Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Als een werknemer door arbeidsongeschiktheid niet kan werken, moet de werkgever zijn loon doorbetalen. Deze verzekering vergoedt dit voor maximaal 104 weken. Daarnaast biedt deze verzekering de werkgever uitgebreide verzuimbegeleiding en dienstverlening gericht op re-integratie van zieke werknemers.

Wat is verzekerd?

Deze verzekering is bedoeld voor werkgevers. De verzekering geldt voor alle werknemers met een arbeidsovereenkomst die bij jou op de loonlijst staan, ook werknemers met een tijdelijk contract en oproepkrachten. Het is verplicht om alle werknemers te verzekeren. Je werknemers zijn verzekerd tot de AOW-gerechtigde leeftijd.

Poortwachterproof

Een eventuele loonsanctie die je door het UWV krijgt opgelegd wordt vergoed als je het advies van je arbodienst en van ons opvolgt.

Interventievergoeding

Wij vergoeden de kosten voor re-integratie-interventies volledig als deze geadviseerd zijn door de bedrijfsarts of arbeidsdeskundige en goedgekeurd zijn door de casemanager.

De interventie moet als doel hebben het geheel of gedeeltelijk herstellen van het arbeidsvermogen van de arbeidsongeschikte werknemer. De casemanager heeft de rol om in nauw overleg met de bedrijfsarts (en/of andere betrokkenen) de juiste interventie in te zetten. Daarbij wordt ook een afweging gemaakt of de investering opweegt tegen de verwachte baten.

Keuze: vergoeding werkgeverlasten

Wanneer deze zijn meeverzekerd vergoeden we ook een deel van de andere kosten die doorlopen bij ziekte van een werknemer. Zoals de premies voor de werknemersverzekeringen en de vergoeding voor de inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet. Deze werkgeverslasten zijn mee te verzekeren tot en met 25%.

Verzuimbegeleiding

Je gaat via ons een contract aan met een arbodienst waarmee wij samenwerken. Dit is een gecertificeerde arbodienst die jou en je werknemers begeleidt bij verzuim- en re-integratie.

Je wordt ondersteund door de arbodienst, maar blijft wel (met je werknemers) zelf verantwoordelijk voor verzuim en re-integratie. Zo moet je je onder andere houden aan de wettelijke verplichtingen rondom verzuim.

Re-integratie

Wij bieden re-integratiedienstverlening om een arbeidsongeschikte werknemer snel en verantwoord terug te kunnen laten keren naar werk. Bij jou of een andere werkgever.

De aard van de re-integratiedienstverlening is altijd afhankelijk van de specifieke situatie van de arbeidsongeschikte werknemer. De dienstverlening kan variëren van psychologische zorg tot bijvoorbeeld een omscholingstraject gericht op herplaatsing buiten het eigen bedrijf.

Casemanager

Je hebt een vaste casemanager die je ondersteunt bij de re-integratie van -langdurig- arbeidsongeschikte werknemers.

De vaste casemanager heeft de regie over het re-integratieproces. Hij is jouw eerste aanspreekpunt, bewaakt de voortgang van re-integratie en neemt jou -administratief- werk uit handen.

Overlijdensuitkering

Als je werknemer overlijdt ontvang je een eenmalige uitkering ter hoogte van 22 werkdagen. Bij het bepalen van de hoogte van de uitkering houden wij rekening met het dekkingspercentage. Dit dekkingspercentage staat op je polisblad. Bij het bepalen van de overlijdensuitkering geldt geen eigenrisicoperiode.

Wat is niet verzekerd?

Sommige werknemers zijn niet meeverzekerd, bijvoorbeeld directeur(en)- grootaandeelhouder(s). Voor het meeverzekeren van de partner of familie van een DGA gelden specifieke voorwaarden.

Te verwachten arbeidsongeschiktheid

Wij keren niet uit als de werknemer arbeidsongeschikt was toen hij in dienst kwam of toen je de verzekering afsloot.

We kunnen de uitkering ook weigeren als de gezondheidstoestand van de werknemer bij de start van de verzekering of het dienstverband al zo was dat de arbeidsongeschiktheid was te verwachten.

Fraude of opzet

Wij keren niet uit als er sprake is van fraude of wanneer de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van opzet of roekeloosheid.

