Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welke soort verzekering is dit?

Kan uw medewerker door ziekte of een ongeval niet werken? Dan moet u zijn inkomen doorbetalen. Deze verzekering vergoedt dit met een maximum van 104 weken. U kiest zelf of we alle loonkosten vergoeden of maar een deel. 

Extra informatie

Heeft uw medewerker recht op een andere uitkering, bijvoorbeeld van het UWV? En kunt u deze uitkering in mindering brengen op de loondoorbetalingsplicht? Dan verlagen we de vergoeding met dit bedrag. 

Wat is verzekerd?

De verzekering is bedoeld voor werkgevers. De verzekering geldt voor medewerkers met een arbeidsovereenkomst die bij u op de loonlijst staan, ook de oproepkracht. De verzekering geldt tot de AOW-gerechtigde leeftijd en u verzekerd maximaal het loon dat u op grond van de wet en de cao moet doorbetalen als uw medewerker ziek is.

Poortwachterproof

Als u de door de bedrijfsarts en ons gegeven adviezen opvolgt, vergoeden wij een eventuele loonsanctie die door het UWV kan worden opgelegd.

Interventievergoeding

Is een interventie noodzakelijk? En zijn de kosten daarvan niet bovenmatig in relatie tot de resterende periode van loondoorbetaling? Dan vergoeden wij deze kosten.

Keuze: vergoeding werkgeverlasten

Wanneer deze zijn meeverzekerd vergoeden we ook een deel van de andere kosten die doorlopen bij ziekte van uw werknemer. Zoals premies voor de werknemersverzekeringen en andere werkgeverslasten. Of u kiest ervoor de werkgeverslasten neit mee te verzekeren.

Extra informatie

Deze werkgeverslasten zijn mee te verzekeren tot 25% van de verzekerde loonsom.

Verzuimbegeleiding

Voor deze verzekering kunt u worden begeleid door ArboNed waarmee wij samenwerken. Daarmee voldoet u aan de eisen die de arbeidsomstandighedenwet aan u stelt op het gebied van verzuimbegeleiding. U heeft dan ook Poortwachtergarantie

Extra informatie

De Wet Verbetering Poortwachter houdt in dat de werkgever en de zieke medewerker er samen voor zorgen dat de medewerker zo snel mogelijk weer verantwoord aan het werk kan. De werkgever heeft een actieve rol bij re-integratie. Ook is de medewerker verplicht om hieraan mee te werken. 

Re-integratie

Via de arbodienst wordt de casemanager ingeschakeld die u en uw arbeidsongeschikte medewerker bijstaat en ondersteunt in de wettelijke verplichte re-integratie.

Casemanager

In geval u te maken krijgt met dreigend langdurig verzuim van een werknemer wordt via uw arbodienst de casemanger toegewezen die namens u de regie voert voer het ziekteverzuimproces en de re-integratie.

Extra informatie

Hij ondersteunt en bemiddelt bij bezwaar en beroepszaken als u het niet eens bent met de beslissing van het UWV. Hij ondersteunt in het aanvraagproces voor compensatie van de transitievergoeding.

Overlijdensuitkering

Is de medewerker overleden en kreeg hij een vergoeding? Dan stopt de vergoeding een maand na het overlijden.

Wat is niet verzekerd?

  • Directeur(en)-grootaandeelhouder(s) en directeuren met een managementovereenkomst zijn niet verzekerd.

Te verwachten arbeidsongeschiktheid

Wij keren niet uit als de medewerker arbeidsongeschikt was toen hij in dienst kwam of toen u de verzekering afsloot. Wij keren ook niet uit als u de medewerker niet aangemeld heeft in ons inkomenportaal.

Ook kunnen wij de uitkering weigeren als u kon weten dat een medewerker binnen een halfjaar na aanvang van de verzekering of zijn dienstverband arbeidsongeschikt zou worden.

Fraude of opzet

Wij keren niet uit als er sprake is van fraude of wanneer de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van opzet of roekeloosheid van u of uw medewerker.

