Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Uw inboedel is verzekerd bij schade. U kunt kiezen uit de dekking Inboedel Basis of Inboedel Plus. De basisdekking biedt u dekking voor de meest voorkomende risico's zoals brand, diefstal en lekkage. De plusdekking biedt u daarnaast ook dekking voor schade veroorzaakt door andere onvoorziene gebeurtenissen, zoals schade door vallen, stoten of botsen.

Wat is verzekerd?

Alle spullen in uw huis, zoals meubels, kleding, keukengerei, gordijnen. Ook sieraden, (audio-) apparatuur en bijzondere bezittingen (zoals kunst) zijn standaard tot een maximum meeverzekerd. In uw tuin zijn de meeste spullen beperkt verzekerd. Er is wel volledige dekking voor bijvoorbeeld tuinmeubelen, wasgoed en zonwering.

Verzekerd bedrag

U heeft garantie tegen onderverzekering. Uw inboedel is verzekerd op basis van gegevens die bij het afsluiten zijn opgegeven. Wij vergoeden schade op basis van nieuwwaarde, maar kunnen hier een bedrag aftrekken vanwege veroudering/slijtage. Hierbij maken we gebruik van een afschrijvingslijst. Voor een aantal spullen geldt een maximum bedrag.

Contra-expertise na schade

Als wij een expert inschakelen, dan mag u dat zelf ook doen. Als u daarvoor kiest, laat u ons dit dan vóór de schadevaststelling weten.

Sieraden

Sieraden zijn binnen de woning standaard tot  7.500 verzekerd, ook tegen diefstal. Dit verzekerde bedrag is te verhogen tot  150.000.

(Audio-) apparatuur

Foto-, video-, audio- en computerapparatuur is binnen de woning standaard tot  15.000 verzekerd, ook tegen diefstal. Dit is te verhogen tot maximaal  55.000.

Keuze: spullen buiten huis

Met deze dekking zijn foto-, video- en audioapparatuur, medische hulpmiddelen en muziekinstrumenten wereldwijd verzekerd tot het bedrag op uw polisblad. U kunt deze spullen maximaal verzekeren tot  25.000. Voor sieraden geldt dat we nooit meer dan  7.500 vergoeden.

Keuze: vallen en stoten

Schade aan uw inboedel door vallen en stoten is alleen verzekerd als u gekozen heeft voor Inboedel Plus. Bijvoorbeeld als u een kopje koffie omstoot op de bank.

Sportuitrusting

Uw sportuitrusting is wereldwijd standaard verzekerd tot maximaal  10.000.

Keuze: mobiele telefoons/apparaten

Schade aan uw mobiele telefoons/apparaten is standaard verzekerd voor de gebeurtenissen die zijn verzekerd op de Inboedelverzekering Basis. Onder de Basisdekking valt bijvoorbeeld schade door brand en inbraak. Met de Inboedel Plus heeft u dezelfde dekking voor mobiele telefoons/apparaten.

Wilt u schade aan mobiele telefoons/apparaten door overige onvoorziene gebeurtenissen meeverzekeren? En ook dekking voor diefstal buiten de woning? Dan kan dat met de aanvullende dekking Mobiele telefoons/apparaten tot een maximaal bedrag van  7.500.

Keuze: glas

Heeft u een appartement dat onderdeel is van een VVE of een huurwoning? Dan kunt u schade aan glas meeverzekeren. Voor schade aan bijzonder glas geldt een maximum vergoeding van  1.500 per gebeurtenis.

Eigenaarsbelang of huurdersbelang

Heeft u een appartement dat onderdeel is van een VVE of een huurwoning? Dan vallen veranderingen, verbeteringen en uitbreidingen die u voor eigen rekening heeft aangebracht en/of van de vorige eigenaar hebt overgenomen onder eigenaarsbelang of huurdersbelang. Het is standaard meeverzekerd tot  7.500. U kunt de dekking verhogen tegen meerpremie.

Vervanging van sloten

Zijn uw huissleutels gestolen uit de woning? Of bent u van uw huissleutels beroofd? Dan vergoeden wij de kosten om deze sleutels en de bijbehorende sloten van uw woning te vervangen. De vergoeding bedraagt dan maximaal  750 per gebeurtenis.

Huisdieren

We vergoeden schade aan uw huisdieren tot maximaal  2.500. Er is alleen dekking voor gebeurtenissen van de Inboedelverzekering Basis.

