Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade aan uw woonhuis. U kunt kiezen uit de dekking Woonhuis Basis of Woonhuis Plus. Als u Basisdekking heeft, vergoeden wij schade door onder andere brand, inbraak, vandalisme, neerslag, overstroming, inslag van hagelstenen, storm en lekkage. De plusdekking biedt u daarnaast ook dekking voor schade veroorzaakt door andere plotselinge en onvoorziene gebeurtenissen, zoals schade door vallen, stoten of botsen.

Wat is verzekerd?

Het woonhuis dat op het polisblad staat vermeld, inclusief de funderingen en voor particulier gebruik bestemde bergruimten en bijgebouwen, en de vaste terreinafscheidingen.

Verzekerd bedrag

Uw woning is verzekerd op basis van de herbouwwaarde. U heeft garantie tegen onderverzekering, daarom staat er geen verzekerd bedrag op de polis. Als u het woonhuis niet wilt of mag herbouwen, dan vergoeden wij de verkoopwaarde.

Contra-expertise na schade

Als wij bij schade een expert inschakelen, dan kunt u een eigen expert inschakelen. Wilt u dit? Dan krijgt u de redelijke kosten daarvoor vergoed. De expert moet zich wel houden aan de Gedragscode Expertiseorganisaties of vergelijkbaar deskundig zijn op het gebied van schadevaststelling. Als u ervoor kiest om een eigen expert in te schakelen, laat u ons dit dan vóór de schadevaststelling weten.

Keuze: glas

Schade aan glas van uw woning is standaard verzekerd voor de gebeurtenissen die zijn verzekerd op de Woonhuisverzekering Basis. Onder de Basisdekking valt bijvoorbeeld ruitschade door storm en brand. Met de Woonhuisverzekering Plus heeft u dezelfde dekking voor glasschade.

Wilt u schade aan ruiten door overige onvoorziene gebeurtenissen meeverzekeren? Dan kan dat met de aanvullende dekking Glas Plus.

Tuin

Schade aan uw tuin is verzekerd tot maximaal  100.000. Schade aan glas van kweekbakken en (hobby)kassen vergoeden wij tot  2.500.

Extra kosten op last van de overheid

Voor de extra kosten voor herstel en herbouw van de woning die u op last van een (lokale) overheid maakt, krijgt u een vergoeding van maximaal  75.000 per gebeurtenis.

Extra verduurzamingsmaatregel

Kan uw schade duurzaam hersteld worden? Dan vergoeden wij de extra kosten om het beschadigde deel verder te verduurzamen tot maximaal 7,5% van uw schade tot maximaal  10.000,-.

Duurzame installaties

Uw duurzame installaties zijn standaard verzekerd tot maximaal  60.000. U kunt hierbij denken aan de zonnepanelen, warmtepomp, zonneboilers, de thuisbatterij en kleine windturbines.

Woning geheel of gedeeltelijk niet bewoonbaar

Als uw woning door een schade niet bewoonbaar is, krijgt u een vergoeding. De hoogte van de vergoeding baseren wij op de (fictieve) huuropbrengst van uw woning. We vergoeden maximaal 60 weken en  2.750 per maand.

Lekdetectie

De kosten voor lekdetectie worden volledig vergoed bij zichtbare waterschade. Wij vergoeden ook de kosten van noodzakelijk hak- en breekwerk en het herstellen van muren en vloeren.

Verbouwing, leegstand

Gaat u verbouwen? Dan zijn uw woonhuis en de bouwmaterialen die in uw woonhuis of het perceel staan verzekerd.

Is uw woonhuis tijdens de verbouw niet wind- en waterdicht? Of is uw woning onbewoond? Dan geldt er een beperkte dekking.

Vandalisme

Schade door vandalisme in uw woning na inbraak is standaard verzekerd.

Keuze: aansprakelijkheid onroerende zaken

Heeft u een woonhuis of recreatiewoning die niet valt onder uw aansprakelijkheidsverzekering omdat u deze bijvoorbeeld permanent verhuurt? Dan kunt u de aanvullende dekking Aansprakelijkheid onroerende zaken afsluiten. U heeft dekking tot  1.000.000 per gebeurtenis.

Wat is niet verzekerd?

Wij keren niet uit bij schade door onder andere aardbeving, verzakking en grondverschuiving, bouw-, installatie-, montage- en constructiefouten, lekkende voegen en kitnaden, achterstallig onderhoud, eigen gebrek en schade die geleidelijk is ontstaan. Ook als schade opzettelijk is veroorzaakt, is die niet verzekerd.

Illegale activiteiten

Wij vergoeden geen schade die is ontstaan:

  • door of in verband met illegale activiteiten in uw woning of op het perceel.
  • gedurende de periode waarin illegale activiteiten in uw woning of op het perceel plaatsvinden.

Natuur- en weersinvloeden

Wij vergoeden geen schade die is ontstaan door:

  • grondwater, tenzij het gaat om grondwater via een afvoerleiding van uw woning;
  • wind en windvlagen, tenzij het om storm gaat;
  • neerslag via openstaande ramen, deuren en dergelijke;
  • neerslag aan de buitenkant van de woning;
  • vochtdoorlating van muren en vloeren.

