Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Met deze verzekering krijgt u juridische hulp van DAS Rechtsbijstand als u betrokken bent of betrokken denkt te raken bij een onverwacht (juridisch) conflict. Ook betalen we eventuele proceskosten en kosten van onafhankelijke deskundigen etc.
Een gespecialiseerde rechtshulpverlener (een jurist of advocaat) van DAS Rechtsbijstand verleent de juridische hulp.
U kiest zelf waarvoor u zich wel of niet wil verzekeren. U kunt kiezen uit verschillende dekkingen.
Juridische hulp als u schade wilt verhalen die u in het verkeer hebt opgelopen. Bijvoorbeeld omdat u bent aangereden in de auto, op de fiets of als voetganger. Ook krijgt u hulp bij een conflict over de koop of verkoop van uw auto, mits het voertuig een BOVAG-garantie heeft.
Juridische hulp als u letselschade op een ander wilt verhalen. Bijvoorbeeld na een aanrijding, arbeidsongeval of door een medische fout.
Juridische hulp bij een conflict over huur, (ver)koop of (ver)bouw van uw woning. Of conflicten met buren of de overheid over uw woning.
Deze dekking geldt ook voor uw tweede woning als die bestemd is voor uw eigen gebruik.
Juridische hulp bij een conflict met uw werkgever of uitkeringsinstantie.
Juridische hulp als u een conflict heeft over spullen die u koopt, zoals een keuken of de inrichting van uw huis. Of bijvoorbeeld over een vakantieboeking of overeenkomst met uw telecom- en energiebedrijf.
Juridische hulp bij een conflict over een erfenis. Bij echtscheiding is alleen mediation verzekerd.
Erfenis: u krijgt alleen juridische hulp als de overledene is gestorven nadat de rechtsbijstandverzekering is ingegaan. Scheiding: uw huwelijk of geregistreerde partnerschap moet minimaal drie jaar hebben geduurd.
Juridische hulp bij belastingaanslagen of over vermogensbeheer.
DAS Rechtsbijstand verleent de juridische hulp.
DAS denkt met u mee bij problemen en conflicten. Wij geven meer dan alleen een advies. Onze specialisten komen met praktische en haalbare oplossingen of helpen u om problemen of conflicten te voorkomen. Wij komen op voor uw recht.
Als u het conflict te laat meldt. Ook opzet en bestaande conflicten zijn uitgesloten. Net als zakelijke conflicten.
Alleen conflicten die ontstaan tijdens de looptijd van de verzekering zijn verzekerd. DAS Rechtsbijstand behandelt uw zaak alleen als er een redelijke kans is om het gewenste resultaat te behalen. Bent u het niet met DAS Rechtsbijstand eens, dan kunt u een beroep doen op de Geschillenregeling.
Voor deze verzekering geldt geen wachttijd. Zodra de verzekering is ingegaan, zijn conflicten die daarna ontstaan direct verzekerd.
Alleen als u de dekking Werk & Inkomen aanvraagt en een Sociale Verzekeringsuitkering ontvangt of in aanvraag heeft, dan geldt er een periode van 2 jaar waarin u nog geen gebruik mag maken van deze dekking. Voor de mediation dekking geldt een periode van 1 jaar.
Er zit geen maximum aan de kosten die DAS Rechtsbijstand maakt voor uw juridische hulp. U krijgt ook juridische hulp als uw zaak over een klein bedrag gaat.
Kiest u voor een rechtshulpverlener of advocaat van buiten DAS Rechtsbijstand, dan zijn de kosten wel beperkt tot € 30.000,-.
Als uw conflict voor de rechter komt, mag u zelf een rechtshulpverlener kiezen. Vooraf dient u te overleggen met DAS Rechtsbijstand. Daarbij gelden speciale voorwaarden.
Als het komt tot een procedure bij de rechter vraagt DAS Rechtsbijstand u om een advocaat te kiezen. Dit is in de wet geregeld. U kunt dan kiezen voor uw eigen specialist /advocaat van DAS Rechtsbijstand óf voor een externe advocaat. DAS Rechtsbijstand licht u hierover tijdig en duidelijk in.
Meld een conflict direct bij DAS Rechtsbijstand voordat u actie onderneemt. DAS Rechtsbijstand probeert het conflict dan zo snel mogelijk op te lossen. Schakel nooit zelf een advocaat in!
Dat is afhankelijk van de dekking en het soort conflict. U bent in ieder geval verzekerd voor conflicten in Nederland. Soms heeft u dekking in Europa en soms in de hele wereld.
Dekkingsgebied per dekking en conflict: *Consument (basisdekking) - Conflict over onderwijs: Nederland - Conflict over reizen: hele wereld - Overige consumentenzaken: Europese Unie *Wonen Nederland *Werk & Inkomen Europese Unie *Verkeer heel Europa *Belastingen & Vermogensbeheer Nederland *Mediation bij echtscheiding Nederland
Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.
U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. Betaalt u per maand dan kan dit alleen via een automatische incasso. Voor de betaling per half jaar of jaar kunt u ook kiezen om het bedrag zelf over te maken.
De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen.
Na het eerste jaar kunt u de verzekering dagelijks opzeggen via een brief of een e-mail.