Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Wordt een werknemer arbeidsongeschikt? Dan ontvangt hij in bepaalde gevallen een WIA-uitkering. Met de WIA-aanvullingsverzekering boven de WIA-loongrens verzekert u een aanvulling op de WIA-uitkering voor uw werknemers met een inkomen boven het maximale WIA-dagloon.
Als een werknemer arbeidsongeschikt is, betaal je als werkgever maximaal 104 weken zijn loon door. Is de werknemer na 104 weken nog steeds arbeidsongeschikt? Dan krijgt hij een WIA-uitkering.
De verzekering vult de WIA-uitkering aan met 70%, 75% of 80% van het salaris dat boven de WIA-loongrens ligt, vermenigvuldigd met arbeidsongeschiktheidspercentage. De mate van arbeidsongeschiktheid bepaald de hoogte van de uitkering.
Het loon waarop we de uitkering baseren, mag niet hoger zijn dan het SV-loon.
Werknemers met een arbeidsovereenkomst waarvoor u werknemerspremies moet afdragen die een inkomen boven de WIA-loongrens hebben.
Onder het werknemerbegrip vallen geen directeuren-grootaandeelhouders. De WIA-loongrens wordt ieder jaar vastgesteld door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Het verzekerde bedrag is gemaximeerd tot het bedrag dat met u is afgesproken.
Let op: het verzekerd bedrag betekent het maximaal uit te keren bedrag en is niet het maximaal verzekerd salaris.
Bij deze verzekering kunt u rekenen op persoonlijke dienstverlening om uw medewerkers aan het werk te houden. In geval van ziekte adviseert de WIA-coach over het re-integratieproces.
De WIA-coach maakt inzichtelijk wat er met het inkomen van uw werknemer gebeurt als hij niet (voldoende) re-integreert. Zijn er mogelijkheden voor re-integratie? Dan volgt een persoonlijke intake om samen een coachingsplan op te stellen. Hierin staat onder andere welke re-integratieactiviteiten ingezet kunnen worden.
Wij keren niet uit als de werknemer arbeidsongeschikt was toen hij in dienst kwam. Of toen u de verzekering afsloot. Hij wordt pas verzekerd als hij vier weken aaneengesloten volledig zijn werk verricht.
Komt een arbeidsongeschikte werknemer in dienst door een verandering in de bedrijfssituatie, zoals een fusie of overname? Dan valt deze werknemer niet onder deze verzekering.
Wij keren niet uit als er sprake is van fraude.
Is het uw schuld dat uw werknemer arbeidsongeschikt is geraakt? Dan keren we niet uit.
Dit geldt tevens wanneer de arbeidsongeschiktheid het gevolg is van opzet.
Wij kunnen een uitkering weigeren als een werknemer binnen een halfjaar na de start van de verzekering of zijn dienstverband arbeidsongeschikt wordt en zijn gezondheidstoestand toen al zo was dat de arbeidsongeschiktheid was te verwachten.
De periode van een halfjaar kan korter zijn. Dat is het geval als de werknemer direct voorafgaand aan deze verzekering al dekking bij een andere verzekeraar had voor hetzelfde risico op minimaal een vergelijkbaar niveau.
Werknemers met een loon beneden de WIA-loongrens vallen niet onder de dekking.
Bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid keren we een gedeelte van het verzekerd bedrag uit.
Zie de polisvoorwaarden voor de berekening van de uitkering.
loonsverhogingen op of na de eerste ziektedag van uw werknemer zijn niet verzekerd.
Dat geldt ook voor verhogingen van het loon die u voor de eerste ziektedag toekent, maar die u betaalt na de eerste ziektedag.
Er geldt een wachttijd van twee jaar. De werkgever kan met ons de afspraak maken daaraan de loongerelateerde periode in de WIA toe te voegen.
De eerste twee jaar van ziekte is er recht op loondoorbetaling bij ziekte door de werkgever of recht op een Ziektewetuitkering. In de loongerelateerde periode vult het UWV een eventueel nieuw inkomen aan tot 70% (eerste twee maanden 75%) van het laatstverdiende loon gemaximeerd op de WIA-loongrens.
De verzekering geldt voor werknemers die in Nederland in loondienst werken en daarmee verplicht verzekerd zijn voor de sociale verzekeringen, waaronder de WIA.
Meld werknemers zo snel mogelijk maar uiterlijk 2,5 maand na indiensttreding bij ons aan. Als een werknemer langdurig arbeidsongeschikt is, meldt u dit in de 42e week van ziekte. U moet er samen met de zieke werknemer alles aan doen om te zorgen dat de werknemer weer aan het werk kan.
Wijzigingen omtrent werknemers, zoals in- en uitdiensttreding, salariswijziging of overlijden, geeft u binnen dertig dagen door.
Als u de verzekering aanvraagt dan vragen we niet naar de gezondheid van uw werknemers.
U kunt kiezen of u de premie maandelijks, per kwartaal, per half jaar of eenmaal per jaar betaalt. Betalen kan via een automatische incasso. Of u maakt zelf het bedrag over.
De hoogte van de premie hangt onder andere af van het soort bedrijf dat u heeft en de lonen en leeftijden van uw werknemers. En van het aantal werknemers dat al eerder arbeidsongeschikt werd.
Zie de polisvoorwaarden voor alle gegevens waarop het premiepercentage wordt gebaseerd.
De verzekering begint op de datum die op de polis staat. Werknemers zijn verzekerd vanaf het moment dat zij zijn aangemeld. De dekking eindigt op de afgesproken eindleeftijd of eerder als de werknemer wordt afgemeld of als de verzekering eindigt.
Het pakket of een verzekering eindigt als u opzegt of als wij opzeggen. In een aantal bijzondere situaties eindigt de verzekering automatisch. Zie de polisvoorwaarden voor alle situaties waarin uw verzekering eindigt.
Na de eerste contractstermijn kunt u de verzekering dagelijks schriftelijk opzeggen via Postbus 9, 2800MA Gouda of via inkomen@goudse.com. Er geldt een opzegtermijn van een maand.
Voor beƫindiging aan het einde van de eerste looptijd geldt dat u uiterlijk twee maanden van te voren moet opzeggen.