Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Deze verzekering verzekert de kosten die u maakt om uw administratie na een schade te herstellen.

Wat is verzekerd?

Als er schade ontstaat aan uw bedrijfsruimte, inventaris of goederen — bijvoorbeeld door brand, blikseminslag, storm, neerslag, ontploffing of diefstal — en daardoor uw administratie moet worden hersteld, dan vergoeden wij de kosten voor dat herstel.
Voorwaarde is dat deze kosten direct en uitsluitend het gevolg zijn van de materiële schade of het verlies van uw inventaris, goederen of bedrijfsruimte.

Verzekerd bedrag

Wij vergoeden de kosten voor het herstellen van uw administratie tot het verzekerde bedrag, zolang deze kosten ontstaan binnen de uitkeringstermijn.
Het verzekerde bedrag en de duur van de uitkering vindt u op uw polisblad.
Expertisekosten om de schade vast te stellen keren wij ook uit en indien van toepassing ook boven het verzekerd bedrag.

Storing nutsvoorziening

Schade door het wegvallen van minimaal 6 uur van de watervoorziening, of van de elektriciteits- of gaslevering, als het toeleveringsbedrijf getroffen wordt door een gebeurtenis waarvoor u zelf ook op deze verzekering verzekerd bent.

Wat is niet verzekerd?

In een aantal situaties is schade niet verzekerd. Wij keren bijvoorbeeld niet uit bij een aardbeving. Ook schade door opzet, illegale activiteiten en schade door een sprinklerinstallatie is niet verzekerd.

Geleidelijke of voorzienbare schade

Reconstructiekosten door verwijtbaar achterstallig onderhoud, bouw-, montage-, ontwerp- en constructiefouten of door gebruik van ondeugdelijke materialen is niet verzekerd. Ook is niet verzekerd schade door instorting of in- of verzakking.

Waterschade

Een aantal schades die worden veroorzaakt door water zijn niet verzekerd. Bijvoorbeeld schade door vochtdoorlating van muren, binnendringen van grondwater en neerslag door openstaande ramen, deuren of andere niet afgesloten openingen.

Meer uitsluitingen

Niet gedekt is de materiele schade zelf en de opruimingskosten.

In de polisvoorwaarden vindt u een volledig overzicht van de uitsluitingen.

Software

Wij vergoeden geen extra kosten als gevolg van schade door het geheel of gedeeltelijk wissen of verloren gaan van computerprogramma’s of bestanden.

Alleen extra kosten door beschadiging van software die niet speciaal voor u is gemaakt is verzekerd.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Eigen Risico

Deze verzekering heeft geen eigen risico.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of gefaald.

Uitkeringstermijn

Deze verzekering keert maximaal 52 weken uit.

Preventie

De afspraken over preventie die met u worden gemaakt, waaronder een goede back-up procedure, moeten volledig uitgevoerd zijn om uw schade vergoed te krijgen. In de polisvoorwaarden, branchevoorwaarden of
bijzondere voorwaarden op uw polisblad leest u welke preventiemaatregelen u in ieder geval moet uitvoeren. Vraag uw adviseur welke preventie afspraken er voor uw verzekering van toepassing zijn.

Leegstand

Als uw bedrijfsruimte langer dan twee maanden leeg staat, moet u dat aan ons doorgeven. Er kunnen wijzigingen in de dekking door ontstaan.

Uw bedrijf of de situatie van uw bedrijfsruimte wijzigt

Als het gebruik van uw bedrijfsruimte wijzigt, bijvoorbeeld doordat de bedrijfsactiviteiten wijzigen of er worden bouwkundige wijzigingen doorgevoerd moet u ons daarover informeren. Ook als het gebouw gekraakt wordt. In de polisvoorwaarden worden concreet alle wijzigingen genoemd die u door moet geven.

Voorwaarde om af te sluiten

Deze Reconstructiekostenverzekering kan alleen in combinatie met een Inventaris/ Goederenverzekering van de Goudse worden afgesloten.

Waar ben ik gedekt?

De verzekering geldt voor de bedrijfslocatie(s) die op het polisblad staan.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.

Hoe en wanneer betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. Bij maandbetaling is automatische incasso verplicht.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

Uw verzekering begint op de ingangsdatum op uw polisblad en eindigt wanneer u de verzekering opzegt. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering beëindigen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kunt u de verzekering dagelijks opzeggen. Opzeggen doet u schriftelijk.