Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan anderen die wordt veroorzaakt door of met uw klassieke auto. Maar in sommige gevallen is ook schade aan uw eigen auto gedekt. Bijvoorbeeld schade door brand, diefstal, ruitbreuk en hagel.

Wat is verzekerd?

Hieronder staat welke schade door of aan uw klassieke auto verzekerd is.

Aansprakelijkheid (WA)

Als u met uw klassieke auto en/of daaraan gekoppelde aanhangwagen schade veroorzaakt aan anderen of andermans auto of spullen bent u daarvoor aansprakelijk. Voor deze aansprakelijkheid is een WA-verzekering wettelijk verplicht. U bent verzekerd voor maximaal de volgende bedragen: - bij letselschade  6.450.000,-; - bij schade aan spullen  2.500.000,-.

Hulpverlening na een ongeval

Kan uw klassieke auto en/of daaraan gekoppelde aanhangwagen door een ongeval, brand of een ander van buiten komend geweld, dus niet bij pech, niet meer rijden? Dat regelt u hulpverlening via De Zeeuwse Alarmcentrale Verkeer.

Reparatie

Bij een gedekte schade heeft u vrije keuze wie de reparatie uitvoert.

Diefstal of total loss

Bij diefstal of total loss krijgt u de taxatiewaarde. Dit is de waarde van de klassieke auto op het moment van taxeren.

Schade door brand of natuur

Schade door bijvoorbeeld brand, hagel, bliksem, een overstroming of een aanrijding met een dier is verzekerd.

Inbraak

Schade door een (poging tot) diefstal is verzekerd. En diefstal uit uw klassieke auto (inbraak). Hierbij kunnen eisen gelden aan de beveiliging van uw klassieke auto. Dit hangt o.a. af van het merk en type auto en de taxatiewaarde. Check hiervoor de polis en de polisvoorwaarden of vraag advies aan uw verzekeringsadviseur.

Ruitschade

Vergoeding van de reparatiekosten bij een herstelbedrijf naar keuze. Wij vergoeden schade aan een of meer ruiten van uw klassieke auto.

Keuze: ongevallen inzittendenverzekering

Deze verzekering keert een bedrag uit bij blijvende invaliditeit of overlijden van inzittenden door een verkeersongeval. De uitkering bij overlijden bedraagt  15.000,- per inzittende. De maximale uitkering bij blijvende invaliditeit bedraagt  45.000,- per inzittende.

Keuze: rechtsbijstandverzekering Motorrijtuigen

Met deze verzekering dekt u de kosten voor juridische ondersteuning door het onafhankelijke BrandMR bij:

  • het verhalen van schade aan de auto;
  • geschillen die ontstaan bij de koop, verkoop of onderhoud van de auto bij een merkdealer of een autobedrijf dat is aangesloten bij de BOVAG;
  • het verhalen van personenschade en/of overige zaakschade die ontstaat tijdens deelname aan het verkeer.

Keuze: verkeersschadeverzekering

Deze verzekering vergoedt schade aan inzittenden en hun spullen bij een verkeersongeval met de verzekerde auto, voor maximaal  1.000.000,-.

De dekking geldt in de eerste plaats voor alle inzittenden van de auto. Met auto bedoelen wij hier uitsluitend de auto die op het polisblad staat. De inzittenden van de auto hebben dekking als er sprake is van een ongeluk of verkeersongeval. Een verkeersongeval is een botsing, aan- of overrijding. Een ongeluk kan nog ruimer zijn.

De verzekerden die onder de dekking voor het gezin vallen hebben een extra dekking. Zij hebben niet alleen de hierboven omschreven dekking voor inzittenden van de op het polisblad vermelde auto. Ook hebben zij dekking bij een verkeersongeval als zij geen inzittende zijn. Dus bijvoorbeeld als zij als voetganger of fietser worden aangereden.

Is een verzekerde die onder de dekking voor gezin valt wel inzittende van een ander motorrijtuig dan de auto op het polisblad? Dat kan een bus, trein, tram, trolleybus of metro zijn, dan heeft die verzekerde dekking bij ongelukken én verkeersongevallen.

Wat is niet verzekerd?

Bij schade door opzet of bij rijden zonder geldig rijbewijs. Of door misbruik van alcohol, medicijnen of drugs. En bij schade tijdens verhuur of vervoer tegen betaling. In deze gevallen kan het zijn dat u de vergoede schade moet terugbetalen aan de verzekeraar. Check uw polisvoorwaarden of vraag uw verzekeringsadviseur om advies.

Pechhulp

Niet verzekerd.

Accessoires

Wij vergoeden alleen accessoires als deze onder taxatiewaarde opgenomen zijn in het
taxatierapport.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Klassieke auto's die niet worden gebruikt voor hobbymatige en recreatieve doeleinden komen niet voor acceptatie in aanmerking.

Eigen risico

Het standaard eigen risico is  150,- per gebeurtenis, tenzij u met ons een afwijkend eigen risico
heeft afgesproken. Het eigen risico wordt vermeerderd met  150,- als de verzekeringnemer ten
tijde van de gebeurtenis 24 jaar of jonger is. Uw eigen risico wordt in geval van verlies van uw klassieke auto na diefstal en total loss met  150,- verminderd.

Uw eigen risico bij ruitschade:
– wordt met  150,- verminderd als u de schade laat repareren door middel van harsreparatie
bij een herstelbedrijf dat bij Glasgarant is aangesloten;
– wordt met  75,- verminderd als u de ruit laat vervangen door een herstelbedrijf dat bij
Glasgarant is aangesloten;
– blijft onveranderd als u de schade laat repareren of de ruit laat vervangen door een
herstelbedrijf dat niet bij Glasgarant is aangesloten

Voor schade die valt onder de dekking voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) en hulpverlening geldt geen eigen risico.

Beveiliging

Sommige klassieke auto's moeten voldoen aan bepaalde beveiligingseisen om verzekerd te zijn tegen inbraak, diefstal of joyriding. Als er beveiliginseisen van toepassing zijn, dan staan die op uw polisblad. Vraag uw adviseur welke eisen er voor uw auto van toepassing zijn.

Reparatie

In het geval van een total loss schade vergoeden wij de herstelkosten niet, maar de dagwaarde of de taxatiewaarde van de klassieke auto onder aftrek van de waarde van de restanten.

Taxatierapport

Bij het ontbreken van een taxatierapport, vergoeden wij de dagwaarde in plaats van de taxatiewaarde.

Waar ben ik gedekt?

U bent verzekerd in de landen die op uw Internationale Verzekeringsbewijs staan vermeld en niet zijn doorgehaald.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per half jaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. Bij maandbetaling is automatische incasso verplicht.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering beëindigen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kunt u de verzekering dagelijks opzeggen, met een opzegtermijn van een maand. Dit kan via uw adviseur en direct bij De Zeeuwse. U kunt uw opzegging mailen naar info@dezeeuwse.nl.