Deze Verzekeringskaart geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Kan een werknemer door ziekte of een ongeval niet werken? Dan moet u zijn inkomen doorbetalen. Deze verzekering vergoedt dit met een maximum van 104 weken. U kiest zelf of we alle loonkosten vergoeden of maar een deel.

Extra informatie

Heeft  uw werknemer recht op een andere uitkering, bijvoorbeeld van het UWV? Dan kan het zijn dat we minder of niet uitkeren.

Wat is verzekerd?

De verzekering is bedoeld voor werkgevers. De verzekering geldt voor medewerkers met een arbeidsovereenkomst die bij u op de loonlijst staan, ook de oproepkracht. De verzekering geldt tot de AOW-gerechtigde leeftijd en u verzekerd maximaal het loon dat u op grond van de wet en de cao moet doorbetalen als uw medewerker ziek is.

Keuze: vergoeding werkgeverlasten

Wanneer deze zijn meeverzekerd vergoeden we ook een deel van de andere kosten die doorlopen bij ziekte van uw werknemer. Zoals premies voor de werknemersverzekeringen en andere werkgeverslasten. Of u kiest ervoor de werkgeverslasten neit mee te verzekeren.

Extra informatie

Deze werkgeverslasten zijn mee te verzekeren tot 25% van de verzekerde loonsom.

Keuze: verzuimbegeleiding

Voor deze verzekering kunt u worden begeleid door ArboNed, Perspectief of Zorg van de Zaak waarmee wij samenwerken. Daarmee voldoet u aan de eisen die de arbeidsomstandighedenwet aan u stelt op het gebied van verzuimbegeleiding.

Extra informatie

U kunt ook kiezen voor een andere gecertificeerde arbodienst.

Keuze: re-integratie

U kunt altijd contact opnemen met uw re-integratiemedewerker voor advies rond preventie. Voor individuele verzekerden, maar ook als het gaat om organisatiebrede vraagstukken. Uw re-integratiemedewerkers adviseren u over de mogelijkheden van re-integratie van individuele verzekerden.

Wat is niet verzekerd?

  • Directeur(en)-grootaandeelhouder(s) en directeuren met een managementovereenkomst zijn niet verzekerd. 

Te verwachten arbeidsongeschiktheid of bij aanvang

Wij keren niet uit als de medewerker arbeidsongeschikt was toen hij in dienst kwam of toen u de verzekering afsloot. Wij keren ook niet uit als u de medewerker niet aangemeld heeft in ons inkomenportaal.

Ook kunnen wij de uitkering weigeren als u kon weten dat een medewerker binnen een halfjaar na aanvang van de verzekering of zijn dienstverband arbeidsongeschikt zou worden.

Fraude of opzet

Wij keren niet uit als er sprake is van fraude of wanneer de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van opzet of roekeloosheid van u of uw medewerker.

Detentie, molest, atoomreacties of sanctiewet

U krijgt geen vergoeding als uw medewerker in detentie zit of als de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van molest, atoomkernreactie of terrorisme. Ook als de sanctiewet van toepassing is krijgt u geen uitkering. Of als u niet aan de polisvoorwaarden voldoet.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Doet u te weinig aan re-integratie? Dan beïnvloedt dat de uitkering. Moet u van het UWV langer loon doorbetalen? Dan keren we niet uit.

Veranderingen

Verandert er iets in de situatie van je bedrijf? Meld dat dan zo snel mogelijk aan ons. Een fusie of overname heeft bijvoorbeeld grote gevolgen voor deze verzekering.

Extra informatie

Komt een zieke medewerker bij u in dienst door een verandering in uw bedrijfssituatie, zoals een fusie of overname? Dan valt deze medewerker niet (meteen) onder deze verzekering, maar pas als hij vier weken aaneengesloten volledig zijn werk heeft verricht.

Eigen risico

Er geldt een eigen risico-periode in dagen. U bepaalt zelf hoe lang deze periode is. In deze periode krijgt u geen vergoeding voor het doorbetalen van loon van zieke werknemers.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt wereldwijd.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Voor deze verzekering moet u een contract hebben met een geregistreerde bedrijfsarts of arbodienst. U moet al uw medewerkers die verzekerd zijn 1 keer per jaar opgeven. U moet voor 1 april van elk jaar de verzamelloonstaat en de arborapportage over het voorgaande jaar aan ons doorgeven. U moet u houden aan de Wet verbetering poortwachter.

Gezondheid

Bij de aanvraag vragen we niet naar de gezondheid van uw medewerkers. Wel vragen we om algemene verzuiminformatie. Als de verzekering tot stand komt moet u melden welke werknemers arbeidsongeschikt zijn. Deze medewerkers worden in de verzekering opgenomen zodra ze vier aangesloten weken volledig arbeidsgeschikt zijn.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u uw  per maand, kwartaal, half jaar of per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over.

Premie

We berekenen de jaarpremie door de bruto jaarlonen bij elkaar op te tellen. Per werknemer geldt een maximum te verzekeren bedrag. Het totaalbedrag vermenigvuldigen we met een premiepercentage.

Extra informatie

Het bruto jaarloon is het jaarloon vóór aftrek van belastingen en pensioenpremies. De hoogte van het premiepercentage hangt onder andere af van de verzuimcijfers in eerdere jaren.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op de polis staat. De looptijd van de verzekering is minimaal 3 jaar. Daarna verlengen we uw verzekering telkens met 1 jaar. Na de 1e contracttermijn kunt u de verzekering dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Betaalt u de premie niet op tijd? Of veranderd er iets in uw onderneming? Dan kunnen wij de verzekering stoppen. 

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste contracttermijn kunt u de verzekering dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van een maand. Deze opzegging kunt u naar uw verzekeringsadviseur sturen.