Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Uw inboedel is verzekerd bij schade. U kunt kiezen uit de dekking Inboedel Basis of Inboedel Plus. De basisdekking biedt u dekking voor de meest voorkomende risico's zoals brand, diefstal en lekkage. De plusdekking biedt u daarnaast ook dekking voor schade veroorzaakt door andere onvoorziene gebeurtenissen, zoals schade door vallen, stoten of botsen.

Wat is verzekerd?

Alle spullen in uw huis, zoals meubels, kleding, keukengerei, gordijnen. Ook sieraden, (audio-) apparatuur en bijzondere bezittingen (zoals kunst en verzamelingen) zijn standaard (tot een maximum) meeverzekerd.

Verzekerd bedrag

U heeft garantie tegen onderverzekering. Uw inboedel is verzekerd op basis van gegevens die bij het afsluiten zijn opgegeven. Wij vergoeden schade op basis van nieuwwaarde, maar kunnen hier een bedrag aftrekken vanwege veroudering/slijtage. Hierbij maken we gebruik van een afschrijvingslijst. Voor een aantal spullen geldt een maximum bedrag.

Contra-expertise na schade

Als wij een expert inschakelen, dan mag u dat zelf ook doen. Als u daarvoor kiest, laat u ons dit dan vóór de schadevaststelling weten.

Sieraden

Sieraden zijn binnen de woning standaard tot  5.000,- verzekerd, ook tegen diefstal. Dit verzekerde bedrag is naar keuze en tegen een premieopslag uit te breiden tot  150.000,-. Wij vergoeden dan maximaal het bedrag dat u heeft opgegeven.

(Audio-) apparatuur

Foto-, video-, audio- en computerapparatuur is binnen de woning standaard tot  15.000,- verzekerd, ook tegen diefstal. Dit verzekerde bedrag is naar keuze en tegen een premieopslag uit te breiden tot  55.000,-. Wij vergoeden dan maximaal het bedrag dat u heeft opgegeven. Mobiele telefoons/apparaten zijn alleen verzekerd voor schades binnen de basisdekking.

Keuze: spullen buiten huis

Deze dekking geldt buiten de woning, overal op de wereld tot maximaal  10.000,- voor sieraden, foto-, video- en audioapparatuur, medische hulpmiddelen en muziekinstrumenten.

Keuze: vallen en stoten

Schade aan uw inboedel door vallen en stoten is alleen verzekerd als u gekozen heeft voor Inboedel Plus. Bijvoorbeeld als u een kopje koffie omstoot op de bank.

Keuze: sportuitrusting

Met deze dekking is de sportuitrusting ook buiten de woning verzekerd tot het gekozen verzekerde bedrag (maximaal  10.000,-). Deze dekking geldt overal op de wereld.

Keuze: mobiele telefoons/apparaten

Met deze dekking zijn mobiele telefoons/apparaten verzekerd voor schade door vallen en stoten en voor diefstal en verlies zowel binnen als buiten de woning, overal op de wereld. Het verzekerde bedrag staat op uw polisblad en geldt per gebeurtenis.

Keuze: glas

Wij vergoeden schade aan het glas door een plotselinge en onvoorziene gebeurtenis. Voor schade aan bijzonder glas geldt een maximumvergoeding van  1.000,- per gebeurtenis.

Wat is niet verzekerd?

Wij keren bijvoorbeeld niet uit bij een aardbeving, slijtage of constructiefouten. Ook opzettelijk veroorzaakte schade is niet verzekerd. In de polisvoorwaarden vindt u een volledig overzicht van alle uitsluitingen. U kunt ook advies vragen aan uw adviseur.

Buiten het perceel

Uw spullen buiten het perceel zijn niet standaard meeverzekerd. Dit kunt u beperkt bijverzekeren.

Natuur- en weersinvloeden

Wij vergoeden geen schade die is ontstaan door:
– grondwater, tenzij het gaat om grondwater via een afvoerleiding van uw woning;
– wind en windvlagen, tenzij het om storm gaat;
– neerslag via openstaande ramen, deuren, luiken, lichtkoepels en dergelijke;
– neerslag aan de buitenkant van de woning;
– vochtdoorlating – het ‘doorslaan’ – van muren;
– water dat helemaal of gedeeltelijk afkomstig is van de zee;
– water dat helemaal of gedeeltelijk afkomstig is van een binnenwater doordat een primaire waterkering is bezweken, is overgelopen of heeft gefaald;
– water dat buiten de oevers is getreden in buitendijkse gebieden. Bijvoorbeeld buitendijkse havens, uiterwaarden en gebieden die door de overheid zijn aangewezen voor waterberging;
– overstroming die veroorzaakt wordt door directe actie van de overheid;
– overstroming die veroorzaak is door menselijk handelen.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Waterschade is niet altijd gedekt. Er is bijvoorbeeld geen dekking bij lekkende voegen en kitnaden, slijtage en eventueel achterstallig onderhoud. In de polisvoorwaarden vindt u een volledig overzicht van alle dekkingsbeperkingen. U kunt ook advies vragen aan uw adviseur.

