Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan uw bedrijfsgebouw. Het gaat daarbij o.a. om schade door brand, neerslag, storm, lekkage, inbraak, of aanrijding.

Wat is verzekerd?

Uw bedrijfsgebouw is verzekerd bij schade door brand, diefstal, neerslag, luchtverkeer, blikseminslag, overspanning door bliksem, aanrijding, ontploffing en vandalisme.

Verzekerd bedrag

Uw bedrijfsgebouw is verzekerd tot een maximumbedrag, de herbouwwaarde. Jaarlijks wordt dit bedrag aangepast op basis van een index. Als de schade te repareren is, vergoeden we die kosten, anders de herbouwwaarde. In sommige gevallen wordt op basis van verkoopwaarde of sloopwaarde schade afgewikkeld. Dat is verder in de polisvoorwaarden geregeld. Garantie tegen onderverzekering is mogelijk, zie hiervoor ook de polisvoorwaarden.

Extra kosten na schade

Na schade worden extra kosten vergoed tot maximaal 10% van het verzekerd bedrag. Dat zijn opruimingskosten en kosten van noodvoorzieningen. Ook extra herstelkosten gemaakt op last van de overheid worden vergoed.

Huur

Als uw bedrijfsgebouw helemaal of voor een deel niet bruikbaar is, krijgt u een vergoeding tot maximaal 10% van het verzekerd bedrag. De vergoeding baseren wij op de huurwaarde van uw bedrijfsgebouw als u dit aan derden verhuurt of zou hebben verhuurd. Als u niet gaat herbouwen wordt de vergoeding beperkt tot maximaal 10 weken.

Tuinaanleg

De kosten voor het opnieuw bestraten, aanleggen van de beplanting of de tuin na schade is verzekerd tot maximaal 10% van het verzekerd bedrag. U krijgt deze extra kosten niet vergoed als de schade is veroorzaakt door storm, neerslag, diefstal, vandalisme, overstroming of dijkdoorbraak.

Water of stoom

Als door een mankement of bevriezing water of stoom onvoorzien stroomt of ontsnapt uit een waterleiding-, cv- of airconditioninginstallatie (geen sprinklerinstallatie) worden de kosten die u maakt om het mankement op te sporen en te herstellen vergoed evenals de kosten van het daarvoor noodzakelijke breek- en herstelwerk aan uw bedrijfsgebouw.

Vergoeding extra gemaakte kosten na schade

Boven het verzekerd bedrag worden bereddingskosten (kosten van maatregelen die moeten worden gemaakt om direct dreigende schade te voorkomen of te verminderen) vergoed tot maximaal 100% van het verzekerd bedrag.

Glasdekking

Voor schade aan ruiten in het bedrijfsgebouw kan een aanvullende Glasverzekering worden gekozen. Zie hiervoor de Glasverzekering van De Zeeuwse.

Kosten deskundigen bij vaststelling van schade

Wij vergoeden de kosten voor vaststelling van een schade van de deskundige die wij inschakelen, en als u ook zelf een deskundige aan wilt stellen, ook die kosten voor zover die redelijk zijn. Indien niet redelijk blijft het meerdere voor uw rekening. Worden zij het niet met elkaar eens? Dan komt er een derde deskundige. Die bepaalt binnen de grenzen die door de 2 deskundigen zijn vastgesteld bindend de schade.

Wat is niet verzekerd?

Wij keren niet uit bij een aardbeving, slijtage of constructiefouten. Ook schade door opzet en illegale activiteiten is niet verzekerd.

Schade door grondwater

Schade door grondwater is niet verzekerd.

Onderdelen die niet bij het gebouw horen

Niet verzekerd is schade aan onderdelen die niet bij uw bedrijfsgebouw horen. Zoals zonweringen, antennes en lichtreclames. Dit kan wel apart meeverzekerd worden.

Geleidelijke of voorzienbare schade

Schade door slecht of achterstallig onderhoud, bouw-, montage-, ontwerp- en constructiefouten of door gebruik van ondeugdelijke materialen is niet verzekerd. Ook is niet verzekerd schade door instorting, slijtage of in- of verzakking.

Meer uitsluitingen

In de polisvoorwaarden vindt u een volledig overzicht van de uitsluitingen.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Eigen risico

In geval van schade geldt het eigen risico dat vermeld staat op uw polisblad.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of gefaald.

Afspraken

De afspraken over preventie die met u worden gemaakt moeten volledig uitgevoerd zijn om uw schade vergoed te krijgen. In de polisvoorwaarden, branchevoorwaarden of bijzondere voorwaarden op uw polisblad leest u welke preventiemaatregelen u in ieder geval moet uitvoeren. Vraag uw adviseur welke preventie afspraken er voor uw verzekering van toepassing zijn.

Leegstand

Als uw bedrijfsgebouw langer dan twee maanden leeg staat, moet u dat aan ons doorgeven. Er kunnen wijzigingen in de dekking door ontstaan. Zo is er bijvoorbeeld geen dekking bij braak, diefstal of een poging hiertoe maar ook niet bij neerslag, vandalisme en aanrijding.

Uw bedrijf of de situatie van uw bedrijfsgebouw wijzigt

Als de situatie van uw bedrijfsgebouw wijzigt, bijvoorbeeld doordat de bedrijfsactiviteiten in het gebouw wijzigen of er worden bouwkundige wijzigingen doorgevoerd, moet u dat aan ons doorgeven. Ook als het gebouw gekraakt wordt. In de polisvoorwaarden worden concreet de wijzigingen genoemd die u door moet geven. Voldoet u niet aan deze eis, kan dat betekenen dat wij de schade niet of slechts deels vergoeden.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt voor de locaties die op het polisblad staan.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. Bij maandbetaling is automatische incasso verplicht.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

Uw verzekering begint op de ingangsdatum op uw polisblad en eindigt wanneer u de verzekering opzegt. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering beƫindigen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kunt u de verzekering dagelijks opzeggen, met een opzegtermijn van een maand. Dit kan via uw adviseur en direct bij De Zeeuwse. U kunt uw opzegging mailen naar info@dezeeuwse.nl.