Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Uw woonhuis is verzekerd bij schade. U kunt kiezen uit de dekking Woonhuis Basis of Woonhuis Plus. De basisdekking biedt u dekking voor de meest voorkomende risico's zoals brand, inbraak en lekkage. De plusdekking biedt u daarnaast ook dekking voor schade veroorzaakt door andere plotselinge en onvoorziene gebeurtenissen, zoals schade door vallen, stoten of botsen.

Wat is verzekerd?

Het huis dat op het polisblad staat vermeld, inclusief de funderingen. Hierbij horen ook:

– voor privégebruik bestemde bergruimten;

– bijgebouwen op hetzelfde adres met een gezamenlijke vloeroppervlakte van maximaal 25 m2. Een gezamenlijk vloeroppervlakte van meer dan 25 m2 moet worden vermeld op uw polisblad;

– de vaste terreinafscheidingen op uw perceel.

Verzekerd bedrag

U heeft garantie tegen onderverzekering. Op de polis wordt geen verzekerd bedrag genoemd. Uw woning is verzekerd op basis van de gegevens die u bij het afsluiten heeft opgegeven.

Contra-expertise na schade

Als wij een expert inschakelen, dan mag u dat ook zelf doen. Als u daarvoor kiest, laat u ons dit dan vóór de schadevaststelling weten.

Keuze: glas

Voor schade aan het glas van uw woning kunt u de aanvullende dekking Glas afsluiten. Die biedt dekking voor plotselinge en onvoorziene gebeurtenissen, zoals glasbreuk. Hierbij geldt geen maximale vergoeding, maar wel een eigen risico van  75,-. Dit eigen risico kunt u ook afkopen. Voor schade aan bijzonder glas geldt een maximale vergoeding van  1.000,- per gebeurtenis.

Keuze: tuin

Uw tuin is standaard beperkt gedekt tot maximaal  5.000,- Wilt u een hogere of uitgebreidere dekking, waaronder ook dekking tegen stormschade? Dat is mogelijk via de aanvullende dekking Tuin. U kunt onder deze dekking het verzekerde bedrag naar keuze en tegen een premieopslag uitbreiden tot  50.000,-. Er geldt geen eigen risico. Maar bij schade door storm geldt altijd het algemene risico van  250,-.

Verbouwing, leegstand

Schade tijdens verbouwing of leegstand is beperkt standaard verzekerd. Check de polisvoorwaarden of vraag advies aan uw verzekeringsadviseur.

Vandalisme

Schade door vandalisme aan uw woning is standaard verzekerd.

Garantie onderverzekering

Uw woning is verzekerd op basis van de gegevens die u bij het afsluiten of bij een wijziging heeft opgegeven. Op basis daarvan bepalen wij automatisch de herbouwwaaarde van uw woning. U heeft dan altijd garantie tegen onderverzekering. Wij vergoeden een gedekte schade dan zonder dat het er toe doet wat de werkelijke waarde van uw woning is. Wij passen geen aftrek toe omdat u te laag verzekerd bent.

Keuze: duurzaam wonen

Uw zonnepanelen zijn standaard beperkt gedekt tot maximaal  5.000,- Wilt u een hogere of uitgebreidere dekking voor uw zonnepanelen en/of andere duurzame warmte- en energieopwekkende systemen? Dat is mogelijk via de aanvullende dekking Duurzaam Wonen. U kunt onder deze dekking het verzekerde bedrag naar keuze en tegen een premieopslag uitbreiden tot  50.000,-. Er geldt geen eigen risico.

Keuze: aansprakelijkheid onroerende zaken

Heeft u een woonhuis of recreatiewoning die niet valt onder uw aansprakelijkheidsverzekering omdat u deze bijvoorbeeld permanent verhuurt? Dan kunt u de aanvullende dekking Aansprakelijkheid onroerende zaken afsluiten. Die dekt de aansprakelijkheid als bezitter van een extra woning of recreatiewoning.

Wat is niet verzekerd?

Wij keren niet uit bij een aardbeving, grondverzakking, slijtage of constructiefouten. Ook als schade opzettelijk is veroorzaakt of het gevolg is van achterstallig onderhoud van het woonhuis, is die niet verzekerd. Check uw polisvoorwaarden. Of vraag uw verzekeringsadviseur om advies.

Voorzorgsmaatregelen winterperiode

Wij vergoeden geen schade die ontstaat doordat u in de winterperiode (van november tot en met maart) geen voorzorgsmaatregelen heeft genomen tegen vorstschade. Een voorzorgsmaatregel kan bijvoorbeeld zijn het aftappen van waterleidingen of het aan laten staan van de verwarming. Hierdoor kan mogelijk bevriezing van kranen of leidingen worden voorkomen.

Illegale activiteiten

Wij vergoeden geen schade die is ontstaan:

– door of in verband met illegale activiteiten in uw woning of op het perceel.

– gedurende de periode waarin illegale activiteiten in uw woning of op het perceel plaatsvinden.

Huisdieren en ongedierte

Wij vergoeden geen schade die ontstaan is door huisdieren en ongedierte. Behalve als het gaat om brandschade. Of om glasbreuk, maar dan bent u hiervoor alleen verzekerd als u de aanvullende dekking Glas heeft.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Waterschade is niet altijd gedekt. Check uw polisvoorwaarden. Of vraag uw verzekeringsadviseur om advies.

Eigen risico

Er is geen eigen risico. Behalve bij schade door storm. Hiervoor geldt een eigen risico van € 250,- per gebeurtenis.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of gefaald.

Verhuur en bed & breakfast (b&b)

Wij vergoeden alleen schade als aan de volgende voorwaarden zijn voldaan: 1) er is sprake van particulier verhuur; 2) u verhuurt, tenzij u een b&b heeft, uw woning of delen daarvan niet aan verschillende personen of gezinnen tegelijk en er is geen sprake van onderverhuur; 3) heeft u een b&b? Dan moet deze voldoen aan de regelgeving voor het houden van een b&b die geldt in uw gemeente.

Kleurverschil en/of materiaalverschil

Wij vergoeden geen kleurverschil en/of materiaalverschil na herstel of vervanging

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade aan uw woonhuis in Nederland.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. Bij maandbetaling is automatische incasso verplicht.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

Uw verzekering begint op de ingangsdatum op uw polisblad en eindigt wanneer u de verzekering opzegt. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering beëindigen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kunt u de verzekering dagelijks opzeggen, met een opzegtermijn van een maand. Dit kan via uw adviseur en direct bij De Zeeuwse. U kunt uw opzegging mailen naar info@dezeeuwse.nl.