Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Uw woonhuis is verzekerd bij schade. U kunt kiezen uit de dekking Woonhuis Basis of Woonhuis Plus. De basisdekking biedt u dekking voor de meest voorkomende risico's zoals brand, inbraak en lekkage. De plusdekking biedt u daarnaast ook dekking voor schade veroorzaakt door andere plotselinge en onvoorziene gebeurtenissen, zoals schade door vallen, stoten of botsen.

Wat is verzekerd?

Het woonhuis dat op het polisblad staat vermeld, inclusief de funderingen en voor privégebruik bestemde bergruimten en bijgebouwen, en de vaste terreinafscheidingen.

Verzekerd bedrag

U heeft garantie tegen onderverzekering, daarom staat er geen verzekerd bedrag op de polis. Uw woning is verzekerd tot het bedrag dat nodig is om deze volledig in oorspronkelijke staat te herstellen. Uw woning is verzekerd op basis van de gegevens die u bij het afsluiten heeft opgegeven.

Contra-expertise na schade

Als wij een expert inschakelen, dan mag u dat ook zelf doen. Als u daarvoor kiest, laat u ons dit dan vóór de schadevaststelling weten.

Keuze: glas

Voor schade aan het glas van uw woning kunt u de aanvullende dekking Glas afsluiten. Die biedt dekking voor plotselinge en onvoorziene gebeurtenissen, zoals glasbreuk. Hierbij geldt geen maximale vergoeding, maar wel een eigen risico van  75,-. Dit eigen risico kunt u ook afkopen. Voor schade aan bijzonder glas geldt een maximale vergoeding van  1.000,- per gebeurtenis.

Tuin

Uw tuin is standaard beperkt gedekt tot maximaal  5.000,- Wilt u een hogere of uitgebreidere dekking, waaronder ook dekking tegen stormschade? Dat is mogelijk via de aanvullende dekking Tuin. U kunt onder deze dekking het verzekerde bedrag naar keuze en tegen een premieopslag uitbreiden tot  50.000,-. Er geldt geen eigen risico. Maar bij schade door storm geldt altijd het algemene risico van  250,-.

Verbouwing, leegstand

Gaat u verbouwen? Dan zijn uw woonhuis en de bouwmaterialen die in uw woonhuis staan verzekerd. Is uw woonhuis tijdens de verbouw niet wind- en/of waterdicht of kan uw huis niet worden afgesloten? Dan is er een beperkte dekking.

Tijdens leegstand is uw woning maximaal 2 maanden verzekerd. U moet de leegstand wel op tijd bij ons melden.

Vandalisme

Schade door vandalisme aan uw woning is standaard verzekerd.

Duurzaam wonen

Uw zonnepanelen zijn standaard gedekt tot maximaal  5.000,-. Wilt u een hogere dekking voor uw zonnepanelen en/of andere duurzame warmte- en energieopwekkende systemen? Dat is mogelijk via de aanvullende dekking Duurzaam Wonen. U kunt onder deze dekking het verzekerde bedrag naar keuze en tegen een premieopslag uitbreiden tot  50.000,-.

Keuze: aansprakelijkheid onroerende zaken

Heeft u een woonhuis of recreatiewoning die niet valt onder uw aansprakelijkheidsverzekering omdat u deze bijvoorbeeld permanent verhuurt? Dan kunt u de aanvullende dekking Aansprakelijkheid onroerende zaken afsluiten. Die dekt de aansprakelijkheid als bezitter van een extra woning of recreatiewoning.

Wat is niet verzekerd?

Wij keren niet uit bij een aardbeving, grondverzakking, slijtage of constructiefouten. Ook als schade opzettelijk is veroorzaakt of het gevolg is van achterstallig onderhoud van het woonhuis, is die niet verzekerd. Check uw polisvoorwaarden. Of vraag uw verzekeringsadviseur om advies.

Voorzorgsmaatregelen winterperiode

Wij vergoeden geen schade die ontstaat doordat u in de winterperiode (van november tot en met maart) geen voorzorgsmaatregelen heeft genomen tegen vorstschade. Een voorzorgsmaatregel kan bijvoorbeeld zijn het aftappen van waterleidingen of het aan laten staan van de verwarming. Hierdoor kan mogelijk bevriezing van kranen of leidingen worden voorkomen.

Illegale activiteiten

Wij vergoeden geen schade die is ontstaan:

– door of in verband met illegale activiteiten in uw woning of op het perceel.

– gedurende de periode waarin illegale activiteiten in uw woning of op het perceel plaatsvinden.

Huisdieren en ongedierte

Wij vergoeden geen schade die ontstaan is door huisdieren en ongedierte. Behalve als het gaat om brandschade. Of om glasbreuk, maar dan bent u hiervoor alleen verzekerd als u de aanvullende dekking Glas heeft.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Waterschade is niet altijd gedekt. Check uw polisvoorwaarden. Of vraag uw verzekeringsadviseur om advies.

Eigen risico

Er is geen eigen risico. Behalve bij schade door storm. Hiervoor geldt een eigen risico van € 250,- per gebeurtenis.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of gefaald.

Kleurverschil en/of materiaalverschil

Wij vergoeden geen kleurverschil en/of materiaalverschil na herstel of vervanging

Verbouwing, leegstand

Als tijdens een verbouwing uw woning niet wind- en/of waterdicht is, of niet kan worden afgesloten dan is de dekking beperkt tot schade door brand, storm, blikseminslag, ontploffing, aanrijding en aanvaring, luchtverkeer en meteorieten.

Tijdens leegstand is uw woning maximaal 2 maanden verzekerd. U moet de leegstand wel op tijd bij ons melden.

Verhuur en B&B

Wij vergoeden schade als u uw woning of delen daarvan verhuurt alleen als dit op het polisblad vermeld staat bij gebruik van uw woning. Dit geldt ook voor een B&B. Er moet sprake zijn van particulier verhuur aan maximaal een huurder. Of als u bed & breakfast (B&B) heeft moet u voldoen aan de regelgeving voor B&B's van de gemeente.

Schade door diefstal of vandalisme door een huurder of een betalende gast of hun gezelschap is niet gedekt.

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade aan uw woonhuis in Nederland.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. Bij maandbetaling is automatische incasso verplicht.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

Uw verzekering begint op de ingangsdatum op uw polisblad en eindigt wanneer u de verzekering opzegt. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering beëindigen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kunt u de verzekering dagelijks opzeggen, met een opzegtermijn van een maand. Dit kan via uw adviseur en direct bij De Goudse. U kunt uw opzegging mailen naar info@goudse.com.