Eigen risico

Er is geen eigen risico voor schades die onder de Inboedel Basisdekking vallen. Voor schades die onder de extra dekking van de Inboedel Plus vallen, kan gekozen worden voor een eigen risico van  0,- /  150,- /  250,- /  500,-. Bij schade door storm aan huurdersbelang geldt een eigen risico van  250,- per gebeurtenis.

Aanbouw en verbouw

Bij aanbouw en verbouw is uw inboedel gewoon verzekerd. Maar als uw woonhuis tijdens de aanbouw of verbouw onbewoond is of niet wind- en waterdicht, dan is de dekking beperkt. Check uw polisvoorwaarden of vraag uw verzekeringsadviseur om advies.

Leegstand en/of niet meer bewoond

U moet ons informeren als uw woning leegstaat of langer dan 2 maanden niet wordt bewoond. Wij kunnen de verzekering dan voor een bepaalde periode voortzetten. Er is dan alleen dekking voor schade door brand, storm, ontploffing, blikseminslag, motorrijtuigen en luchtverkeer en meteorieten.

Inboedel op een ander adres

Uw inboedel op een ander adres is maximaal 3 maanden beperkt gedekt. Check uw polisvoorwaarden of vraag uw verzekeringsadviseur om advies. In de auto is uw inboedel tot maximaal  250,- verzekerd.

Spullen met een maximale vergoeding

De volgende maximale vergoedingen zijn van toepassing:

– Sieraden  5.000,-
– Foto-, video-, audio- en computerapparatuur  15.000,-
– Bijzondere bezittingen  30.000,-
– Eigenaarsbelang en huurdersbelang  7.500,-
De verzekerde bedragen zijn naar keuze en tegen een premieopslag uit te breiden. Vraag uw verzekeringsadviseur om advies.

Er geldt ook een maximale vergoeding voor geld en geldswaardig papier, deze is  1.500,- en kan niet worden verhoogd.

Spullen in de tuin

Bevindt uw inboedel zich buiten de woning maar op het perceel waarop de woning staat? Dan bent u niet verzekerd voor schade door neerslag, storm, water, diefstal, poging tot diefstal en vandalisme.

Inboedel in een recreatiewoning

Voor foto-, video-, audio- en computerapparatuur binnen een recreatiewoning geldt per gebeurtenis een maximale vergoeding van  5.000,-.

Mobiele telefoons/apparaten

De nieuwwaarderegeling is niet van toepassing. Wij vergoeden de herstelkosten als deze lager zijn dan de dagwaarde. Als de schade niet hersteld kan worden, vergoeden wij de dagwaarde.

Verhuur en bed & breakfast

Er is alleen dekking als op uw polisblad bij gebruik van de woning staat dat er sprake is van geheel of gedeeltelijke verhuur, bed & breakfast of toeristische verhuur. Wij vergoeden nooit schade ontstaan door diefstal of vandalisme door een huurder, een betalende gast of hun gezelschap.

Rieten dak

Heeft de woning een rieten dak? Dan vergoeden wij schade door brand die ontstaat door een open haard of (hout)kachel op vaste brandstoffen in de woning alleen als:
– er een goede vonkenvanger op de schoorsteen is geplaatst; en
– de schoorsteen maximaal 12 maanden geleden voor het laatst door een schoorsteenveger is geveegd.

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade aan uw inboedel/spullen in uw huis in Nederland. Is uw inboedel tijdelijk ergens anders, dan is er in een aantal situaties dekking gedurende maximaal drie maanden (zie de aanvullende voorwaarden).

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per half jaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. Bij maandbetaling is automatische incasso verplicht.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

Uw verzekering begint op de ingangsdatum op uw polisblad en eindigt wanneer u de verzekering opzegt. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering beëindigen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kunt u de verzekering dagelijks opzeggen, met een opzegtermijn van een maand. Dit kan via uw adviseur en direct bij De Goudse. U kunt uw opzegging mailen naar info@goudse.com.