Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Kun je onverwachts niet op reis of moet je een reis afbreken? Dan vergoedt deze verzekering de kosten die je niet terugkrijgt. Ook krijg je een vergoeding bij een vertraging op de heenreis van meer dan 8 uur.
De verzekering is geldig vanaf de ingangsdatum. Na een jaar wordt de verzekering automatisch verlengd voor het volgende jaar. De dekking geldt voor alle reizen die je in dat jaar maakt. Zowel in Nederland als naar het buitenland.
Je bent met deze verzekering verzekerd als je onverwachts niet op reis kunt of als je onverwachts eerder naar huis moet in verband met een annuleringsreden die in de polisvoorwaarden staat, de belangrijkste annuleringsredenen staan op deze verzekeringskaart. Ook krijg je een vergoeding bij een vertraging op de heenreis van meer dan 8 uur. Wij vergoeden je schade, tot maximaal het verzekerd bedrag dat op je polisblad staat.
Wij vergoeden je annuleringskosten als je je reis moet annuleren of onderbreken als gevolg van overlijden, een ongeval, een ernstige ziekte of een onverwachte medische behandeling. Of als je door complicaties bij zwangerschap niet kunt reizen.
Voor sommige reizen zijn inentingen of medicijnen nodig. Mag je op medische gronden die inentingen of medicijnen niet gebruiken? En moet je daardoor de reis annuleren? Dan vergoeden wij de annuleringskosten.
De verzekering biedt dekking als een familielid in de 1e, 2e of 3e graad overlijdt of een familielid in de 1e of 2e graad een ernstig ongeval krijgt of ernstig ziek wordt. Er zijn meer gebeurtenissen in de familiesfeer die binnen de dekking van de verzekering vallen, zoals een echtscheiding. Kijk voor het volledige overzicht in de polisvoorwaarden.
Familielid in de eerste of tweede graad:
− partner;
− ouders, adoptieouders, pleegouders, stiefouders, schoonouders;
− kinderen;
− huisgenoot (een persoon met wie de verzekerde op hetzelfde adres samenwoont);
− broers, zussen, stiefbroers, stiefzussen;
− zwagers en schoonzussen;
− grootouders;
− kleinkinderen.
Familielid in derde graad:
− kinderen van je (half)broers of (half)zussen;
− broers of zussen van je biologische ouders (ooms en tantes met bloedverwantschap);
− overgrootouders;
− achterkleinkinderen.
We keren uit als je de reis annuleert omdat je een nieuwe baan hebt gekregen nadat je werkloos bent geweest. Of als je buiten je schuld ontslagen bent. Of als je voor je werk plotseling terugmoet (noodgeval).
Wij vergoeden je annuleringskosten als je je reis annuleert omdat je onverwacht een huurwoning toegewezen krijgt waarvoor je minimaal 6 maanden stond ingeschreven. Of als je schade hebt aan je woning waardoor je genoodzaakt bent thuis te blijven of terug te keren van je vakantieadres.
Heb je zelf alle onderdelen van je reis los van elkaar geboekt? Ook voor deze reizen vergoedt deze verzekering de annuleringskosten als je door een van de verzekerde gebeurtenissen je reis moet annuleren of afbreken.
Je moet een herexamen of hertentamen voor een meerjarige opleiding doen tijdens de geplande reis. Dit herexamen of hertentamen kan niet op een ander tijdstip worden gedaan dan tijdens de geplande reis. Het oorspronkelijke examen of tentamen moet na het afsluiten van deze verzekering zijn afgenomen.
Word je onverwacht in het ziekenhuis opgenomen tijdens de reis? Dan vergoeden wij je aandeel en het aandeel van de andere verzekerde(n), in de reissom per dag voor elke dag dat je bent opgenomen. Voor de andere verzekerde(n) geldt een maximale vergoeding van € 100,- per persoon per dag voor maximaal 10 dagen.
Er is geen dekking als de reden van de annulering op het moment van het aanvragen van de verzekering te voorzien was. Wij keren ook niet uit als je ons opzettelijk probeert te misleiden (fraude).
Er zijn meer uitsluitingen, alle uitsluitingen staan in de polisvoorwaarden.
Annulering wegens een natuurramp, epidemie of aanslag in het vakantieland is niet verzekerd, dus ook niet als de Nederlandse overheid een negatief reisadvies afgeeft. De reisorganisatie of het Calamiteitenfonds vergoedt soms (een deel van) de schade.
De verzekering biedt geen dekking als een familielid vanaf de 3e graad ernstig ziek wordt of een ernstig ongeval krijgt. Er is wel dekking als een familielid in de 3e graad overlijdt.
Valt er een onderdeel uit waardoor je je reis niet kan vervolgen of de hele reis niet door kan gaan? Dan krijg je geen vergoeding voor de reisonderdelen die niet uitvallen.
We bieden geen dekking als je een geldige annuleringsreden overkomt, maar het veroorzaakt is door roekeloosheid, opzet, het plegen van een misdrijf pleegt, deelname aan een vechtpartij of als gevolg van het gebruik van alcohol of drugs.
Moet je je reis annuleren/afbreken omdat je reisgenoot iets overkomt? Dan vergoeden wij je annuleringskosten alleen als je reisgenoot een eigen annuleringsverzekering heeft, de gebeurtenis verzekerd is op zowel jouw als zijn annuleringsverzekering en zijn verzekering jouw annuleringskosten niet vergoed.
Dit is van toepassing als je reisgenoot niet op je verzekering is verzekerd.
De maximale vergoeding is afhankelijk van de dekkingsvariant die je kiest. We hebben 3 varianten.
Maximaal € 1.000,- per verzekerde en € 3.500,- per reis.
Maximaal € 1.500,- per verzekerde en € 5.250,- per reis.
Maximaal € 2.500,- per verzekerde en € 8.750,- per reis.
Bij eerdere terugkeer naar Nederland door een gedekte gebeurtenis vergoeden wij je aandeel in de reissom per dag voor elke niet benutte vakantiedag. Dit berekenen wij vanaf de dag dat je bent teruggekeerd in Nederland, tot een maximum van 45 dagen.
Als de verzekering meer dan 14 dagen na het boeken van een reis wordt afgesloten, dan is er geen dekking voor die reis.
Annuleren kan alleen voor reizen die starten vanuit Nederland. Het kan wel zijn dat je eventuele vlucht – na maximaal één overnachting – vertrekt uit Duitsland, België, Engeland, Frankrijk of Luxemburg, daarvoor geldt dan dezelfde dekking als wanneer je vlucht vanuit Nederland zou gaan.
De reisbestemming maakt niet uit.
Als je de verzekering aanvraagt, moet je onze vragen eerlijk beantwoorden. Geef veranderingen in je situatie zo snel mogelijk aan ons door.
Je kunt kiezen of je je premie maandelijks, per kwartaal, per half jaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of je maakt zelf het bedrag over.
De verzekering gaat in op de datum die vermeld staat op je polisblad en eindigt wanneer je de verzekering opzegt.
Na het eerste jaar kun je de verzekering dagelijks opzeggen via je adviseur.