Detentie, molest, atoomreacties of sanctiewet

U krijgt geen vergoeding als uw medewerker in detentie zit of als de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van molest, atoomkernreactie of terrorisme. Ook als de sanctiewet van toepassing is krijgt u geen uitkering. Of als u niet aan de polisvoorwaarden voldoet.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Voor deze verzekering moet u een contract hebben met een gecertificeerde bedrijfsarts of arbodienst. 

Veranderingen

Verandert er iets in de situatie van uw bedrijf? Meld dat dan zo snel mogelijk aan ons. Een fusie of overname heeft bijvoorbeeld grote gevolgen voor deze verzekering.

Extra informatie

Komt een arbeidsongeschikte werknemer in dienst door een verandering in uw bedrijfssituatie, zoals een fusie of overname? Dan valt deze werknemer niet onder deze verzekering.

Eigen risico

Er geldt een eigen risicoperiode. U bepaalt zelf hoe lang deze periode is. In deze periode krijgt u geen vergoeding voor het doorbetalen van loon van zieke werknemers.

Extra informatie

U kunt kiezen voor een eigen risico van 10, 20, 30, 65, 90, 130 of 260 werkdagen. Voor de periode daarna krijgt u van ons een uitkering. Het eigen risico geldt per ziektegeval.

Maximaal verzekerd

U kunt per werknemer maximaal € 125.000,- aan loonsom per jaar verzekeren plus eventueel de werkgeverslasten.

Extra informatie

Loonsverhogingen op of na de eerste ziektedag van uw werknemer zijn niet verzekerd. Dat geldt ook voor verhogingen van het loon die u voor de eerste ziektedag toekent, maar die u betaalt na de eerste ziektedag.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt wereldwijd, zolang de medewerker bij u in dienst is en onder de Nederlandse sociale wetgeving valt.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Voor deze verzekering moet u een contract hebben met gecertificeerde arbodienst en een re-integratiebedrijf waarmee wij samenwerken. U moet al uw medewerkers verzekeren en binnen 30 dagen aan- en afmelden. Salariswijzigingen geeft u binnen 30 dagen door. Geeft ziek- of betermeldingen binnen 48 uur aan ons en de arbodienst door. U moet u houden aan de Wet verbetering poortwachter. 

 

Gezondheid

Als u de verzekering aanvraagt, dan vragen we om algemene verzuiminformatie, niet naar de gezondheid van medewerkers. Bij de start van de verzekering moet u melden wie er dan ziek zijn. Deze medewerkers zijn verzekerd vanaf het moment dat ze 4 aaneengesloten weken volledig arbeidsgeschikt zijn.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u uw premie per maand, kwartaal, half jaar of jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. 

Premie

We berekenen de jaarpremie door de verzekerde jaarlonen en verzekerde werkgeverslasten bij elkaar op te tellen. Per medewerker geldt een maximum te verzekeren bedrag. Het totaalbedrag vermenigvuldigen we met een premiepercentage. We kunnen het premiepercentage op elke contractsvervaldatum aanpassen.

Extra informatie

Het verzekerd loon is het loon per medewerker zoals u dat aan de Belastingdienst opgeeft voor de rubriek 'loon voor de werknemersverzekeringen'. Dit loon is gemaximeerd. De hoogte van het premiepercentage hangt onder andere af van de verzuimcijfers in eerdere jaren en de samenstelling van het personeelsbestand. Naarmate het personeelsbestand groter is zal het eigen verzuim zwaarder meewegen.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. De verzekering duurt minimaal 3 kalenderjaren. Daarna verlengen we uw verzekering telkens met 1 jaar. Na de 1e contracttermijn kunt u de verzekering dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Betaalt u de premie niet op tijd? Of veranderd er iets in uw onderneming? Dan kunnen wij de verzekering stoppen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste contracttermijn kunt u de verzekering dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Deze opzegging kunt u naar uw verzekeringsadviseur sturen.