Huisdieren en ongedierte

Wij vergoeden geen schade die ontstaan is door huisdieren en ongedierte. Behalve als het gaat om brandschade.

Tuin

Wij vergoeden geen schade die is ontstaan door:

  • vorst;
  • storm, hagel of blikseminslag aan beplanting;
  • weersinvloeden anders dan storm, hagel en blikseminslag;
  • werkzaamheden en onderhoud aan de tuin of woning;
  • overlopen van riool als gevolg van hevige plaatselijke neerslag.

Verbouwing, leegstand

Er is geen dekking als uw woning langer dan 12 maanden onbewoond is.

Thuisbatterij (aard en nagelvast)

Schade ontstaan aan en/of door de thuisbatterij is niet verzekerd als:

  • de accu een capaciteit heeft groter dan 20 kWh;
  • er geen CE-markering aanwezig is die aangeeft dat het product voldoet aan de Europese veiligheidsrichtlijnen.

Als de thuisbatterij buiten de woning is geïnstalleerd dan geldt aanvullend dat deze in een waterdichte behuizing moet zijn geplaatst.

Rieten dak

Wij vergoeden geen schade door brand die ontstaat door een open haard of (hout)kachel als:

  • er geen goede vonkenvanger op het rookkanaal is geplaatst.
  • rookkanaal en de vonkenvanger in de 365 dagen voor de dag waarop schade ontstaat niet zijn gecontroleerd en geveegd door een schoorsteenveger aangesloten bij de landelijke organisatie van schoorsteenvegers (ASPB).
  • er geen brandwerende beplating aanwezig is met brandreactieklasse A1.

En bij traditioneel riet geldt aanvullend dat er ook geen dekking is als er niet aan minimaal een van de onderstaande criteria is voldaan:

  • er is maximaal 24 maanden voor de dag waarop schade ontstaat een door TNO goedgekeurde brandvertragende coating is aangebracht;
  • Er is een bliksemafleider is bevestigd;
  • Er is een door TNO goedgekeurde branddetectie- en sprinklersysteem geïnstalleerd.

Een traditioneel rieten dak moet goed worden onderhouden, dit betekent dat er elke 10 jaar groot onderhoud door een ervaren rietdekkersbedrijf moet worden uitgevoerd.

Verhuur en Bed & Breakfast

Als u uw woning of delen daarvan verhuurt vergoeden wij geen schade als:

  • dit niet op het polisblad bij gebruik van uw woning staat vermeld.
  • er sprake is van zakelijk verhuur.
  • u verhuurt aan verschillende personen of gezinnen tegelijk.
  • er sprake is van onderverhuur.

Als u een Bed & Breakfast hebt vergoeden we geen schade als:

  • dit niet op het polisblad bij gebruik van uw woning staat vermeld.
  • er niet wordt voldaan aan de regelgeving voor het houden van een Bed & Breakfast.

Schade door diefstal of vandalisme door een huurder of een betalende gast of hun gezelschap is niet gedekt.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Waterschade is niet altijd gedekt. Check uw polisvoorwaarden. Of vraag uw verzekeringsadviseur om advies.

Eigen risico

Er is geen eigen risico. Behalve bij schade door storm. Hiervoor geldt een eigen risico van  0 of  300 per gebeurtenis.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of gefaald.

Verbouwing

Is uw woning tijdens een verbouwing niet wind- en waterdicht (bijvoorbeeld omdat er daken, muren, ramen of deuren ontbreken)? Dan bent u verzekerd voor schade door:

  • brand, storm, blikseminslag, ontploffing, aanrijding en aanvaring en luchtverkeer en meteorieten;
  • inbraak, diefstal en vandalisme, maar alleen als er braaksporen zichtbaar zijn aan het woonhuis.

Leegstand

Nadat wij informatie over een wijziging hebben ontvangen, beoordelen wij de nieuwe situatie. Willen wij de verzekering voortzetten? Dan is het volgende van toepassing:

  • De eerste 6 maanden: u heeft dekking zoals vermeld op uw polisblad. Bij vandalisme, diefstal of inbraak is er alleen dekking na sporen van braak aan de woning.
  • Na 6 maanden tot maximaal 12 maanden: u heeft alleen dekking voor schade door brand, storm, ontploffing, blikseminslag, motorrijtuigen en (lucht)vaartuigen.
  • Na 12 maanden: is er geen dekking meer.
 

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade aan uw woonhuis in Nederland.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. Bij maandbetaling is automatische incasso verplicht.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

Uw verzekering begint op de ingangsdatum op uw polisblad en eindigt wanneer u de verzekering opzegt. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering beëindigen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kunt u de verzekering dagelijks opzeggen. Dit kan via uw adviseur en direct bij De Zeeuwse. U kunt uw opzegging mailen naar info@dezeeuwse.nl.