Detentie, molest en atoomkernreacties

Je ontvangt geen uitkering als je werknemer in de gevangenis of voorlopige hechtenis zit of ter beschikking is gesteld (tbs). Er is ook geen dekking als de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van molest of atoomkernreacties.

Lang uitgezonden naar het buitenland

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Als je de verplichtingen uit de verzekering niet nakomt heeft dit gevolgen voor de dekking.

Eigen risico

Er geldt een eigenrisicoperiode in dagen. Je bepaalt deze periode zelf. Je kunt kiezen uit een eigenrisicoperiode van 10, 20, 30, 65, 90, 130 of 260 werkdagen. De eigenrisicoperiode start op de dag dat je werknemer arbeidsongeschikt is. Tijdens de eigenrisicoperiode krijg je geen vergoeding voor het doorbetalen van loon van zieke werknemers.

Veranderingen

Verandert er iets in de situatie van je bedrijf? Meld dat dan zo snel mogelijk aan ons. Een fusie of overname heeft bijvoorbeeld gevolgen voor deze verzekering.

Krijg je bij een verandering in je bedijf, zoals een fusie of overname, een arbeidsongeschikte werknemer in dienst? Dan valt deze werknemer niet onder de dekking van de verzekering en neemt hij ook niet deel aan de dienstverlening.

Maximaal verzekerd

Je verzekert het SV-loon van je werknemers. Het SV-loon is het loon voor de werknemersverzekeringen, zoals de Belastingdienst hanteert in kolom 8 van de model loonstaat. Het te verzekeren SV-loon is gemaximeerd. Dit maximum staat op je polisblad en geldt voor alle werknemers.

Loonsverhogingen op of na de eerste ziektedag van je werknemer zijn niet verzekerd. Dat geldt ook voor verhogingen van het loon die je vóór de eerste ziektedag hebt afgesproken, maar die je betaalt na de eerste ziektedag. Loonsverhogingen die voortvloeien uit de cao zijn wel verzekerd.

Terrorisme

Houdt de arbeidsongeschiktheid verband met terrorisme? Dan is de dekking mogelijk beperkt.

Verzekeraars in Nederland hebben de Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor terrorismeschaden (NHT) opgericht. In de polisvoorwaarden leggen wij uit hoe terrorismeschades worden behandeld.

 

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt voor werknemers die in Nederland wonen.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Voor deze verzekering moet je een contract sluiten met een arbodienst waarmee wij samenwerken. Je moet al je werknemers verzekeren en je houden aan de Wet verbetering poortwachter. Geef ziekmeldingen of betermeldingen op de eerste dag aan ons door. Wij geven dit door aan jouw arbodienst.

Gezondheid

Bij het beoordelen van de aanvraag gebruiken wij geen gezondheidsgegevens van je werknemers. Wij maken wel gebruik van algemene verzuiminformatie. Werknemers die arbeidsongeschikt zijn, worden in de verzekering opgenomen zodra ze vier aaneengesloten weken volledig arbeidsgeschikt zijn.

Wanneer en hoe betaal ik?

Je kunt kiezen of je de premie per maand, kwartaal, halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of je maakt zelf het bedrag over.

Premie

Wij bepalen jaarlijks opnieuw het premiepercentage. Het premiepercentage wordt onder andere bepaald op basis van de sector waarin je bedrijf werkzaam is, de gegevens van je werknemers en de verzuimpercentages van jouw bedrijf.

We berekenen de jaarpremie door het SV-loon van alle werknemers op te tellen en dit totaal te vermenigvuldigen met je premiepercentage.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de ingangsdatum die op de polis staat. De dekking wordt na de afgesproken looptijd telkens automatisch verlengd met één jaar.

De verzekering eindigt als jij opzegt of als wij opzeggen. In een aantal bijzondere situaties eindigt de verzekering automatisch. In de polisvoorwaarden staan alle situaties waarbij je verzekering eindigt.

Bovenstaande geldt ook voor het arbocontract. Als je de verzekering opzegt dan eindigt ook je arbocontract. Andersom geldt ook dat bij beëindiging van het arbocontract ook de verzekering eindigt.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na de eerste contractstermijn kan je de verzekering dagelijks schriftelijk opzeggen via Postbus 50, 4330 AB Middelburg of via info@dezeeuwse.nl. Er geldt een opzegtermijn van een maand.