Verhuizing

Bent u bezig met verhuizen? Dan bieden wij drie maanden lang dekking op uw oude en nieuwe adres.
Vervoert u uw inboedel van en naar een opslag- of reparatiewerkplaats binnen Nederland? En ontstaat schade hieraan door een ongeval waarbij het vervoermiddel betrokken raakt? Dan vergoeden wij deze. Daarnaast is er dekking als uw inboedel tijdens het laden en lossen beschadigd raakt door het breken van het hijsgerei of door het uit de strop schieten.

Wat is niet verzekerd?

Wij keren niet uit bij schade door onder andere aardbeving, verzakking en grondverschuiving, bouw-, installatie-, montage- en constructiefouten, lekkende voegen en kitnaden, achterstallig onderhoud, eigen gebrek en schade die geleidelijk is ontstaan. Ook als schade opzettelijk is veroorzaakt, is die niet verzekerd.

Buiten het perceel

Uw spullen buiten het perceel zijn niet standaard meeverzekerd. Dit kunt u beperkt bijverzekeren.

Natuur- en weersinvloeden

Wij vergoeden geen schade die is ontstaan door:

  • grondwater, tenzij het gaat om grondwater via een afvoerleiding van uw woning;
  • wind en windvlagen, tenzij het om storm gaat;
  • neerslag via openstaande ramen, deuren en dergelijke;
  • neerslag aan de buitenkant van de woning;
  • vochtdoorlating van muren en vloeren.

Zoekraken, vermissing of verduistering.

Wij vergoeden geen schade voor zoekraken, vermissing of verduistering van de inboedel.

Schade door huisdieren en ongedierte

Wij vergoeden geen schade die ontstaan is door huisdieren en ongedierte. Behalve als het
gaat om brandschade.

Leegstand of onbewoond

Er is geen dekking als uw woning langer dan 12 maanden onbewoond is.

Thuisbatterij (aard en nagelvast)

Schade ontstaan aan en/of door de thuisbatterij is niet verzekerd als:
• de accu een capaciteit heeft groter dan 20 kWh;
• er geen CE-markering aanwezig is die aangeeft dat het product voldoet aan de Europese veiligheidsrichtlijnen.
Als de thuisbatterij buiten de woning is geïnstalleerd dan geldt aanvullend dat deze in een waterdichte behuizing moet zijn geplaatst

Rieten dak

Wij vergoeden geen schade door brand die ontstaat door een open haard of (hout)kachel als:
• er geen goede vonkenvanger op het rookkanaal is geplaatst.
• rookkanaal en de vonkenvanger in de 365 dagen voor de dag waarop schade ontstaat niet zijn gecontroleerd en geveegd door een schoorsteenveger aangesloten bij de landelijke organisatie van schoorsteenvegers (ASPB).
• er geen brandwerende beplating aanwezig is met brandreactieklasse A1.

En bij traditioneel riet geldt aanvullend dat er ook geen dekking is als er niet aan minimaal een van de onderstaande criteria is voldaan:
• er is maximaal 24 maanden voor de dag waarop schade ontstaat een door TNO goedgekeurde brandvertragende coating is aangebracht;
• Er is een bliksemafleider is bevestigd;
• Er is een door TNO goedgekeurde branddetectie- en sprinklersysteem geïnstalleerd.

Verhuur of Bed & Breakfast

Als u uw woning of delen daarvan verhuurt vergoeden wij geen schade als:
• dit niet op het polisblad bij gebruik van uw woning staat vermeld.
• er sprake is van zakelijk verhuur.
• u verhuurt aan verschillende personen of gezinnen tegelijk.
• er sprake is van onderverhuur.

Als u een Bed & Breakfast hebt vergoeden we geen schade als:
• dit niet op het polisblad bij gebruik van uw woning staat vermeld.
• er niet wordt voldaan aan de regelgeving voor het houden van een Bed & Breakfast.


Schade door diefstal of vandalisme door een huurder of een betalende gast of hun gezelschap is niet gedekt.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Eigen risico

Er is geen eigen risico voor schades die onder de Inboedel Basisdekking vallen. Voor eigenaars- of huurdersbelang geldt een eigen risico van  300 voor schade door storm.
Valt de schade onder de plusdekking? Dan geldt het eigen risico zoals aangegeven op het polisblad.

Voor de volgende dekkingen geldt een eigen risico van  150 per gebeurtenis:

  • sportuitrusting buiten de woning;
  • buiten de woning.

