Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Deze verzekering vergoedt schade door of aan uw auto. De Wettelijke Aansprakelijkheids-verzekering (WA) is verplicht. U kiest zelf voor aanvullende dekkingen.
Hieronder staat welke schade door of aan uw (bestel) auto verzekerd is.
Als u met uw (bestel) auto schade veroorzaakt aan anderen of andermans auto of spullen. Dit is een wettelijk verplichte verzekering.
Kan uw (bestel) auto na een ongeval, brand of door diefstal niet verder rijden? Dan heeft u recht op hulp door onze alarmcentrale. Deze zorgen ervoor dat u naar een plaats van keuze in Nederland wordt gebracht. Bent u in het buitenland? Dan vervoeren wij de beschadigde (bestel) auto naar het dichtsbijzijnde erkende garagebedrijf. Voor meer informatie verwijzen wij naar de groene kaart en polisvoorwaarden.
Bij diefstal en total loss als gevolg van een gedekt evenement vergoeden wij op basis van de verkoopprijs volgens de ANWB/BOVAG koerslijst. Voor meer informatie verwijzen wij naar de polisvoorwaarden.
Wij vergoeden de reparatiekosten, behalve als de auto technisch- of economisch total loss is. In die situatie vergoeden wij de waarde van de (bestel) auto minus de waarde van de restanten. De schade wordt hersteld door de op het polisblad vermelde dealer- of garagebedrijf. Let op!, als u de schade ergens ander laat herstellen heeft u een aanvullend eigen risico en geldt er een maximaal hersteltarief.
Voor meer informatie verwijzen wij naar de polisvoorwaarden.
Schade door bijvoorbeeld brand, hagel, bliksem, overstroming of aanrijding met een dier is verzekerd.
U bent verzekerd voor het breken of barsten van de autoruit of van het panorama- of zonnedak, hieronder valt ook de reparatiekosten van ruitreparatie (sterretje). De schade wordt hersteld door de op het polisblad vermelde dealer- of garagebedrijf. Let op!, als u de schade ergens anders laat herstellen heeft u een aanvullend eigen risico en geldt er een maximaal hersteltarief.
Schade door (een poging tot) diefstal is verzekerd. En diefstal uit de (bestel) auto (inbraak). Hierbij gelden eisen aan de beveiliging van uw (bestel) auto. Voor meer informatie over onze beveiligingseisen verwijzen wij naar de polisvoorwaarden.
Bijvoorbeeld: inbraak waarbij navigatieapparatuur is gestolen.
Met deze aanvullende dekking wordt u bij pech geholpen, niet alleen in de woonplaats maar ook in Europa. U krijgt bijvoorbeeld ook een vergoeding voor een vervangende auto. Voor meer informatie over deze aanvullende (keuze) dekking verwijzen wij naar de polisvoorwaarden.
Deze aanvullende dekking vergoedt de schade aan de inzittenden en hun persoonlijke goederen ingeval een verkeersongeval met de verzekerde (bestel) auto. Als deze schade ook gedekt wordt door een andere verzekering moet de schade op die verzekering geclaimd worden. Voor meer informatie over deze aanvullende (keuze) dekking verwijzen wij naar de polisvoorwaarden.
Als er een andere verzekeraar is die de schade zal vergoeden en deze heeft ook bepaald dat u de schade bij de andere verzekeraar zal moeten claimen, heeft u de keuze bij welke verzekeraar u de schade claimt. U kunt er dan voor kiezen om de schade bij ons te claimen.
Met deze extra dekking krijgt u hulp bij het verhalen van de schade die ontstaan is tijdens het deelnemen aan het verkeer met uw (bestel) auto. Ook is er bijvoorbeeld dekking voor een juridisch meningsverschil over de vergoeding van een schade die verhaald wordt. Voor meer informatie over deze dekking verwijzen wij naar de polisvoorwaarden.
Wij vergoeden geen schade als u niet in het bezit bent van een geldig rijbewijs of als blijkt dat bij schade er sprake is van misbruik van alcohol of drugs. Wij vergoeden ook geen schade als deze ontstaan is tijdens een (auto)wedstrijd, als de auto wordt verhuurd, gebruikt wordt als taxi, lesauto of gebruikt wordt voor bezorg- en/of koeriersdiensten of vervoer van gevaarlijke stoffen.
