Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan uw gebouw. Het gaat daarbij o.a. om schade door brand, storm, neerslag, lekkage, inbraak of aanrijding.

Wat is verzekerd?

Uw gebouw is o.a. verzekerd voor schade door brand, storm, diefstal, neerslag, luchtverkeer, sneeuwdruk, blikseminslag, overspanning door bliksem, aanrijding, ontploffing, vandalisme.

Verzekerd bedrag

Uw gebouw is verzekerd tot een maximumbedrag, de herbouwwaarde. Als de schade te repareren is, vergoeden we die kosten, anders de herbouwwaarde. In sommige gevallen wordt op basis van verkoopwaarde of sloopwaarde de schade afgewikkeld. Dat is verder in de polisvoorwaarden geregeld.

Extra kosten na schade

Na schade worden extra kosten vergoed tot maximaal 10% van het verzekerd bedrag. Dat zijn kosten van noodvoorzieningen. Ook extra herstelkosten gemaakt op last van de overheid worden vergoed.

Huur

Als uw gebouw helemaal of voor een deel niet bruikbaar is, krijgt u een vergoeding tot maximaal 10% van het verzekerd bedrag. De vergoeding baseren wij op de huurwaarde van uw gebouw als u dit aan derden verhuurt of zou hebben verhuurd. Als u niet gaat herbouwen wordt de vergoeding beperkt tot maximaal 10 weken.

Water of stoom

Als door een mankement of bevriezing water of stoom onvoorzien stroomt of ontsnapt uit een waterleiding-, cv- of airconditioninginstallatie (geen sprinklerinstallatie) worden de kosten die u maakt om het mankement op te sporen en te herstellen vergoed evenals de kosten van het daarvoor noodzakelijke breek- en herstelwerk aan uw gebouw.

Vergoeding extra gemaakte kosten na schade

Boven het verzekerd bedrag worden bereddingskosten (kosten van maatregelen die moeten worden gemaakt om direct dreigende schade te voorkomen of te verminderen) vergoed tot maximaal 100% van het verzekerd bedrag.

Ook de kosten van een deskundige die u na een schade inschakelt worden vergoed tot maximaal het bedrag dat wij aan onze deskundigen vergoeden.

Keuze: glas, Inventaris, Opruimingskosten, Milieuschade

U kunt kiezen uit de aanvullende dekkingen glas, inventaris, opruimingskosten en milieuschade.

Wat is niet verzekerd?

Wij keren niet uit bij een aardbeving, overstroming, slijtage of constructiefouten. Ook schade door opzet en illegale activiteiten is niet verzekerd.

Schade door grondwater

Schade die ontstaat door grondwater is niet verzekerd.

Onderdelen die niet bij het gebouw horen

Niet verzekerd is schade aan onderdelen die niet bij uw gebouw horen.

Tuinaanleg

De kosten voor het opnieuw bestraten en/of beplanten van de tuin na schade zijn niet verzekerd.

Geleidelijke of voorzienbare schade

Schade door slecht of achterstallig onderhoud, bouw-, montage-, ontwerp- en constructiefouten of door gebruik van ondeugdelijke materialen is niet verzekerd. Ook is niet verzekerd schade door instorting, slijtage of in- of verzakking.

Waterschade

Schade door overstroming of door het terugstromen van water via afvoerleidingen is niet gedekt. Ook is niet gedekt schade door neerslag die op een andere manier dan door lekkage of overlopen van daken, dakgoten en afvoerpijpen binnendringt.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Eigen risico

Bij schade door storm geldt een eigen risico van 2‰ van het verzekerd bedrag per gebeurtenis met een minimum van  250,- en een maximum van  1.150,-.

Voor de aanvullende dekking inventaris geldt er een standaard eigen risico van  250,- per gebeurtenis. Voor de aanvullende dekking milieuschade geldt een standaard eigen risico van  250,- per gebeurtenis.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of gefaald.

Afspraken

Voor deze verzekering kunnen wij u verzoeken aanvullende preventiemaatregelen te treffen. Doet u dit niet en ontstaat of verergert de schade door het niet nemen van de geëiste preventiemaatregelen, dan zijn wij niet verplicht om de schade te vergoeden.

Leegstand

Als uw pand leeg staat, bent u slechts beperkt verzekerd.

Uw situatie of de situatie van uw gebouw wijzigt

Als de situatie van uw gebouw wijzigt, bijvoorbeeld doordat de activiteiten in het gebouw wijzigen of er worden bouwkundige wijzigingen doorgevoerd moet u ons daarover informeren. In de polisvoorwaarden worden concreet alle wijzigingen genoemd die u door moet geven.

Sneeuwdruk

Heeft uw gebouw een plat dak of een gedeeltelijk plat dak? Dan vergoeden wij de schade door sneeuwdruk tot maximaal het verzekerd bedrag dat op uw polisblad staat, met een maximum van  500.000,- per gebeurtenis. De dekking voor sneeuwdruk is alleen van toepassing als:
– het gebouw is uitgevoerd op basis van de tijdens de (ver)bouw geldende regelgeving;
– de schade geen gevolg is van constructiefouten

Aanbouw of verbouwing

Bent u bezig met een aanbouw of verbouwing? En is tijdens de bouwwerkzaamheden:
– uw gebouw of een deel daarvan niet glasdicht; of
– is het dak niet van definitieve dakbedekking voorzien; of
– is een buitendeur niet van een slot voorzien?
Dan is er alleen dekking voor schade door brand, storm, blikseminslag, ontploffing, aanrijding en aanvaring en luchtverkeer en meteorieten.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt voor de locaties die op het polisblad staan.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. Bij maandbetaling is automatische incasso verplicht.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

Uw verzekering begint op de ingangsdatum op uw polisblad en eindigt wanneer u de verzekering opzegt. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering beëindigen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kunt u de verzekering dagelijks opzeggen, met een opzegtermijn van een maand. Dit kan via uw adviseur en direct bij De Zeeuwse. U kunt uw opzegging mailen naar info@dezeeuwse.nl.