Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.

Welk soort verzekering is dit?

Uw inboedel is verzekerd bij schade. U kunt kiezen uit de dekking Inboedel Standard of Inboedel Excellent. De standarddekking biedt u dekking voor de meest voorkomende risico's zoals brand, diefstal en lekkage. De excellentdekking biedt u daarnaast ook dekking voor schade veroorzaakt door andere onvoorziene gebeurtenissen, zoals schade door vallen, stoten of botsen.

Wat is verzekerd?

Alle spullen in uw huis, zoals meubels, kleding, keukengerei, gordijnen. Er geldt een maximale vergoeding voor geld, sieraden, audio-, video- en computerapparatuur, collecties, antiek, kunst en instrumenten. En er is dekking voor huurdersbelang van maximaal €25.000,-. U kunt de verzekering uitbreiden met de aanvullende dekkingen voor glas, sieraden en waardevolle spullen, en eigenaarsbelang.

Verzekerd bedrag

Op het polisblad staat het verzekerd bedrag genoemd. Wij vergoeden schade op basis van nieuwwaarde, maar kunnen hier een bedrag van aftrekken vanwege veroudering of slijtage. Lees meer hierover in de polisvoorwaarden en de afschrijvingslijst.

Contra-expertise na schade

Als wij een expert inschakelen, dan mag u dat zelf ook doen. Als u daarvoor kiest, laat u ons dit dan vóór de schadevaststelling weten.

Sieraden

Sieraden zijn binnen de woning standaard tot  5.000,- verzekerd, ook tegen diefstal. Dit verzekerde bedrag is tegen een premieopslag te verhogen naar  15.000,-. Er is dan ook dekking van maximaal  3.500,- voor schade buiten de woning.

(Audio-) apparatuur

Foto-, video-, audio- en computerapparatuur is binnen de woning standaard tot  15.000,- verzekerd, ook tegen diefstal.

Spullen buiten huis

Er is alleen dekking als de inboedel zich op het perceel bij het huis bevindt of als de inboedel is bevestigd aan de buitenkant van uw huis. Hiervoor geldt dezelfde dekking als binnenshuis, maar met uitsluitingen voor schade veroorzaakt door stormen, water (zware lokale) neerslag, diefstal, poging tot diefstal en vandalisme. Sieraden zijn aanvullend te verzekeren ook buiten het perceel. Zie meer onder het kopje "Sieraden".

Keuze: vallen en stoten

Schade aan uw inboedel door vallen en stoten is alleen verzekerd als u gekozen heeft voor Excellentdekking. Bijvoorbeeld als u een kopje koffie omstoot op de bank. Deze dekking geldt niet voor telefoons en mobiele apparaten.

Inboedel in de auto

Als iemand uw inboedel steelt uit een goed afgesloten auto en er sprake van braak, dan vergoeden wij maximaal  250, - per gebeurtenis.

Keuze: glas

Wij vergoeden schade aan het glas door een plotselinge en onvoorziene gebeurtenis. Voor schade aan bijzonder glas geldt een maximumvergoeding van  2.000,- per gebeurtenis.

Wat is niet verzekerd?

Natuur- en weersinvloeden

Wij vergoeden geen schade die is ontstaan door:
– grondwater, tenzij via een afvoerleiding van uw woning;
– wind en windvlagen, tenzij het om storm gaat;
– neerslag via openstaande ramen en dergelijke of aan de buitenkant van de woning;
– water dat afkomstig is van de zee of van een binnenwater doordat een primaire waterkering is bezweken, is overgelopen of heeft gefaald of dat buiten de oevers is getreden in buitendijkse gebieden;
– overstroming die veroorzaakt wordt door directe actie van de overheid.

Verhuur en bed & breakfast

Wij vergoeden geen schade bij (gedeeltelijke) verhuur, dit geldt ook voor een Bed & Breakfast.

Spullen buiten huis

Uw spullen buiten uw huis en ook niet op het perceel.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Waterschade aan uw inboedel is niet altijd gedekt. Er is bijvoorbeeld geen dekking bij lekkende voegen en kitnaden, slijtage en eventueel achterstallig onderhoud.

Eigen risico

Alleen in de volgende gevallen geldt er een eigen risico voor de gebeurtenissen die onder de Standarddekking vallen:
– er ontstaat schade aan het huurdersbelang of eigenaarsbelang door storm. In dit geval geldt een eigen risico van  250,- per gebeurtenis.
– als de beschadigde zaken zijn geleased, gehuurd of in uw bezit zijn via een huurkoopovereenkomst. In dit geval geldt een eigen risico van  100,- per gebeurtenis.

Voor schade gedekt op de aanvullende Excellentdekking geldt altijd een eigen risico van  250,-.

Aanbouw en verbouw

Bij aanbouw en verbouw is uw inboedel gewoon verzekerd. Maar als uw woonhuis tijdens de aanbouw of verbouw onbewoond is of niet wind- en waterdicht, dan is de dekking beperkt.

Leegstand en/of niet meer bewoond

U moet ons informeren als uw woning leegstaat of langer dan 2 maanden niet wordt bewoond. Wij kunnen de verzekering dan voor een bepaalde periode voortzetten. Er is dan alleen dekking voor schade door brand, storm, ontploffing, blikseminslag, motorrijtuigen en luchtverkeer en meteorieten.

Inboedel op een ander adres

Uw inboedel op een ander adres is maximaal 3 maanden gedekt.

Spullen met een maximale vergoeding

De volgende maximale vergoedingen per gebeurtenis zijn van toepassing: sieraden  5.000, foto-, audio-, video- en computerapparatuur  15.000, mobiele telefoons  350, waardevolle spullen  30.000, geld en waardevolle documenten  1.500, eigendommen van anderen  1.500.

Mobiele telefoons/apparaten

De excellent dekking is niet van toepassing op telefoons en mobiele apparaten.

Rieten dak

Heeft de woning een rieten dak? Dan vergoeden wij geen schade door brand die ontstaat door een open haard of (hout)kachel, tenzij
de schoorsteen is voorzien van een goede vonkenvanger en niet langer dan 12 maanden geleden is geveegd.

Waar ben ik gedekt?

Deze verzekering dekt schade aan uw inboedel in uw huis in Nederland.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Als u de verzekering aanvraagt, moet u onze vragen eerlijk beantwoorden. U moet zoveel mogelijk doen om schade te voorkomen en te beperken. Meld schade zo snel mogelijk. En geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.

Wanneer en hoe betaal ik?

U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per halfjaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over. Bij maandbetaling is automatische incasso verplicht.

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op het polisblad staat. Betaalt u de premie niet op tijd? Dan kunnen we de verzekering stoppen. De verzekering stopt ook wanneer u weer terugkeert naar uw land van herkomst.

Hoe zeg ik mijn contract op?

Na het eerste jaar kunt u de verzekering dagelijks opzeggen, met een opzegtermijn van een maand. Dit kan via uw adviseur en direct bij De Goudse. U kunt uw opzegging mailen naar expatriates@goudse.com.