Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering vergoedt schade als u op reis bent. Bijvoorbeeld bij diefstal of een ongeval. De kortlopende reisverzekering geldt voor de duur van de reis, die vermeld staat op uw polisblad.

Wat is verzekerd?

Bij een ongeluk, ziekte of overlijden verleent onze Alarmcentrale hulp. Zij regelt en verzorgt de noodzakelijke medische begeleiding tijdens de terugreis en geeft advies. U bent ook verzekerd voor onverwachte extra reis- en verblijfskosten, bijvoorbeeld als een familielid overlijdt en u eerder terug moet keren.

Keuze: medisch

U heeft recht op vergoeding van kosten voor een spoedeisende en onverwachte medische behandeling in het buitenland. Het is noodzakelijk dat u een Nederlandse zorgverzekering hebt. Het verplichte eigen risico van uw zorgverzekering valt ook onder de dekking.

Bagage

U bent verzekerd voor beschadiging, diefstal en verlies van uw bagage. U kunt kiezen uit de volgende verzekerde bedragen:  1.000,  3.000 of  5.000 per verzekerde. Kan de schade niet hersteld worden? Dan vergoeden wij de aanschafwaarde als uw bagage niet ouder is dan één jaar. Zijn uw bezittingen ouder dan één jaar, dan ontvangt u de dagwaarde.

Keuze: bijzondere sporten

Gaat u wintersporten? Of beoefent u een avontuurlijke sport? Dan zorgt u er met deze dekking voor dat de onderdelen die u verzekerd heeft, zoals medische kosten, ook gelden tijdens het beoefenen van deze sport.

Keuze: ongevallen

Bij blijvende invaliditeit of overlijden door een ongeval keren wij een vast bedrag uit.

De verzekerde bedragen zijn:

• bij overlijden Economy  10.000 of Comfort  12.500 of Royal  15.000 • bij invaliditeit Economy maximaal  40.000 of Comfort maximaal  50.000 of Royal maximaal  60.000

Keuze: kortlopende annuleringsverzekering

Deze dekking vergoedt de kosten die het reisbureau of de reisorganisatie u in rekening brengt bij een annulering. Ook als u een reis moet afbreken, of bij een vertraging op de heenreis van meer dan 8 uur, krijgt u een vergoeding.

Wat is niet verzekerd?

U heeft geen dekking als u onzorgvuldig met uw spullen bent omgegaan.

Reisadvies van de overheid

Heeft uw bestemming een negatief reisadvies, code oranje of rood, van het Ministerie van Buitenlandse Zaken? Dan is uw reis niet verzekerd. Als u al in zo’n risicogebied bent op het moment waarop het Ministerie de code oranje of code rood afgeeft, dan heeft u wel dekking. Deze dekking duurt tot het moment dat u het gebied zou kunnen hebben verlaten.

Medisch

Wij vergoeden geen geneeskundige kosten als u tijdens uw reis geen geldige zorgverzekering in Nederland heeft.

Pech op reis

Pech met een voertuig tijdens uw reis kan niet worden meeverzekerd op deze verzekering.

Zakelijke reizen

Als de schade onstaat tijdens een zakelijke reis is er geen dekking.

Overige uitsluitingen

Lees onze polisvoorwaarden voor alle uitsluitingen.

In Nederland zonder overnachting

In Nederland bent u alleen verzekerd voor vooraf geboekte reizen met minimaal één overnachting.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Is uw bagage vermist of gestolen? Doe dan onmiddellijk aangifte bij de politie in de plaats waar het voorval plaatsvond. Is uw bagage tijdens het vervoer, bijv. een vlucht, beschadigd of vermist? Laat dan altijd een P.I.R. (Property Irregularity Report) opmaken door de vervoerder. Doet u dit niet? Dan kan het zijn dat er geen recht is op een uitkering.

Eigen risico

Het eigen risico voor het onderdeel bagage is  50.

Medisch

Geneeskundige kosten zijn alleen verzekerd als de noodzaak voor de medische zorg tijdens uw reis ontstaan is en u kon dit niet voorzien toen u op reis ging. Wij vergoeden het vrijwillig verhoogd eigen risico op de zorgverzekering niet.

Waar ben ik gedekt?

U kiest zelf voor dekking in Europa of wereldwijd, afhankelijk van uw reisbestemming. In Nederland bent u alleen verzekerd als u minimaal één betaalde overnachting hebt geboekt.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. En u moet zoveel mogelijk doen om de schade te voorkomen en te beperken (let goed op uw spullen).

Wanneer en hoe betaal ik?

U betaalt een eenmalige premie.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

Uw verzekering begint op de ingangsdatum van de reis en stopt automatisch op de einddatum van uw reis die u heeft doorgegeven en vermeld staat op het polisblad. Belandt u tijdens uw reis in het ziekenhuis en kunt u niet terug naar huis? Dan loopt de verzekering door, ook na de einddatum.

Hoe zeg ik mijn contract op?

De verzekering stopt vanzelf op de opgegeven laatste dag van uw vakantie. Deze einddatum staat op uw polisblad.