen maximumvergoeding of minimumbelang.

Keuze rechtshulpverlener

Als uw conflict voor de rechter komt, dan mag u zelf een eigen rechtshulpverlener kiezen. Dit mag ook als de tegenpartij in uw conflict ook juridische hulp krijgt van DAS.

Extra: Eigen bijdrage

U betaalt geen eigen bijdrage, omdat u deze verzekering in combinatie met een zakelijke rechtsbijstandverzekering heeft.

Waar ben ik gedekt?

U krijgt in ieder geval juridische hulp bij conflicten in Nederland. Soms is er ook dekking in de Europese Unie (uitgebreid), bijvoorbeeld bij werk en aankopen, of zelfs in alle landen van de wereld (bijvoorbeeld verkeer). De Europese Unie (uitgebreid) bestaat uit de landen van de EU en een groot aantal aangrenzende landen. Zie voor een precies overzicht van dit begrip de algemene polisvoorwaarden.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering afsluit, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Meld een conflict direct bij ons voordat u actie onderneemt. Omschrijf het conflict duidelijk en geef alle informatie en documenten die belangrijk zijn. We proberen het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie per maand, per kwartaal, per halfjaar of per jaar betaalt. Betalen kan via automatische incasso.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

Op uw polisblad staat wanneer uw verzekering begint en eindigt.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste verzekeringsjaar kunt u de verzekering op ieder moment opzeggen met een opzegtermijn van een maand.