Dit informatiedocument geeft alleen een samenvatting van de verzekering. In de polisvoorwaarden staat uitgebreid waarvoor iemand wel en niet is verzekerd.
Deze verzekering dekt materiële schade aan of verlies van geregistreerde zaken van de handelsvoorraad van een kunst- of antiekhandel.
Deze verzekering dekt materiële schade of verlies van de geregistreerde handelsvoorraad door alle van buiten komende gebeurtenissen. Dat betekent dat bijna alle schades zijn gedekt. Alleen schade uitgesloten van dekking wordt niet vergoed.
Het aantal uitsluitingen is beperkt. Raadpleeg de polisvoorwaarden of vraag advies aan jouw verzekeringsadviseur.
We vergoeden bij schade herstelkosten en waardevermindering en bij totaalverlies de waarde van het verloren gegane object. We doen dit tot maximaal de marktwaarde van het kunstvoorwerp. Die waarde kunt u aantonen door het overleggen van bijvoorbeeld een taxatierapport, een specificatie of een aankoopnota.
Als in de polis staat genoemd dat de inventaris is meeverzekerd, dan vergoeden we bij schade de nieuwwaarde.
Bent u het niet eens met de schadevaststelling door onze expert? Dan kunt u zelf ook een expert inschakelen. Neem over de vergoeding van deze kosten vooraf contact met ons op.
Raadpleeg de polisvoorwaarden voor de exacte regeling. Er wordt onder andere een arbiter ingeschakeld als u voor een eigen expert kiest.
Een kunstvoorwerp is ook verzekerd als dit bij een restaurator of lijstenmaker op een ander adres binnen de Benelux is. Ook vergoeden we schade ontstaan tijdens transport van of naar die locatie. Voor deze dekking geldt een maximum van € 150.000,- per locatie en per gebeurtenis.
Transport en verblijf kan ook wereldwijd worden verzekerd. Hiervoor geldt dan een aanvullende premie. We kunnen ook schade aan of verlies van objecten in de open lucht verzekeren. Hiervoor geldt een hogere premie. Daarnaast geldt een aantal extra uitsluitingen en een eigen risico voor diefstal en vandalisme. Vraag jouw verzekeringsadviseur om advies.
Schade aan kunstverwerpen door vallen en stoten is ook verzekerd.
Bijvoorbeeld een schilderij dat van de muur valt en daardoor beschadigt. Of een beeld dat stuk gaat omdat iemand er tegenaan stoot.
Schade die is uitgesloten van dekking wordt niet vergoed. Schade die met opzet is veroorzaakt, wordt nooit vergoed. Raadpleeg voor specifieke uitsluitingen altijd de polisvoorwaarden of vraag usadviseur om advies.
Edelstenen, edelmetalen, sieraden, juwelen en dergelijke vallen niet onder de dekking, tenzij deze nadrukkelijk als verzekerde zaak op de polis zijn genoemd.
Waterschade in kelder en/of souterrain is alleen gedekt als het kunstobject daar minimaal 15 cm verhoogd wordt opgeslagen. Check de polisvoorwaarden of vraag uw verzekeringsadviseur om advies.
Bij diefstal of vandalisme van zaken die bedoeld zijn om in de open lucht te staan, geldt een eigen risico van 25% van het schadebedrag met een minimum van € 250,- per gebeurtenis.
Deze verzekering dekt schade aan kunstvoorwerpen uit de handelsvoorraad op de locatie(s) die vermeld staan op de polis.
De kunstvoorwerpen zijn - tot maximaal € 150.000,- per locatie - ook verzekerd bij restauratoren of lijstenmakers binnen de Benelux tijdens transport naar, verblijf bij en retour-transport en gevestigd in een gebouw van steen met harde dakbedekking in de Benelux.
U bent verplicht de gestelde vragen zo volledig mogelijk en naar waarheid te beantwoorden. Doe zoveel mogelijk om schade te voorkomen en te beperken. Meld de eventuele schade zo snel mogelijk en geef veranderingen in uw situatie zo snel mogelijk door.
De premie moet binnen 30 dagen na de notadatum betaald zijn. Betalen kan via een automatische incasso, via uw verzekeringsadviseur of door het bedrag zelf over te maken.
De verzekering begint op de datum die vermeld is op de polis en loopt door totdat verzekeringnemer of assuradeuren de verzekering opzegt.
Wordt de premie niet binnen de gestelde termijn betaald, dan vervalt de dekking. Assuradeuren kunnen de dekking schorsen of de verzekering beëindigen.
Na het eerste jaar kun je de verzekering dagelijks opzeggen. Dat kan via een brief of een e-mail bij jouw verzekeringsadviseur of rechtstreeks bij ons. De verzekering stopt dan een maand later.
Bij een aflopende verzekering eindigt de verzekering direct na de op de polis aangegeven termijn.