Overstroming

Overstroming is niet altijd verzekerd. Wij vergoeden geen schade door water doordat een dijk die beschermt tegen overstromingen uit zee, een groot binnenwater of een grote rivier is bezweken, overgelopen of gefaald.

Aanbouw en verbouw

Is uw woning tijdens een verbouwing niet wind- en waterdicht (bijvoorbeeld omdat er daken, muren, ramen of deuren ontbreken)? Dan bent u verzekerd voor schade door:

  • brand, storm, blikseminslag, ontploffing, aanrijding en aanvaring en luchtverkeer en meteorieten;
  • inbraak, diefstal en vandalisme, maar alleen als er braaksporen zichtbaar zijn aan het woonhuis.

Inboedel in uw auto

Als iemand uw inboedel steelt uit een goed afgesloten auto en er is sprake van braak, dan vergoeden wij maximaal  250 per gebeurtenis. Deze dekking is ook van toepassing als u een dagtripje naar het buitenland maakt en de schade zich buiten Nederland voordoet.

Leegstand of onbewoond

Nadat wij informatie over een wijziging hebben ontvangen, beoordelen wij de nieuwe situatie. Willen wij de verzekering voortzetten? Dan is het volgende van toepassing:

  • De eerste 6 maanden: u heeft dekking zoals vermeld op uw polisblad. Bij vandalisme, diefstal of inbraak is er alleen dekking na sporen van braak aan de woning.
  • Na 6 maanden tot maximaal 12 maanden: u heeft alleen dekking voor schade door brand, storm, ontploffing, blikseminslag, motorrijtuigen en (lucht)vaartuigen.
  • Na 12 maanden: is er geen dekking meer.

Inboedel op een ander adres

Uw inboedel op een ander adres is maximaal 3 maanden beperkt gedekt. De dekking is afhankelijk van de locatie waar uw inboedel is. In de polisvoorwaarden leest u hier meer over.

Spullen met een maximale vergoeding

De volgende maximale vergoedingen per gebeurtenis zijn van toepassing:

  • Sieraden  7.500
  • Foto-, video-, audio- en computerapparatuur  15.000
  • Bijzondere bezittingen  30.000
  • Eigenaarsbelang en huurdersbelang  7.500
  • Sportuitrusting buiten de woning  10.000
  • Eigendommen van anderen  7.500
  • Huisdieren  2.500
  • Eigendommen van anderen  7.500
  • Medische hulpmiddelen in eigendom, bruikleen of gehuurd  30.000
  • Geld en geldswaardig papier  1.500

Aanhangwagens en losse onderdelen en accessoires van vaartuigen, aanhangwagens en motorrijtuigen hebben een maximale vergoeding van  1.500, maar zijn alleen verzekerd als ze zich in de woning bevinden.

Spullen in de tuin

Bevindt uw inboedel zich inj de tuin? Dan bent u niet verzekerd voor schade door neerslag, storm, water, diefstal, poging tot diefstal en vandalisme.

Aleen voor tuinmeubilair, tuingereedschap, buitenlantaarns, vlaggenstokken, wasgoed, zonwering, AED, (schotel)antennes en beveiligingsinstallaties is er wél dekking voor diefstal, poging tot diefstal en vandalisme. Ook schade door storm aan zonwering en (schotel)antennes is gedekt.

Inboedel in een recreatiewoning

Heeft u de inboedelverzekering voor een recreatiewoning afgesloten? Dan geldt voor foto-, video-, audio- en computerapparatuur een maximale vergoeding van  5.000. En er is dan geen dekking voor sieraden, bijzondere bezittingen (zoals kunst) en geld.

Mobiele telefoons/apparaten

De nieuwwaarderegeling is niet van toepassing. Wij vergoeden de herstelkosten als deze lager zijn dan de dagwaarde. Als de schade niet hersteld kan worden, vergoeden wij de dagwaarde.

 

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade aan uw inboedel/spullen in uw huis in Nederland. Is uw inboedel tijdelijk ergens anders, dan is er in een aantal situaties dekking gedurende maximaal drie maanden (zie de aanvullende voorwaarden).

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per half jaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. Bij maandbetaling is automatische incasso verplicht.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

Uw verzekering begint op de ingangsdatum op uw polisblad en eindigt wanneer u de verzekering opzegt. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering beëindigen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kunt u de verzekering dagelijks opzeggen. Dit kan via uw adviseur en direct bij De Goudse. U kunt uw opzegging mailen naar info@goudse.com.