Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Met deze natura verzekering krijgt u juridische hulp bij een onverwacht conflict, dit is altijd hulp van Brandmeester Advocaten en Juristen B.V. (kort: BrandMR). Ook krijgt u een vergoeding voor proceskosten, kosten van onafhankelijke deskundigen etc.

Wat is verzekerd?

Deze verzekering biedt dekking voor juridische geschillen waarbij u als particulier betrokken bent. Er is standaarddekking bij conflicten over consumenten- en onderwijszaken. U kiest verder zelf waarvoor u nog meer verzekerd wilt zijn.

Keuze: verkeer

Juridische hulp als u schade wilt verhalen die u in het verkeer heeft opgelopen. Bijvoorbeeld schade aan uw auto door iemand anders.

Letsel

Juridische hulp als u letselschade op een ander wilt verhalen, bijvoorbeeld door een medische fout. Soms is er alleen dekking als u de aanvullende dekking heeft meeverzekerd. Bijvoorbeeld na een aanrijding (aanvullende dekking Verkeer) of arbeidsongeval (aanvullende dekking Inkomen en arbeid).

Keuze: wonen

Juridische hulp bij een conflict over huur, (ver)koop of (ver)bouw van uw woning. Of conflicten met buren of de overheid over uw woning.

Keuze: werk en inkomen

Juridische hulp bij een conflict met werkgever of uitkeringsinstantie.

Aankopen

BrandMR verleent u rechtsbijstand als u een conflict heeft dat verband houdt met een mondelinge of schriftelijke consumentenovereenkomst. Hieronder vallen onder andere reisovereenkomsten, overeenkomsten met telecom- of energiebedrijven, overeenkomsten voor aankopen via internet en overeenkomsten over medische behandelingen.

Keuze: familie en relaties

Juridische hulp bij een conflict over uw persoonlijke staat, uw persoonlijke bevoegdheden of familiebetrekkingen. Bijvoorbeeld adoptie, ouderlijk gezag, erkenning van kinderen, curatele en bewind.

Keuze: fiscaal en vermogen

Juridische hulp bij een beroepsprocedure tegen de Nederlandse Belastingdienst. En juridische hulp als u een conflict heeft over uw vermogensbeheer, maar alleen als de persoon of instelling waarmee u het conflict heeft een vergunning heeft van de Autoriteit Financiële Markten.

Wat is niet verzekerd?

Soms kunt u geen beroep doen op deze verzekering. Bijvoorbeeld als u de gebeurtenis kon voorzien bij het afsluiten van deze verzekering, als u het conflict te laat meldt of als het om een strafzaak gaat. Dit geldt ook voor conflicten die verband houden met schade die is ontstaan doordat u opzettelijk onrechtmatig heeft gehandeld tegen een persoon of zaak.

Wanneer u gebruik wilt maken van een externe rechtshulpverlener, dan schakelt BrandMR deze voor u in. Als u zelf een externe rechtshulpverlener inschakelt, zonder dit met BrandMR te overleggen, dan krijgt u geen vergoeding.

Familie en relaties

BrandMR verleent geen rechtsbijstand als uw conflict verband houdt met of voortvloeit uit:
– uw echtscheiding, scheiding van tafel en bed, de beëindiging van uw geregistreerd partnerschap of – als u ongetrouwd met iemand samenwoonde – de beslissing om apart te gaan wonen of de relatie te beëindigen. Dit geldt ook voor alle conflicten die het gevolg hiervan zijn, zoals bijvoorbeeld wijziging van een omgangsregeling;
– de financiële verplichtingen die horen bij de beëindiging van uw huwelijk, geregistreerd partnerschap, samenleving of relatie. Dit geldt ook als u de relatie beëindigt als u niet samen heeft gewoond;
– andere verplichtingen tot levensonderhoud;
– uw hoedanigheid van bewindvoerder, curator of mentor.

Zakelijke conflicten

Niet verzekerd is een conflict dat verband houdt met de uitoefening van een bedrijf of beroep.

Opzet

Niet verzekerd zijn conflicten die verband houden met schade die is ontstaan doordat u opzettelijke onrechtmatig heeft gehandeld.

Overige uitsluitingen

Lees de polisvoorwaarden voor alle uitsluitingen.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Nadat u de verzekering heeft gesloten is er een periode waarin u nog geen gebruik mag maken van de verzekering. Hoelang deze wachttermijn is hangt af van de dekking waarvan u gebruik wilt maken.

Er geldt een wachttermijn van 3 maanden voor de basisdekking en voor de volgende aanvullende dekkingen: Verkeer, Personen, familie en erfrecht en Belasting en vermogen.

De wachttermijn voor zaken over sociale zekerheid (bij de aanvullende dekking Arbeid en inkomen) is 6 maanden.

Maximum kosten en drempel

Er geldt geen eigen risico. Wel moet het conflict dat verzekerd is onder de basisdekking gaan om minimaal  250,-. Bij een lager bedrag verleent BrandMR geen rechtsbijstand, maar is er wel recht op eenmalig advies als het gaat om een verzekerde gebeurtenis. Voor conflicten die verzekerd zijn onder aanvullende dekkingen geldt geen miminaal bedrag.

Er geldt een maximale vergoeding voor externe kosten van  10.000,- voor de aanvullende dekkingen.

Keuze rechtshulpverlener

Uw zaak wordt altijd behandeld door BrandMR. U krijgt dan volledige vergoeding. Mocht u bij het voeren van een procedure een externe rechtshulpverlener willen? Dan kan dit, alleen betaalt u hiervoor een eigen bijdrage van  50,- per uur. Daarnaast wordt hiervoor maximaal  10.000,- vergoed. U mag voor uw zaak nooit zelf een rechtshulpverlener of advocaat inschakelen. Als u kiest voor een rechtshulpverlener van buiten BrandMR dan schakelt BrandMR die in. U mag dan wel zelf kiezen welke rechtshulpverlener u wilt hebben.

Buiten Nederland

Voor conflicten buiten Nederland, maar wel binnen Europa geldt een maximaal verzekerd bedrag van  5.000,- per gebeurtenis. Voor een conflict over een reis en/of het verhalen van personen- en zaakschade buiten Europa, geldt een maximaal verzekerd bedrag van  5.000,- per gebeurtenis.

Waar ben ik gedekt?

Dat is afhankelijk van de dekking en het soort conflict. U bent in ieder geval verzekerd voor conflicten in Nederland.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. Meld een conflict direct bij BrandMR voordat u andere acties onderneemt.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per half jaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. Bij maandbetaling is automatische incasso verplicht.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering beëindigen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kunt u de verzekering dagelijks opzeggen, met een opzegtermijn van een maand. Dit kan via uw adviseur en direct bij De Zeeuwse. U kunt uw opzegging mailen naar info@dezeeuwse.nl.