Heeft u met uw (bestel) auto schade veroorzaakt aan een ander? Dan vergoeden wij de schade rechtstreeks aan deze benadeelde partij. Wij vergoeden in een aantal situaties geen schade. In de polisvoorwaarden is een totaaloverzicht opgenomen van alle uitsluitingen en beperkingen. Wij hebben het recht om in sommige gevallen de schade op u te verhalen, zie hiervoor de polisvoorwaarden.
Schade die niet onder de genoemde verzekerde gebeurtenissen valt is niet verzekerd.
Wij vergoeden geen schade als gevolg van molest (gewapend conflict, gewapend optreden, burgeroorlog, opstand, binnenlandse onlusten, oproer of muiterij) of atoomkernreacties. Komt de schade door een terroristische aanslag? Dan vergoeden wij uw schade op basis van een protocol voor terrorismeschaden en dat kan leiden tot een beperkte schadevergoeding.
Kijk op www.terrorismeverzekerd.nl voor de volledige tekst van het protocol inzake terrorismeschade.
Wij vergoeden geen schade als de auto wordt gebruikt voor illegale of criminele activiteiten. Wij vergoeden ook geen schade die opzettelijk door verzekerde wordt veroorzaakt of schade die veroorzaakt is door een bestuurder die geen toestemming tot gebruik van de auto had.
Wij vergoeden geen schade als deze veroorzaakt is door roekeloos rijgedrag van de bestuurder. In de wet zijn een aantal opzettelijke verkeersgedragingen die als roekeloos gelden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het negeren van een rood kruis, over een vluchtstrook rijden, bumper kleven, door rood licht rijden of het vasthouden en gebruiken van een mobiele telefoon.
In beginsel zijn er geen dekkingsbeperkingen en geldt er geen eigen risico als u de schade laat herstellen door het op het polisblad vermelde dealerbedrijf. Het is mogelijk dat u zelf voor een eigen risico hebt gekozen of dat wij bij accepatie of in verband met een speciaal voertuig een afwijkend eigen risico overeengekomen zijn, dit is dan zichtbaar op het polisblad.
Als er een andere verzekeraar is die de schade zal vergoeden en deze ook heeft bepaald dat u de schade bij de andere verzekeraar zal moeten claimen, heeft u de keuze bij welke verzekeraar u de schade claimt. U kunt dan ervoor kiezen om de schade bij ons te claimen.
Bij diefstal, joyrijden of inbraak vergoeden wij de schade alleen als uw (bestel) auto goed beveiligd was. Let op: wij kunnen voor uw auto een speciaal beveiligingssysteem eisen. Informeer vooraf bij uw dealer of bekijk onze polisvoorwaarden voor meer informatie.
Wij vergoeden de reparatie van je schade als u deze laat herstellen door het op het polisblad vermelde dealerbedrijf. Als u de schade niet of door een ander bedrijf laat herstellen passen wij een eigen risico toe, dit eigen risico is afhankelijk van de oorspronkelijke cataloguswaarde. Daarnaast geldt er een maximaal hersteltarief.
Als de auto gewoonlijk meer dan 180 dagen in het buitenland verblijft moet u dit aan ons melden. Wij beoordelen dan of we de verzekering tegen dezelfde condities voortzetten en hoe we omgaan met de reparatie van een eventuele schade.
Wij vergoeden de reparatie of vervanging van de ruit door het op het polisblad vermelde dealerbedrijf. Laat u de ruit repareren of vervangen door een ander ruitschadeherstelbedrijf? Dan passen wij een eigen risico toe.
U bent verzekerd in Europa, Israƫl, Marokko, Tunesiƫ en Turkije. Bij uw polis krijgt u de Groene Kaart. Daarop staat precies in welke landen u verzekerd bent.
Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.
U kunt kiezen of u de premie per maand, per 3 maanden, per 6 maanden of eenmaal per jaar betaalt. Bij een keuze van betaling per maand of 3 maanden is een automatische incasso verplicht. In de door u te betalen premie zijn ook incassokosten ad € 0,57 en de verschuldigde assurantiebelasting opgenomen. Voor meer informatie over de kosten en premie verwijzen wij u naar de polisvoorwaarden.
Voor elk jaar dat u geen schade claimt, kunt u premiekorting krijgen tot een maximum van 75%. Als u schade claimt, dan kan de korting (deels) vervallen, of u betaalt een toeslag.
De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen. Anders loopt de verzekering door totdat deze wordt opgezegd.
Na het eerste jaar kunt u de verzekering dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand, opzeggen kan schriftelijk maar bij voorkeur per e-mail via het digitaal formulier op onze website.